مشارکت در انجام امور خانه را به فرزندانمان بیاموزیم

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، تهران (پانا) - یک مشاور با تاکید بر لزوم آموزش مسئولیت پذیری و انجام امور منزل به بچه ها و نوجوانان، عنوان کرد: پیش از آنکه والدین مشارکت در کارهای منزل و مسئولیت پذیری را به فرزندانشان بیاموزند ضروری است پدر و مادر هردو انجام امور داخل منزل را در دست بگیرند تا فرزندان یاد بگیرند انجام امور منزل تک جنسیتی و صرفا بر عهده مادر نیست.

مشارکت در انجام امور خانه را به فرزندانمان بیاموزیم

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش ایسنا، مریم فولادی با بیان اینکه ضروری است هر دو والد در انجام کارهای خانه به یکدیگر یاری نمایند، اظهار کرد: یادگیری مشاهده ای روش بسیار مناسبی برای مشارکت فرزندان در انجام کارهای خانه است. برای این منظور اگر امور منزل تنها بر دوش مادر باشد فرزندان به اشتباه می آموزند که وظایف پدر به امور خارج از منزل و وظایف مادر به امور داخل منزل معطوف می گردد.

این مشاور ادامه داد: اگر هر دو والد در انجام امور منزل مشارکت داشته باشند، فرزندان نیز می آموزند کارهای منزل صرفا برعهده زنان نیست و اینگونه می توان آنها را هم در انجام امور مشارکت داد.

فولادی گفت: مسئولیت پذیری و مشارکت در انجام امور منزل امری اکتسابی است که باید آموزش آن از دوران کودکی توسط والدین، مدارس، اجتماع و... به صورت تدریجی شروع گردد. فرزندان هرگز نمی توانند رفتار مسئولیت پذیرانه ای از خود نشان دهد مگر آنکه مسئولیت پذیری را از کودکی آموخته باشد.

وی اضافه کرد: ضروری است فرزندان با شیوه های مشارکتی از ابتدای کودکی در کارهای منزل، مدرسه و ... مشارکت داشته باشند تا مسئولیت پذیری در انجام امور را بیاموزند و متعهدانه وظایف خود را انجام دهند.

فولادی واگذار کردن نقشها به بچه ها و فراهم ساختن الگوهای متناسب عملی را در آموزش مسئولیت پذیری به آنها موثر دانست و درباره ضرورت آموزش آن توضیح داد: انسان مسئول با عملکرد اثربخش خود به عنوان فردی کارآمد شناخته می گردد، رفتارهای منفی او کاهش پیدا می نماید و به طور کلی انسان سالمی است که روابط بین فردی مناسبی دارد.

وی همچنین این را هم گفت که آموزش مسئولیت پذیری به سلامت روان افراد یاری می نماید و فقدان آن موجب بروز رفتارهای غیر موثر و پرخاشگرانه به هنگام مواجهه با فشارها و استرس ها می گردد.

این مشاور در خاتمه اضافه کرد: آموزش مسئولیت پذیری به بچه ها و نوجوانان باعث می گردد آنها احساس کفایت، توانایی و موثر بودن در غلبه بر مسائل، خودارزشمندی، توانایی برنامه ریزی داشته باشند و در راستای رفتارهای هدفمند گام بردارند. از این رو نقش والدین در آموزش مسئولیت پذیری به آنها به وسیله شیوه های یاد شده بسیار حائز اهمیت است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 7978

به "مشارکت در انجام امور خانه را به فرزندانمان بیاموزیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت در انجام امور خانه را به فرزندانمان بیاموزیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید