تور استرالیا: فرانسه: آمریکا و استرالیا دروغ می گویند

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، وزیر خارجه فرانسه شامگاه شنبه در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا گفت که آمریکا و استرالیا دروغ می گویند.

تور استرالیا: فرانسه: آمریکا و استرالیا دروغ می گویند

با تور استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، وزیر خارجه فرانسه در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا گفت که آمریکا و استرالیا دروغ می گویند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی بعلاوه درباره فراخواندن سفیر این کشور در واشنگتن و کانبرا گفت که این موضوع عمق بحران را نشان می دهد.

وی بعلاوه هشدار داد که این توافق پیامدهایی را برای آینده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به همراه خواهد داشت.

ژان پی یِر تیبالت سفیر فرانسه در استرالیا، روز آدینه در مصاحبه تندی، معاهده نظامی بین واشنگتن، لندن و کانبرا را خیانت و اشتباهی عظیم توصیف کرد.

این مقام فرانسوی درباره تاریخ آگاه شدن رئیس جمهور فرانسه از قرارداد ساخت زیردریایی اتمی تحت معاهده همکاری میان استرالیا، آمریکا و انگلیس و لغو قراردادی مشابه میان پاریس و کانبرا گفت: رئیس جمهور بعد از انتشار اخبار مربوطه در رسانه ها آگاه شد. بعد از آن تماسی تلفنی میان فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه و پیتر داتِن همتای استرالیایی او صورت گرفت.

سران کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی های اتمی استرالیا اولین پروژه عظیم این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی های اتمی یاری خواهد شد.

پس از اعلام این توافق، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه از تصمیم استرالیا در مورد ترک توافق 90 میلیارد دلاری زیردریایی با این شرکت فرانسوی به شدت انتقاد کرد.

لودریان گفت: این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار نموده ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم.

با این حال یک مقام آمریکایی که نمی خواست نامش فاش گردد روز پنجشنبه بهخبرگزاری فرانسه گفت: مقامات ارشد دولت پیش از اعلام این توافق با همتایان فرانسوی خود در تماس بودند تا درباره این معاهده گفت وگو نمایند.

از سوی دیگر نخست وزیر استرالیا هم نقدها فرانسه را رد نموده و گفت، در ملاقات با ماکرون به او گفته بود ممکن است کشورش از توافق ساخت زیردریایی اتمی خارج گردد.

دولت فرانسه آدینه شب و در ادامه کشمکش ها بر سر قرارداد نظامی اخیر میان آمریکا و استرالیا سفیرانش در این دو کشور را برای مشورت فراخواند.

فرانسه بعلاوه روز آدینه در اعتراض به اعلام توافق همکاری دفاعی نو میان آمریکا، انگلیس و استرالیا جشنی مشترک با آمریکا را که قرار بود در سفارت فرانسه در واشنگتن برگزار گردد لغو کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 9541

به "تور استرالیا: فرانسه: آمریکا و استرالیا دروغ می گویند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استرالیا: فرانسه: آمریکا و استرالیا دروغ می گویند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید