مشهورترین و متفاوت ترین میوه دانشگاه تبریز

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، خبرنگاران/آذربایجان شرقی دانشگاه تبریز با داشتن فضای سبز و درختان زینتی خاص، یکی از دانشگاه های سرآمد کشور از نظر دارا بودن فضای سبز بوده و نوعی توت یکی از میوه های غیرخوراکی و تزیینی است که از دیرباز در این دانشگاه وجود داشته و دانشجویان گروه های مختلف مهندسی کشاورزی با آن آشنایی دارند، اما این میوه به تازگی شهرت بیشتری پیدا نموده است.

مشهورترین و متفاوت ترین میوه دانشگاه تبریز

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط تحصیل در آمریکا 2020 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

این روزها این توت ها در دست هر دانشجوی تازه واردی دیده می گردد، ماشین بعضی دانشجویان و اتاق های دانشجویان ساکن در خوابگاه هم با این میوه ها تزیین شده است و دانشجویان زیادی تصاویر خلاقانه ای با این توت ها به ثبت رسانده و در صفحه های شبکه های مجازی منتشر نموده اند.

درخت این نوع از توت ها در محوطه دانشکده های مختلف دانشگاه تبریز دیده می گردد و با اختلاف، جذاب ترین و مشهورترین درخت دانشگاه تبریز به شمار می آید، اظهار نظرهای مختلفی در مورد این توت می گردد و بعضی این میوه حجیم را دارای خواصی مانند مفید بودن برای درد پا یا تسکین دهنده اعصاب می دانند، در این میان کسانی هم هستند که شاید طعم این میوه را چشیده و فهمیده اند که هر میوه ای خوراکی نیست، حتی اگر توت باشد.

گفته می گردد که این توت برای اولین بار توسط دکتر شیبانی در تهران کاشته شده است و در دانشگاه تهران و سازمان جنگل ها و مراتع وجود دارد و مهندس کمپانی، بذر آن را از دکتر شیبانی گرفته و در دانشگاه تبریز کشت نموده است، حدود پنج اصله از این نوع درخت توت که به نام توت آمریکایی خوانده می گردد، در دانشگاه تبریز وجود دارد.

بر اساس بعضی اظهار نظرها، درخت توت آمریکایی در تهران و تبریز دیده شده است و به نظر می رسد در جای دیگری موجود نباشد.

استاد گروه علوم باغبانی دانشکده کشاوررزی دانشگاه تبریز در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه این نوع توت با نام علمی Maclora pomifera متعلق به زیررده دولپه ای ها، راسته رز و تیره توت (Moraceae) است، به خبرنگاران می گوید: منشا اصلی این درخت آمریکا بوده و این جنس از درخت به افتخار ویلیام ماکلور، زمین شناس اسکاتلندی نامگذاری شده است.

سعیده علیزاده سالطه می افزاید: درخت این توت، دو پایه، خزان نماینده کوچک یا درختچه ای بزرگ به ارتفاع هشت الی 20 متر، با قطر تاج پوششی شش الی هشت متر بوده و شاخه های این درخت، متراکم، نامنظم، افراشته و خاردار است که از قسمت پائین تنه رشد می نماید.

وی می گوید: پوست تنه این نوع درخت توت به رنگ قهوه ای روشن، خشن و پوسته پوسته بوده و سیستم ریشه این درخت، طویل ، گسترده و تهاجمی و این گیاه دارای سرعت رشد زیادی است.

وی ادامه می دهد: برگ های این گیاه، ساده، متناوب و صاف و به طول پنج الی 12.5 سانتیمتر و به عرض چهار الی پنج سانتیمتر و رنگ آن ها سبز درخشان است که در پائیز قبل از خزان کردن زرد می شوند. گل توت آمریکایی فاقد ارزش زینتی بوده و تکثیر این درخت به وسیله کاشت بذر است.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با ارائه اطلاعاتی در مورد میوه های این درخت توت بیان می نماید: قسمت قابل توجه این درخت، میوه های کروی شکل، سبز رنگ و تقریبا به اندازه پرتقال آن است که ظاهری چروک مانند دارند، از نظر گیاهشناسی این میوه ها جزو میوه های مرکب و مشابه توت خوراکی از نوع سینکارپ بوده و هر میوه دارای برجستگی هایی است.

وی می افزاید: میوه این گیاه اواخر تابستان و اوایل پاییز پدیدار شده و رنگ میوه ها در فصل پاییز به سبز متمایل به زرد روشن تغییر می نماید، این میوه دارای شیرابه سفید رنگ و بسیار چسبناک بوده و بر خلاف عمده گیاهان این خانواده یعنی میوه توت خوراکی، میوه این درخت، تلخ و غیرخوراکی است.

وی با اشاره به مواد موثره میوه این درخت می گوید: ایزوفلاوون های اوسیژن و پومیفرین جزو فلاونوئیدهای میوه و چوب این گیاه بوده که حدود 10 درصد وزن خشک آن را تشکیل می دهد، وزن اولیه میوه شامل پکتین، رزین، لیپید و قند است.

علیزاده سالطه بیان می نماید: به دلیل وجود این ترکیبات و بر خلاف ادعاهایی بعضی افراد در مورد خاصیت دارویی میوه این گیاه، کاربرد دارویی تعیین و مورد تاییدی از میوه این گیاه وجود ندارد، بنابراین استفاده از میوه توت آمریکایی به دلیل امکان ایجاد مسائل و عوارض جسمی، توصیه نمی گردد، ترکیبات این گیاه دارای خاصیت دورنمایندگی حشره است.

وی با اشاره به کاربردهایMaclora pomifera اظهار می نماید: این گیاه علاوه بر میوه های زیبا، به عنوان سایبان، بادشکن و پرچین استفاده شده و در کنترل فرسایش و آمایش خاک در نواحی نامساعد نیز کاربرد دارد، توان قابل توجه توت آمریکایی در تحمل خاک های فقیر و آب و هوای بسیار سرد و بسیار گرم و وزش بادهای تند، این گیاه را به گیاه ارزشمندی در طراحی فضای سبز تبدیل نموده است.

وی ادامه می دهد: اگر چه این گیاه ویژگی خاصی ندارد که آن را در شمار گیاهان زینتی قرار دهد، ولی درخت سودمندی برای احیاء اراضی و کنترل فرسایش و آمایش خاک بوده و در نواحی گرم و خشک که سایر گیاهان به سختی زنده می مانند، به خوبی رشد نموده و سایبان دلپذیری ایجاد می نماید.

استاد دانشگاه تبریز اظهار می نماید: چوب این درخت متراکم و باارزش بوده و در برابر پوسیدگی مقاوم است، بعضی از گلفروشی ها هم از میوه این گیاه استفاده تزیینی می نمایند، تنها اشکال درخت توت آمریکائی ریشه های تهاجمی آن است که به تأسیسات شهری، لوله آب و فاضلاب ،آسیب وارد می آورد و باید از کشت آن در اطراف تأسیسات ممانعت گردد.

وی اضافه می نماید: درخت توت آمریکایی، سرما و گرمای زیاد را تحمل نموده و خاک های عمیق و حاصلخیز را می پسندد، اما در خاک های فقیر، قلیائی و خشک نیز رشد می نماید، این گیاه نور مستقیم خورشید و باد را تحمل نموده و در مورد استفاده به عنوان پرچین به هرس زیادی احتیاج دارد، این گیاه به صورت کاملا واضح عاری از آفات و بیماری های گیاهی است.

استاد گروه علوم باغبانی با ارائه توصیه هایی در مورد طراحی فضای سبز با درخت توت آمریکایی خاطرنشان می نماید: این درخت بر روی خاک های فقیر و آهکی، با آب و هوای بسیار سرد و بسیار گرم و وزش بادهای تند قابل کشت و رویش است.

وی در انتها متذکر می گردد: از درختان این نوع توت جهت احیاء اراضی و کنترل فرسایش نیز استفاده می گردد، شوری خاک را تحمل نموده و در بیشتر استان های بیابانی کشور همچون یزد، کرمان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، قم، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، تهران، مرکزی قابلیت کشت دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1903

به "مشهورترین و متفاوت ترین میوه دانشگاه تبریز" امتیاز دهید

1 کاربر به "مشهورترین و متفاوت ترین میوه دانشگاه تبریز" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهورترین و متفاوت ترین میوه دانشگاه تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید