سیستم حمل و نقل در مالزی چگونه است؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، رانندگی در مالزی در مقایسه با بسیاری از کشورهای آسیایی فوق العاده است.

در این کشور برای زیر ساخت های جاده ای سرمایه گذاری شده و به همین دلیل راه و جاده های مالزی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. برای کرایه، معمولا اتومبیل های جدید در دسترس بوده و سوخت نیز ارزان است. (برای هر لیتر 1.95 رینگیت RM) اما این موارد تنها یک روی سکه بوده و در واقع همه خبرها درباره فرهنگ رانندگی در مالزی؛ خوب نیستند. رانندگی در شهرهای مالزی به ویژه در کوآلالامپور به خاطر ترافیک و سیستم های گیج کننده یک طرفه بسیاری از خیابان های آن، یک کابوس است.

سیستم حمل و نقل در مالزی چگونه است؟

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

اگرچه استانداردهای رانندگی در مالزی به نسبت بسیاری از کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا بسیار بالاتر است. اما این موضوع به معنی کم خطر بودن رانندگی در این کشور محسوب نشده و در مجموع حوادث و خطرات مربوط به رانندگی در این کشور زیاد است.

نتیجه مقایسه بزرگراه عادی و سریع السیر در این کشور نشان می دهد که بزرگراه های عادی شلوغ تر بوده و بزرگراه سریع السیر از یک ترافیک سبک برخوردار است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

ماشین شخصی خود را به خیابان آورید

از لحاظ فنی این امکان دارد که شما بتوانید ماشین شخصی خود را به خیابان های مالزی آورید اما وجود نوارهای قرمز (reams of red tape) و هزینه بالای آن باعث شده تا استفاده از ماشین های کرایه ای بسیار به صرفه تر باشند.

گواهینامه رانندگی

گواهینامه های رانندگی خارجی برای ماشین های کرایه ای مورد احتیاج است. یک گواهینامه رانندگی بین المللی (که توسط دولت کشور اصلی باید ترجمه شده و معتبر باشد و نوع دسته بندی گواهی نامه وسیله نقلیه در آن تعیین شده باشد) معمولا توسط شرکت های کرایه خودرو محلی مطالبه نمی گردد اما به شما توصیه می کنیم که یک گواهی نامه معتبر ترجمه شده همراه داشته باشید.

کرایه

تعداد زیادی شرکت های کرایه خودرو و از جمله اپراتورهای محلی فقط در یکی از شهرستان ها وجود دارند. نرخ مسافت نامحدود برای خودروهایی مانند 1.3L پروتون ساگا، یکی از ارزان ترین و در عین حال محبوب ترین اتومبیل ها در مالزی به همراه بیمه و چشم پوشی از تصادف و صدمه دیدن سطحی، در حدود 190 رینگیت برای یک روز و 1320 رینگیت برای یک هفته هزینه دارد. لازم به شرح است که پروتون در اصل یک مدل از میتسوبیشی بوده که تحت لیسانس مالزی مونتاژ می گردد. شما اغلب می توانید قیمت های بهتری نیز به وسیله شرکت های محلی کوچک تر و یا زمانی که شرکت های بزرگ تخفیف های ویژه ارائه می دهند، به دست آورید.

بیمه

شرکت های کرایه اتومبیل، بیمه ماشین را فراهم می نمایند با این حال حتما تاریخ مدت اعتبار آن را چک کنید تا مطمئن شوید که مدت زمان استفاده شما را از خودرو پوشش بدهد. به ویژه اگر درگیر تصادف و مسائل آن شوید، ممکن است که شما از بیمه خود استفاده نموده یا هزینه اضافی کرایه را پرداخت نمایید که برای کاهش هزینه اضافی حق بیمه است.

قوانین جاده ای و خطرات آن

  • ماشین ها در مالزی فرمان راست هستند و شما در سمت چپ جاده رانندگی می کنید.
  • محدودیت سرعت رانندگی 110 کیلومتر در ساعت در بزرگراه و 50 کیلومتر در ساعت در کامپونگ kampung (روستا) است.
  • استفاده از کمربند ایمنی اجباری است.
  • مراقب حیوانات ولگرد، انحراف پیاده ها از پیاده روها به خیابان و تعداد زیادی از موتور سیکلت ها باشید.
  • رانندگان در کشور مالزی با یکدیگر در حین راندن خودروهای خود تعامل بسیار بالایی دارند که مشابه آن در سایر کشورهای جهان کمتر دیده می گردد.

با این حال تعداد زیادی از رانندگان هستند که بسیار خطرناک رانندگی می نمایند و در حین رانندگی حرکات خطرناکی انجام می دهند.

حمل و نقل عمومی

در تمامی شهرهای بزرگ مالزی؛ تاکسی وجود دارد و بیشتر تاکسی ها به تاکسی متر مجهز هستند. البته شما همواره نمی توانید انتظار داشته باشید که رانندگان بدون تذکر شما از تاکسی متر استفاده نمایند. ریکشاهای دوچرخه ای(وسیله حمل و نقلی که توسط نیروی انسانی و با پدال دوچرخه حرکت نموده و دو تا سه مسافر را جا به جا می کند- مترجم) در کنار تاکسی ها در شهر وجود دارند و استفاده از آن ها در بسیاری از شهرها مانند جرج تاون George Town و ملاکا Melaka رواج بیشتری داشته و به ویژه در مناطق تاریخی و قدیمی شهر که دارای خیابان های تنگ و جهتهای پیچ در پیچی هستند؛ گزینه ای در دسترس و مناسب به شمار می رود. در شهرهای اصلی و بزرگ مالزی، سیستم اتوبوس رانی که بسیار ارزان و مناسب است برای تردد در جهتهای داخل شهر گزینه خوبی محسوب می شوند. کوالالامپور همچنین دارای ترن شهری است که بخش هایی از حومه شهر را نیز پوشش داده و علاوه بر آن در این شهر امکان استفاده از قطارهای سبک شهری Light Rail Transit (LRT) و مونو ریل نیز وجود دارد.

در جزیره بورنئوی مالزی Borneo شما در هنگام خارج شدن از شهر هیچ شانسی برای پیدا کردن وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی و … نداشته و باید پیاده طی طریق نموده و یا از خودروهای عبوری درخواست یاری برای رسیدن به مقصد داشته باشید. در بوته زارها و جنگل های این کشور نیز تنها وسیله قابل استفاده برای تردد؛ قایق های ویژه رودخانه ها و یا هواپیماها کوچک است.

کرایه تاکسی برای جهتهای طولانی

با توجه به افزایش رفاه در کشور مالزی و بالا رفتن توان مالی مردم این کشور، بیشتر افراد دارای خودروهای شخصی بوده و به همین دلیل استفاده از تاکسی در جهتهای طولانی و خارج از شهر تقریبا منسوخ شده است. البته در شهرهای بزرگ این کشور هنوز ایستگاه های ویژه ای با نام teksi stand وجود دارد که می توانید در آنها برای جهتهای طولانی و خارج از شهر خودرو کرایه کنید.

در این کشور، امکان سوار شدن به تاکسی با پرداخت هزینه تنها برای یک نفر وجود داشته و کرایه جهت بین هر چهار مسافر تقسیم می گردد. رانندگان تاکسی معمولا در ایستگاه ها منتظر تکمیل ظرفیت تاکسی شده و پس از حضور چهار مسافر، حرکت می نمایند البته شما می توانید با تقبل کرایه کل چهار نفر، آن را به صورت دربست کرایه نموده و به مقصد برسید. ساعات اولیه صبح برای پیدا کردن افرادی که با شما در یک جهت بوده و می توانید کرایه خود را تقسیم کنید بسیار مناسب محسوب می گردد، اما بهتر است در ایستگاه های تاکسی درباره این موضوع و زمان مناسب برای آن اطلاعاتی کسب کنید.

ترن

شرکت پردازنده شبکه راه آهن ملی مالزی، Keretapi Tanah Melayu نام دارد. این شرکت خدمات ریلی مدرن، راحت و مقرون به صرفه ای را ارائه نموده و البته سیستم خطوط ریلی این کشور تنها دارای دو خط اصلی بوده و به نسبت آهسته هستند. یکی از این خطوط اصلی تا سواحل غربی و کشور سنگاپور امتداد داشته و از جهت کوالالامپور، Butterworth و تا مقصد نهایی تایلند امتداد دارد. خط دیگر ریلی مالزی از این خط در Gemas منشعب شده و از جهت کوالا لیپیس Kuala Lipis به سمت شمال شرقی امتداد یافته و تا نزدیکی کوتا بارو Kota Bharu در کلانتان Kelantan می رود. این جهت عموما با عنوان قطار جنگلی شناخته شده و خط آن نیز با عنوان خط ساحل شرقی شهرت دارد.

در ساباح Sabah یا خطوط راه اهن بورنئوی شمالی North Borneo Railway یک جهت ریلی به سمت Sungai Padas gorge از مقصد Tenom به Beaufort حرکت نموده و گردشگران می توانند در روزهای شنبه و چهارشنبه با استفاده از این قطار، جهت فوق را طی تنها چهار ساعت طی نمایند.

خدمات و درجه بندی آن

در مالزی به طور کلی تنها دو نوع قطار با عنوان قطارهای اکسپرس و محلی وجود دارد. قطارهای اکسپرس دارای سیستم تهویه مطبوع بوده بخش های مختلفی با عنوان درجه یک ویژه یا ‘premier؛ درجه 2 یا ‘superior و درجه 3 یا ‘economy دارند بر اساس نوع خدمات درخواستی مسافران در بخش های دارای کابین خواب و یا جایگاه به سفر می روند. قطارهای محلی عموما تنها خدمات درجه سه را ارائه نموده و در بعضی موارد استثنائی دارای بخش درجه یک نیز هستند.

قطارهای اکسپرس تنها در ایستگاه های اصلی توقف نموده و با سرعت بیشتری حرکت می نمایند اما قطارهای محلی که عمدتا در خط ساحلی شرقی تردد می نمایند، در تمامی ایستگاه های یک جهت، توقف نموده و مسافران را پیاده و سوار می نمایند. با توجه به این موارد سفر با قطارهای محلی معمولا زمانی دو برابر سفر با قطارهای اکسپرس را به خود اختصاص داده و عموما دارای زمانبندی نامنظمی بوده و تاخیر دارد. اگر شما برای رسیدن به مقصد عجله ندارید، استفاده از قطارهای محلی می تواند تجربه ای جالب محسوب گردد. این قطارها برای سفر در جهتهای کوتاه نیز مناسب هستند.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 تیر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 415

به "سیستم حمل و نقل در مالزی چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم حمل و نقل در مالزی چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید