شُهرت جهانی هنر قلم زنی اصفهان

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، اصفهان علاوه بر اینکه جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوانی را در خود جای داده است، در عرصه هنر صنایع دستی هم یکی از استان های هنرخیز ایران بوده و قلم زنی یکی از این هنر های زیبا در اصفهان است.

شُهرت جهانی هنر قلم زنی اصفهان

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، قلم زنی هنری است که درپی قلم و ضربه چکش، نقش و نگار روی اشیاء فلزی پدید می آورد و هنر قلم زنی روی فلز بقای بیشتری دارد.

بر اساس مستندات تاریخی پیشینه این هنر دستی به هزاره دوم و اول پیش از میلاد می رسد، اما در دوره تاریخی هخامنیشی هنر زیبای قلم زنی تحول یافت و از جایگاه ویژه ای برخوردار شد.

هنر قلم زنی در دوره های تاریخی پس از هخامنشی دوران پر فراز و نشیبی را طی کرد تا اینکه در دوران معاصر با کوشش هنرمندان ایرانی به ویژه اصفهانی ها، هنر قلم زنی جان تازه ای گرفت و امروز آثار خلق شده قلم زنی مانند اشیاء و ظروف سنتی و تابلو های تزئینی سه بعدی، فراتر از جغرافیای اصفهان رفته است.

قلم ز نی هنری ارزشمند در فرهنگ سنتی و هنری ایرانیان است و این هنر با یاری ذوق و اندیشه هنرمند ایرانی و تاثیر از آداب، سنن، فرهنگ، مذهب و عقاید ایرانیان به زیباترین شکل در شئ فلزی نقش بسته است.

عباس شیردل، هنرمند قلم زن اصفهانی با اشاره به سبک های زیبای برجسته، مُشبک و سیاه قلم در هنر قلم زنی گفت، قلم زنی، آفرینشی از هنر و احساس بر روی فلز است.

این هنرمند اصفهانی درباره تاریخچه هنر قلم زنی اظهار کرد، آنالیز پیشینه این هنر زیبا نشان می دهد، مرکز اصلی هنر قلم زنی در اصفهان بوده است و با ارتقاء این هنر و خلق سبک های مختلف، آثار ارزشمندی در اصفهان فراوری می گردد.

به گفته عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، اکنون برترین هنرمندان هنر قلم زنی دنیا در اصفهان هستند و این هنرمندان ایرانی، آثار بی نظیری در دنیا خلق نموده اند.

منبع: ایران پرس

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 11538

به "شُهرت جهانی هنر قلم زنی اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شُهرت جهانی هنر قلم زنی اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید