ماهاتیر محمد مامور تشکیل دولت جدید مالزی شد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، در پی پیروزی احزاب مخالف دولت مالزی به رهبری ماهاتیر محمد، وی مامور تشکیل دولت جدید این کشور شد.

ماهاتیر محمد مامور تشکیل دولت جدید مالزی شد

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، کاخ سلطنتی مالزی گفت ماهاتیر محمد مامور تشکیل دولت جدید این کشور شد.

بر اساس نتایج رسمی انتخابات، ائتلاف تحت رهبری ماهاتیر محمد پیروز شد شکست دور از انتظاری را به ائتلاف حاکم بر مالزی تحمیل نمایند و به 6 دهه سلطه سیاسی این ائتلاف در طول دوران استقلال این کشور از بریتانیا خاتمه دهد.

اکنون ماهاتیر محمد در سن 92 سالگی بار دیگر این شانس را دارد که بر کرسی نخست وزیری مالزی تکیه بزند تا به یکی از پیرترین رهبران منتخب دنیا بدل گردد.

مخالفان دولت حاکم پیروز شدند 121 کرسی از مجموع 222 کرسی را در انتخابات پارلمانی نهم ماه می ، 19 اردیبهشت ماه را به دست آوردند، حد نصابی که آنها را قادر می نماید تا دولت جدیدی تشکیل دهند.

نجیب رزاق، که به عنوان مرد شماره اول ائتلاف جبهه ملی از سال 2009 تاکنون راهنمایی دولت مالزی را در دست داشته روز پنجشنبه رسما گفت که حکم مردم را می پذیرد و ائتلاف حاکم نیز به اصول دموکراتیک احترام می گذارد. اما او تاکید نمود که چون هیچ حزبی اکثریت مطلق آراء را کسب نکرده بنابراین مشخص نخست وزیر بعدی بر عهده پادشاه مالزی خواهد بود.

محبوبیت نجیب رزاق از سال 2015 و در جریان افشاء یک پرونده سوء استفاده مالی چندین میلیارد دلاری رو به کاهش بوده است.

ماهاتیر محمد پیشتر یکی از اعضاء ارشد ائتلاف حاکم بوده و با حمایت این ائتلاف از سال 1981 و به مدت 22 سال راهنمایی دولت را در دست داشت. او با وجود آن که معمار مالزی نوین و طراح برنامه توسعه مالی پیروز این کشور لقب گرفته ولی در دوران نخست وزیری با انتقادهایی در مورد برخورد با مخالفان دولت و سرکوب آزادی های دموکراتیک روبرو بود.

ماهاتیر محمد پس از اوج گیری انتقادهای عمومی از گسترش فساد در میان هیات حاکمه، رهبری ائتلاف مخالفان را بر عهده گرفت.

ماهاتیر محمد در نخستین واکنش به نتیجه انتخابات در یک کنفرانس خبری گفت: بله، بله! من هنوز زنده ام و آمده ام تا شاهد حاکمیت دوباره قانون بر مالزی باشیم.

وی همچنین با اعلام این که قصد ندارد از کسی انتقام بگیرد، گفت: همه ما انتظار داریم که من همین امروز نخست وزیر شوم چون این یک فوریت است و مالزی در حال حاضر دولت ندارد.

بلافاصله پس از اعلام نتایج اولیه، هواداران ائتلاف پیروز به خیابان های مالزی آمدند و به جشن و شادی پرداختند. البته در شروع، بعضی درگیری ها میان مخالفان و موافقان ائتلاف حاکم در خیابان ها گزارش شد ولی با ورود پلیس اوضاع آرام شد و فضای جشن و شادی مردم در واکنش به این پیروزی تاریخی بر مالزی حاکم شد.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1202

به "ماهاتیر محمد مامور تشکیل دولت جدید مالزی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهاتیر محمد مامور تشکیل دولت جدید مالزی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید