رنگ ادرار و دفع آب بدن

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، بدن انسان دارای علائمی است که از طریق آن ها می توانیم از شرایط بدن مطلع شویم. اگر می خواهید بدانید رنگ ادرار چگونه نشانگر دفع آب بدن است به ادامه مقاله مراجعه کنید.

رنگ ادرار و دفع آب بدن

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

بدن انسان دارای علائمی است که از طریق آن ها می توانیم از شرایط بدن مطلع شویم. اگر می خواهید بدانید رنگ ادرار چگونه نشانگر دفع آب بدن است به ادامه مقاله مراجعه کنید.

بدن از طریق ادرار مواد زائد و مواد معدنی اضافی را دفع می کند. بروز برخی شرایط می تواند باعث تغییر رنگ ادرار شود. رابطه میان ادرار و دفع آب بدن چیست؟ در این مقاله رابطه میان دفع آب بدن و تغییر رنگ ادرار را مورد بررسی قرار می دهیم.

آب برای بدن چه کاری انجام می دهد؟ آب دمای بدن را پایین نگه می دارد. فرآیندهای مختلفی که در بدن انجام می شوند باعث تولید گرما می شوند. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد بدن آب به نام یک خنک کننده طبیعی عمل می کند و دمای بدن را کاهش می دهد. آب برای بدن برای به دست آوردن اکسیژن از طریق اندام هایی به جزء ریه ها لازم است. آب مواد مغذی و اکسیژن را به سلول ها و بافت ها منتقل می کند. آب به نام مرطوب کننده برای پوست و نرم کننده برای مفصل ها و ماهیچه ها عمل می کند. آب همچنین به دفع مقادیر اضافی پتاسیم ، سدیم و اوره از بدن کمک می کند.

با توجه به فواید آب می توان دریافت که کمبود آن در بدن می تواند باعث بروز تأثیرات منفسی جدی شود. یکی از راه های دفع آب بدن عرق کردن است. استفراغ و اسهال هم باعث دفع آب بدن می شوند.

رنگ ادرار و دفع آب بدن

ادرار می تواند نشانه ای از دفع آب بدن باشد. در واقع، یکی از نشانه های کلیدی دفع آب بدن، تولید کم ادرار یا تولید نشدن ادرار است. این بدیهی است که مقادیر کم آب در بدن باعث تولید ادرار کم تر می شود. رنگ ادرار و مقدار آب بدن ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. ادرار دارای رنگ زرد روشن است. ولی، با دفع آب بدن رنگ آن تیره تر می شود. این بدان خاطر است که به خاطر دفع آب بدن ادرار غلیظ می شود و مقدار مواد سمی و مواد شیمیایی آن افزایش می یابد. از اینرو، رنگ آن تغییر پیدا می کند. هر چه رنگ ادرار تیره تر باشد، آب بیشتری از بدن دفع شده است. رنگ ادرار نشانگر خوبی برای شرایط پزشکی دیگر هم می باشد.

اگر دفع آب بدن را جدی نگیرید می تواند تأثیرات شدیدی بر روی سلامت شما داشته باشد. دفع آب بدن می تواند منجر به تشنج ، سر گیجه و حتی در موارد شدید مرگ شود. افراد زیر باید بیشتر مراقب سطح آب بدن خون باشند:

افراد سالمند

افرادی که از آنتی بیوتیک ها و داروهای قوی استفاده می کنند.

افرادی که برای مدت زمان طولانی بیرون از خانه هستند یا در آب و هوای مرطوب یا گرم زندگی می کنند.

افرادی که استفراغ یا اسهال می کنند.

نوزادان و بچه ها

افرادی که رژیم غذایی پر پروتئین دارند.

افرادی که رژیم غذایی پر فیبر دارند.

ورزشکاران و افرادی که سبک زندگی بسیار فعالی دارند.

بهترین درمان برای دفع آب بدن پیشگیری است. در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید. از مصرف نوشابه های گازدار و قهوه به جای آب خودداری کنید. روزانه حداقل 6-8 لیوان آب بنوشید. اگر جزء افراد دسته های بالا هستید مصرف آب خود را افزایش دهید. روش مفید دیگر برای حفظ سطح آب بدن مصرف مواد غذایی حاوی آب بالا مانند میوه و سبزیجات است. رنگ ادرار نشانگر خوبی از شرایط دفع آب بدن است و نباید نسبت به آن بی توجه بود.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 9902

به "رنگ ادرار و دفع آب بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ ادرار و دفع آب بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید