معنی ضرب المثل فارسی؛ من نوکر حاکمم نه نوکر بادمجان

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، ضرب المثل من نوکر حاکمم نه نوکر بادمجان، ریشه تاریخی دارد و به دوران حکومت نادر شاه افشار مربوط می گردد و این ضرب المثل اشاره به آن دارد که برخی افراد در پی منفعت خودشان هستند و عقیده ثابتی ندارند. در خواندن این مقاله با خبرنگاران همراه باشید.

معنی ضرب المثل فارسی؛ من نوکر حاکمم نه نوکر بادمجان

تاریخچه ضرب المثل من نوکر حاکمم نه نوکر بادمجان

خدمه و ندیمه های بسیاری به نادرشاه افشار خدمت می کردند که یکی از این نوکران، آشپزی بسیار شوخ و بامزه بود و هر زمان که احساس می کرد که نادرشاه کمی ناراحت و غمگین است سعی بر آن داشت با لطیفه گویی، حال و احوال او را بهتر کند و فکر او را از گرفتاری های روزگار دور کند.

این نوکر شوخ طبع نزد پادشاه ایران جایگاه خاصی پیدا نموده بود و نادرشاه مستقیما به او فرمان داده بود که برایش غذا درست کند و همواره از او می خواست تا در کنارش بنشیند و هنگام صرف غذا از دلقک بازی ها و خوش زبونیش لذت ببرد.

در یکی از روزهای سرد زمستان، نوکر نادرشاه برای ناهار بادمجان درست کرد و نزد او برد. فرمانروای ایران وقتی درب ظرف را باز کرد، از بوی فوق العاده بادمجان گیج شد و گفت چه رنگ و عطر خوبی دارد. سپس از پیشخدمت خواست کنارش بنشیند. او هم فرمان نادرشاه را اطاعت کرد.

پادشاه کشور پهناور ایران هنگامی که مشغول غذا خوردن بود به نوکرش گفت بادمجان خیلی مقوی است و خواصیت فراوانی دارد و یکی از برترین غذاهای ایرانی محسوب می گردد. مرد آشپز بلافاصله حرف های نادر شاه را تایید کرد و گفت به همین علت من این غذای اصیل و خوشمزه را برای شما تدارک دیدم تا از خوردن آن لذت ببرید.

پیشخدمت یک هفته بعد مجددا برای نادرشاه خورشت بادمجان درست کرد و برای او برد و وقتی پادشاه از او میل کرد متوجه شد هنوز ناپخته است. بسیار ناراحت شد و همان لحظه به فکرش خطور کرد که نوکرش را امتحان کند. سپس به او گفت، شنیده ام بادمجان برای معده خوب نیست و باعث درد آن می گردد. ندیمه هم حرف های او را تاکید نمود و برای اینکه دل حاکم را به دست بیاورد، گفت: همان طور که شما فرمودید بادمجان جزو آن دسته از غذاهایی است که خوردنش معده را تحریک نموده و درد زیادی به فرد وارد می نماید و به نظر من خوردن کدو بهتر از بادمجان است و بسیار مقوی تر از آن بوده و هیچ آسیبی به معده وارد نمی نماید. فرمانروا به شدت عصبانی شد و به او گفت تو چند روز قبل اصرار داشتی خوردن بادمجان بسیار مفید و پر از مواد مغزی است و هیچ ضرری برای بدن ندارد و اکنون به من می گویی بادمجان خوب نیست و خوردنش به معده آسیب می رساند! ندیمه بسیار زیرک بود و به پادشاه گفت سرورم؛ من نوکر حاکمم، نوکر بادمجان که نیستم و وظیفه من این است هر غذایی که شما امر کنید فورا تهیه کنم و هرچه به مزاج شما خوش بیاید از نظر من هم عالی و هم مقوی است. چند روز گذشته شما از خوردن بادمجان لذت می بردید و من هم با شما هم عقیده بودم و امروز از بادمجان خوشتان نیامد و من هم با شما همدردی کردم. نادرشاه از وجود چنین ندیمه ای در حیرت بود و به او گفت سعی کن در زندگیت با همه رو راست باشی، حتی اگر به ضررت باشد.

از آن دوران تا به امروز برای شخصی که حرف هایش بر اساس شرایط زمانی یا مکانی تغییر کند، ضرب المثل زیر را به کار می برند:

من نوکر حاکمم نه نوکر بادمجان

منبع: کجارو / iran20.com / mybanu.ir / yjc.ir
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 10794

به "معنی ضرب المثل فارسی؛ من نوکر حاکمم نه نوکر بادمجان" امتیاز دهید

3 کاربر به "معنی ضرب المثل فارسی؛ من نوکر حاکمم نه نوکر بادمجان" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معنی ضرب المثل فارسی؛ من نوکر حاکمم نه نوکر بادمجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید