راه جدید دور زدن تحریم ها از سوی ایران

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، خبرنگاران : خط آهن اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول که قرار است در سال 2021 احیا شود، به راه ابریشم چین متصل خواهد شد و به ایران کمک خواهد کرد تا تحریم های آمریکا را دور بزند.

راه جدید دور زدن تحریم ها از سوی ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، روزنامه نیکی آسیای ژاپن طی گزارشی نوشت دولت های ترکیه، ایران و پاکستان خط آهن استانبول، تهران و اسلام آباد موسوم به ITI را در سال 2021 احیا خواهند کرد. انتظار می رود، خط آهن ترانزیتی ITI، با ایجاد اتصال ریلی میان چین و ترکیه، به پروژه راه ابریشم جدید چین وصل شود.

ریشه های این پروژه بزرگ را می توان در خدمات قطاری باری ITI یافت که در سال 2009 تحت لوای سازمان همکاری اقتصادی، اکو راه اندازی شد.

اکو یک سازمان بین دولتی سیاسی اقتصادی است که ده عضو دارد و در سال 1985 توسط ایران، پاکستان و ترکیه تاسیس شد.

این خدمات باری تنها مرحله آزمایشی را پشت سر گذاشت و هیچ وقت کاملا عملیاتی نشد. با این وجود، این سه کشور همیشه در نظر داشتند پس از قطارهای باری اولیه، خدمات مسافری را پیگیری کنند.

این جهت طولانی 6540 کیلومتر امتداد دارد و بیش از یک ششم از مساحت جهان است. حدود 1950 کیلومتر از این جهت در ترکیه، 2600 کیلومتر در ایران و 1990 کیلومتر آن در پاکستان واقع شده است. مدت زمان سفر از استانبول تا اسلام آباد از طریق این جهت ده روز زمان می برد که بسیار سریع تر از جهت 21 روزه دریایی میان ترکیه و پاکستان است.

یک مقام پاکستانی که نخواست نامش فاش شود، گفت خط آهن ITI از طریق خط آهن ML-1 پاکستان به منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور چین متصل خواهد شد.

ارزش خط آهن ML-1 پاکستان 6.8 میلیارد دلار برآورد شده است و بزرگ ترین بخش از کریدور اقتصادی چین- پاکستان به شمار می رود. این اتصال زمانی که ML-1 در سال 2026 تکمیل شود، صورت می گیرد.

لئکاس پرزای بای زسکی، تحلیلگر غرب آسیا معتقد است پکن به عنوان بخشی از پروژه راه ابریشم جدید خود، به صورت ویژه زیرساخت های حمل و نقل در ایران و به صورت کلی تر در سازمان اکو را مدنظر دارد.

در زمان بحران و جنگ، چنین جهتهای تجاری زمینی جایگزین بسیار با ارزش و پرمنفعت هستند.

به گفته وی، پکن تصور می کند این کشورها شرکای فعال در پروژه راه ابریشم خواهند بود.

کارشناسان معتقدند که خط آهن ITI به ایران کمک خواهد کرد تا تحریم های آمریکا را دور بزند.

پرزای بای زسکی گفت: برای تهران، این یک جهت تجاری جایگزین جذاب است زیرا کشورهای عضو اکو با ارزهای محلی تجارت می کنند.

هفت کشوری که در سال 1992 به سازمان اکو پیوستند، آذربایجان، افغانستان،قزاقستان و قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان بودند.

این تحلیلگر توضیح داد: عملا غیرممکن است ایران را در تجارت با همسایگانش منزوی و متوقف کرد.

وی اضافه نمود پروژه های زیربنایی نظیر خط آهنITI ، اقتصاد ایران را تحریک خواهد کرد و ارتباطات ریلی جدید انعطاف پذیری بیشتری را به دنبال دارد.

کارشناسان معتقدند موانعی بر سر راه این پروژ وجود دارد بطوریکه هفته گذشته چین با پرداخت وام به پاکستان برای تکمیل این خط آهن موافقت نکرد و خواستان ضمانت های بیشتر شد.

چین به لحاظ سیاسی از خط آهن ITI حمایت می کند پروژه را ابریشم جدید این کشور را تکمیل می کند اما انتظار دارد ایران، پاکستان و ترکیه، اگر می خواهند در آن سهیم شوند، هزینه ها و خطرات آن را متحمل شوند.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 6630

به "راه جدید دور زدن تحریم ها از سوی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه جدید دور زدن تحریم ها از سوی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید