عملکرد صداوسیما در مقابله با فضاسازی رسانه های معاند درباره کرونا

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، زهیر اصفهانی، کارشناس رسانه معتقد است، شبکه های برون مرزی صداوسیما از پس مقابله با فضاسازی های منفی شبکه های معاند بر آمده اند.

عملکرد صداوسیما در مقابله با فضاسازی رسانه های معاند درباره کرونا

زهیر اصفهانی کارشناس رسانه و فعال در شبکه های مجازی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا و همه گیری جهانی آن، شبکه های برون مرزی از پس مقابله با فضاسازی های منفی شبکه های وابسته به نظام سلطنتی انگلیس و امریکا بر آمده اند.

وی ادامه داد: بعد از شیوع ویروس کرونا، ایران جزو اولین کشورهایی بود که این بیماری در آن تبدیل به یک اپیدمی شد، این اتفاق دستاویزی برای شبکه های معاند گشت تا در ادامه ضربه زنی ها به جمهوری اسلامی سیستم مدیریتی و درمانی ایران را تحت الشعاع قرار دهند، اما ماجرا به شکلی دیگر رقم خورد و به همت نیروهای مسلح و جهاد مردمی به سرعت تخت های بیمارستانی برای نگهداری از بیماران مبتلا آماده شد. اصفهانی گفت: این شبکه ها با سانسور این عملیات به بزرگنمایی برخی کاستی ها پرداختند.

زهیر اصفهانی کارشناس رسانه و فعال در شبکه های مجازی معتقد است که شبکه های برون مرزی در پی مقابله با فضاسازی های منفی شبکه های وابسته به نظام سلطنتی انگلیس و امریکا بر آمدند و در این زمینه پیروز بوده اند.

اصفهانی با توجه به شیوع ویروس کرونا و همه گیری جهانی آن، درباره نقش شبکه های برون مرزی از جمله پرس تی وی ، هیسپان تی وی و العالم در شفاف سازی علل این حوادث گفت: یکی از کارهایی که رسانه های برون مرزی باید در نظر داشته باشند این است که با توجه به مخاطبانی که دارند، بتوانند از کارکردهای رسانه ای شان به خوبی استفاده کنند، در درجه اول این شبکه ها باید به لحاظ بصری به شناسایی مخاطبشان بپردازند، استفاده از رنگ ها و گرافیک در جلب یا رد مخاطب بسیار موثر است.

وی در همین باره اضافه کرد: در کنار این مسائل در درجه اول باید مخاطب شناخته شود، به ویژه سلیقه مخاطبان تلویزیونی باید شناخته و برنامه ها به روز شود، شبکه های برون مرزی ما می توانند کارکرد بسیار عالی داشته باشند به شرط اینکه از ابزارهای دقیق استفاده کنند، وقتی که دشمن در شبکه های خودش به نقاط ضعف ما اشاره می کند، این شبکه ها می توانند در بخش های کوتاه به توزیع مسائل و خبر رسانی اقدام کنند.

این کارشناس رسانه گفت: نکاتی که شبکه های معاند از آن با عنوان ضعف در نظام سلامت و نظام تصمیم گیری در ایران یاد می کنند همان موضوعاتی است که دقیقا در غرب باعث شیوع و همه گیری این ویروس شده است، شبکه های برون مرزی باید دست روی این مسائل بگذارند؛ به طور مثال شیوع ویروس کرونا در ایتالیا به گفته مجله معروف اسپانیا در بازی آتلانتا و والنسیا بوده که چهل هزار تماشاچی حضور داشتند و گفته می شود که این چهل هزار نفر عامل اصلی شیوع کرونا در اسپانیا و ایتالیا هستند و تا این لحظه متاسفانه قریب به 500 نفر از آن تماشاچی ها جان باخته اند. این ها باید در شبکه های ما برجسته شوند.

وی در همین باره اضافه کرد: استفاده از کیسه زباله توسط کادر پزشکی امریکا به جای لباس های مجهز و یا کشته شدن دختر 16 ساله فرانسوی با ویروس کرونا بدون داشتن هرگونه بیماری زمینه ای، سوژه هایی است که شبکه های برون مرزی باید به آن توجه نشان دهند. این شبکه ها بهترین وسیله برای این مسائل هستند به شرطی که بتوان از آن به درستی استفاده کرد، با توجه به اختلاف ساعتی که قریب به 8 تا 11 ساعت با شرق و غرب ایالات متحده امریکا داریم می توانیم در این بخش های خبری بسیار خوب از آن استفاده کنیم و از همه مهم تر انعکاس اقدامات مثبتی است که در ایران توسط پاسداران امنیت جامعه و سلامت ما پرستاران و پزشکان محترم صورت می گیرد و باید در قالب های فیلم ها و تصاویر بازگو شود، اما تاکید جدی من این است که این فیلم ها و کلیپ ها بسیار کوتاه و تعداد پخشش متناوب و زیاد باشد، در جهان کنونی مردم حوصله خواندن یا گوش کردن به یک بخش خبری طولانی مدت را ندارند، مگر اینکه موضوع مهمی باشد.

اصفهانی اطلاع رسانی در حوزه رسانه را به دوزهای دارویی شبیه دانست و گفت: وقتی یک شبکه تصمیم به خبررسانی می گیرد باید مانند دوزهای مصرفی دارو عمل کند، این شبکه ها باید به مصرف کننده خبر برسانند، آن ها حوصله خواندن، شنیدن و وقت گذاشتن را ندارند، به خصوص مسائلی مثل کرونا. اخبار مثبت باید در کنار اخبار منفی گنجانده شوند، مثلا نسبت افراد بهبود یافته در کنار افراد مبتلا یک به سه است و این آمار بسیار خوبی است در حالی که در کشوری مثل آمریکا یا فرانسه یک به ده است، رها شدن سالمندان در اسپانیا و ایتالیا و ارجحیت جوانان نکاتی است که باید در این شبکه ها مورد توجه واقع شود.

این کارشناس حوزه رسانه خاطر نشان کرد: شبکه های برون مرزی ایران برای اینکه بتوانند باورپذیری را در مخاطبان خارجی بیشتر کنند باید از پرداختن صرف و مطلق به وجه مثبت عملکردها از ایران بپرهیزند تا به یک سویه بودن شبکه های تلویزیونی متهم نشوند، شبکه های ایران اینترنشنال، فاکس نیوز، بی بی سی فارسی و .... سال هاست که از این روش بهره می برند و در کنار بخش های خبری که گذاشته اند، در یکی دو بخش از خودشان هم نکاتی منفی را به طور سر بسته اعلام می کنند، برای اینکه در مخاطب این حالت القا را به وجود بیاورند که ما منصف هستیم، در حالی که در عملیات فریب، اقناع یک روش تکنیکی روانی است، به این صورت ک بیست یا سی درصد مطلب را راست می گویند و 70 درصد مابقی را آنگونه که دلشان می خواهد اعلام می کنند. در نقطه مقابل، شبکه های برون مرزی ما باید با پایبندی به اصل صداقت جوانب مختلف موضوعات را پررنگ کنند و اعتماد مخاطب را جلب کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 2596

به "عملکرد صداوسیما در مقابله با فضاسازی رسانه های معاند درباره کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد صداوسیما در مقابله با فضاسازی رسانه های معاند درباره کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید