مقایسه بتن دارای افزودنی بتن و روان کننده بتن با بتن بازیافتی و ویژگی های آن

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، اگر هرگز به استفاده از بتن بازیافتی در پروژه های خود فکر نکرده اید، ممکن است مواد بسیار مفیدی را از دست داده باشید. بتن بازیافتی که با استفاده از مواد افزودنی بتن به دست می آید دارای مزایای مالی و زیست محیطی متعددی نسبت به بتن معمولی دارد و در بسیاری از کاربردهای تجاری، صنعتی و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. اما مهم ترین مزایای استفاده از بتن هایی که بازیافت شده اند به مزایای مالی و زیست محیطی آن برمی شود.

مقایسه بتن دارای افزودنی بتن و روان کننده بتن با بتن بازیافتی و ویژگی های آن

بتن بازیافتی چیست؟

بتن بازیافتی یک سنگ دانه بتنی است که با استفاده از بتن موجود در سازه های تخریب شده که معمولا در آن از افزودنی بتن استفاده شده است، پیاده روها و جاده ها به فراوری می رسد. سنگ دانه های بازیافتی به عنوان جایگزینی برای ارسال بتن دارای افزودنی بتن مستعمل و غیرقابل تجزیه به محل های دفن زباله استفاده می گردد.

مزایای استفاده از بتن بازیافتی چیست؟

هنگامی سنگ دانه و بتن بازیافتی را به کار می برید در هزینه ایمن سازی، پردازش و حمل و نقل مواد کاملا نو صرفه جویی خواهید کرد. اما اگر از بتن بازیافتی برای بازسازی یا تعمیر در همان مکان تخریب شده بهره ببرید، این صرفه جویی به شدت افزایش خواهد یافت.

از آنجایی که بتن بازیافتی سبک تر از بتن معمولی دارای افزودنی بتن است بازدهی بالاتری دارد که به صرف هزینه کمتر برای هزینه های ساختمانی و خرید مصالح منجر می گردد. هنگامی که سنگ دانه های بازیافتی را انتخاب می کنید از هزینه و دردسر احتمالی ناشی از رعایت مقررات مناسب دفع بتن داو مکان یابی تاسیسات دفع سنگ دانه نیز رهایی می یابید. در مقیاس بزرگ تر، فرآیند بازیافت بتن می تواند چندین شغل نو ایجاد کند و ارزش افزوده بیشتری را به اقتصاد محلی شما بازگرداند.

اثرات زیست محیطی بتن معمولی

اگر بتن و افزودنی بتن موجود در آن، بازیافت یا استفاده مجدد نگردد به محل دفن زباله فرستاده خواهد شد. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) خاطرنشان کرد تنها در سال 2017 حدود 569 میلیون تن مصالح ساختمانی و تخریبی تنها در ایالات متحده فراوری شده است. همان طور که می دانید بتن و افزودنی بتن آن ماده تخریب پذیر نیست و در طول زمان تجزیه نمی گردد.

بنابراین EPA استفاده مجدد و بازیافت مصالح ساختمانی و تخریبی از جمله بتن و آسفالت را به عنوان یکی از برترین روش هایی ذکر می نماید که برای جلوگیری از پر کردن بیش از حد محل های دفن زباله و هدر دادن منابع محدود مفید خواهد بود. با حذف احتیاج به حمل و نقل و پردازش مواد نو، ضایعات انرژی و انتشار گازهای مضر از وسایل نقلیه نیز به حداقل می رسد.

مزایای زیست محیطی بتن بازیافتی

در نهایت، فرآیند بازیافت افزودنی بتن می تواند سایر روش ها و مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست را هم فعال کند. از جمله این روش ها می توان به کاربرد دوباره لاستیک های قدیمی، مواد ضایعاتی و مواد آلی به عنوان سوخت برای فرآوری سیمان، ترکیب و استفاده از آن اشاره نمود.

مواد زائد حاصل از ساخت و ساز و تخریب تا 40 درصد از کل زباله های دنیا را تشکیل می دهد. ضایعات بتن، برجسته ترین زباله های فراوریشده به وسیله صنعت ساختمان است که عمدتا در محل های دفن زباله دفع می گردد. بازیافت این ضایعات به شکل سنگ دانه های بتن بازیافتی و جایگزینی آن با سنگ دانه های طبیعی در فراوری بتن تازه می تواند به حفاظت از محیط زیست یاری کند.

بتن بازیافتی یا بتن معمولی؟

محققان دانشکده مهندسی دانشگاه بریتیش کلمبیا، پژوهشی را برای مقایسه کامل بتن بازیافتی و معمولی دارای مواد روان نماینده بتن در دو کاربرد رایج پی ساختمان و روسازی شهری انجام دادند. آن ها مقاومت فشاری و دوام بتن بازیافتی را در مقایسه با بتن معمولی آزمایش کردند. محققان دریافتند که عملکرد بلندمدت بتن بازیافتی در مقایسه با شکل معمولی آن به اندازه کافی مقاوم است و در طول این مطالعه پنج ساله هیچ مسئله ای را تجربه نکردند.

با این حال، استفاده افراطی از بتن بازیافتی در فراوری صنعتی به علت تخلخل بالا، نابرابری بتن منبع و فقدان مطالعات میدانی به طور گسترده پذیرفته نشده است. اما در این تحقیق تعیین شد که بتن بازیافت شده دارای روان نماینده بتن پس از 28 روز عمل آوری، نرخ بالاتری از مقاومت فشاری دارد. این در حالی است که در طول دوره این تحقیقات که پنج سال به طول انجامید، این نوع مقاومت بیشتر یا برابری با بتن معمولی دارای افزودنی بتن از خود نشان داد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که بتن بازیافتی صد درصد می تواند جایگزینی کامل برای کاربردهای غیرسازه ای باشد.

ترکیب بتن بازیافتی می تواند انعطاف پذیری و سازگاری بیشتری به این محصول در مقایسه با بتن معمولی دارای مواد روان نماینده بتن بدهد. به طور معمول، بتن بازیافتی را می توان در دیوارهای حائل، جاده ها و پیاده روها استفاده کرد. اما ما شاهدیم که اندازه کاربرد آن ها در سازه ها مسیر صعودی می پیماید. با ادامه نوآوری ها در ترکیب بتن بازیافتی، می توانیم زمانی را در آینده تصور کنیم که بتن بازیافتی بتواند جایگزین بتن معمولی دارای روان نماینده بتن در کاربردهای ساختاری هم باشد.

فرآیند بازیافت بتن

اولین قدم برای بازیافت بتن قدیمی، استفاده از تجهیزات سنگ شکن صنعتی به منظور شکستن ساختار اصلی خواهد بود. پس از خرد شدن به اندازه کوچکتر، بتن خرد شده غربال می گردد تا خاک و سایر اجسام خارجی حذف شوند. پس از این مرحله، بتن بر اساس اندازه جدا خواهد شد.

روش دیگر برای بازیافت بتنی که در آن روان نماینده بتن وجود دارد، پودر کردن آن است. با این حال، پودر کردن بتن دارای افزودنی بتن برترین راه برای بازیافت بتن به شمار نمی رود. زیرا این کار می تواند جداسازی آلاینده ها را بسیار دشوارتر کند و کیفیت محصول نهایی را کاهش دهد.

هنگامی که بتن بازیافت شد، می توان آن را به اندازه های مختلف تقسیم کرد. هر یک از این اندازه ها برای کاربردهای مختلف مناسب هستند که باعث می گردد، بتن بازیافتی ماده ای بسیار متنوع محسوب گردد. در ادامه هر کدام از مراحل بازیافت بتن را توضیح خواهیم داد.

1. برداشت

ابتدا قلوه سنگ های بتنی از ساختمان های تخریب شده، پیاده روها، حاشیه ها، ناودان ها، جاده ها، بزرگ راه ها، باند فرودگاه ها، پایه ها و موارد دیگر برداشت می گردد. پس از برداشت، بقیه مراحل یا در محل، خارج از محل یا در یک مرکز بازیافت بتن صورت می پذیرد.

2. خرد کردن

پس از برداشت بتن با استفاده از چندین روش آن را خرد می نمایند. روش های رایج برای خرد کردن شامل سنگ شکن های فکی قابل حمل، متحرک یا ثابت، سنگ شکن ضربه ای یا سنگ شکن مخروطی است. سنگ شکن های فکی و ضربه ای هر دو می توانند برای خرد کردن اولیه به کار روند. گاهی اوقات، یک فرآیند خرد کردن ثانویه که معمولا با یک سنگ شکن مخروطی انجام می گردد هم برای خرد کردن بیشتر قلوه سنگ مورد احتیاج است.

3. غربالگری

سنگ دانه های بتن اغلب با مواد افزودنی دیگری مانند خاک رس، پلاستیک، خاک، روسازی آسفالت، تراشه های فلزی و چوبی مخلوط می شوند. بنابراین باید با استفاده از اسکالپ و غربال نماینده ها تصفیه شوند تا از آن مواد جدا شوند. بتن بازیافتی متناسب با منبع آن و نحوه استفاده از محصول نهایی، اغلب از چندین فرآیند غربالگری عبور خواهد نمود.

4. تمیز کردن

آخرین مرحله در فرآیند بازیافت بتن، تمیز کردن آن است. قبل از بازیافت آن به بتن نو هرگونه به جای مانده باید از مواد حذف شده تمیز گردد. این کار به وسیله دست چین کردن، جداسازی مغناطیسی و جدانماینده های هوا یا آب صورت می گیرد.

جمع بندی

ما در دنیای زندگی می کنیم که دائما در جست وجوی راهکار های پایدار برای حذف زباله ها از محل های دفن زباله است. بنابراین تعدادی از کشورهای پیشرفته در سراسر دنیا، استفاده از بتن بازیافتی در کاربردهای غیر سازه ای را به یک استاندارد تبدیل نموده اند.

ما در شرکت فراوری نماینده مواد شیمیایی ساختمان همگرایان فراوری (کپکو) فراوری نماینده انوادع مواد افزودنی بتن و روان نماینده بتن امیدواریم که شرکت ها و پیمانکاران داخلی نیز هرچه زودتر از این روند پیروی نمایند.

منبع: اتاق
انتشار: 13 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1402 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 15913

به "مقایسه بتن دارای افزودنی بتن و روان کننده بتن با بتن بازیافتی و ویژگی های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه بتن دارای افزودنی بتن و روان کننده بتن با بتن بازیافتی و ویژگی های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید