مهم ترین چالش های روسیه در سال 2020

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، ایرنا نوشت: روسیه در سال جدید 2020 رویارویی سختی با چالش هایی بزرگ دارد که از جمله مهمترین آن ها اختلافات موشکی با آمریکا، افزایش تنش ها با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و تحریم های غربی به جای مانده از 2019 میلادی است.

مهم ترین چالش های روسیه در سال 2020

این موضوعات در ساختار سیاست روسیه به عنوان مهم ترین مسائل طبقه بندی شده و دولت روسیه امکانات خود را برای حل وفصل این مسائل و کاهش پیامدهای آن منسجم نموده است.

اختلافات موشکی روسیه و آمریکا

اختلافات موشکی همیشه مهم ترین مساله در سیاست خارجی شوروی سابق و روسیه پس از سال 1991 (فروپاشی شوروی) به عنوان میراث دار آن بوده است.

اختلافات این دو کشور هسته ای در این عرصه در سال گذشته عمق بیشتری یافت به طوری که در روز 2 ماه اوت سال 2019 روسیه به دنبال آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و مبانبرد خارج شد تا این پیمان به طور کامل از اعتبار بیفتد.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در دنیا محسوب می شد که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار است.

براساس این قرارداد، باید موشک های میان برد از یک هزار تا پنج هزار و 500 کیلومتر و کوتاه برد از 500 تا یک هزار کیلومتر باید نابود شوند.

آمریکا به درخواست روسیه برای تمدید پیمان استارت-2 با پیمان منع تسلیحات تهاجمی راهبردی که در سال 2010 بین دو کشور امضا و اعتبار آن در سال 2021 بسر می رسد نیز پاسخ نداده است.

واشنگتن در ماه دسامبر سال 2019 موشک میان بردی را آزمایش کردکه نخستین مورد نقض مفاد پیمان فسخ شده منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد ا بود و با توجه به فاصله زمانی کوتاه آزمایش این موشک با فسخ پیمان یاد شده، روسیه آمریکا را متهم کرد که از مدتها پیش برای خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد آماده شده بود.

انتظار می رود اختلافات موشکی آمریکا و روسیه در سال 2020 نیز تداوم و حتی تشدید گردد و مسکو اعلام نموده است در صورتی که واشنگتن در منطقه اروپا موشک های جدید مستقر کند، به آن پاسخ خواهد داد.

اختلافات روسیه و ناتو

روسیه و پیمان ناتو از سال 2014 با روی کار آمدن حکومت غرب گرا در اوکراین روابط و همکاری های خود را قطع کردند.

همکاری های روسیه و ناتو تا پیش از بروز بحران در روابط دو طرف با برگزاری نشست های منظم شورای روسیه-ناتو تنظیم می شد.

ناتو در چند سال اخیر برای قدرت نمایی دربرابر روسیه و واداشتن این کشور به پذیرفتن شرایط غرب در وهله اول قطع حمایت ها از جدایی طلبان در شرق اوکراین و بازپس دادن منطقه کریمه، رزمایش هایی را در منطقه دریای بالتیک و دریای سیاه برگزار کرد.

به گفته والری گراسیموف رییس ستاد کل ارتش روسیه، ناتو در سال گذشته در مجاورت مرزهای روسیه بیش از 100 رزمایش در سطوح مختلف برگزار کرد.

افزایش تحرکات ناتو نارضایتی روس ها را برانگیخته است و دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به تازگی با بیان اینکه نگرانی روسیه از گسترش روزافزون ناتو پوشیده نیست، هشدار رییس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور را اقدامی مبتنی بر حقایق نظامی بیان کرد.

پسکوف در گفت وگو با خبرنگاران با تایید سخنان والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای سلح روسیه که از آماده شدن ناتوبرای مناقشه مسلحانه بزرگ خبر داده بود، گفت: در این مورد موضوع دیدگاه یک نظامی حرفه ای مطرح است که بر تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که نظامیان ما با نظارت بر رزمایش های ناتو به دست آورده اند، راسخ شده است.

وی ادامه داد: در این مورد این دیدگاه نظامی حرفه ای می تواند تنها ارزیابی صحیح باشد و دفتر رئیس جمهوری روسیه نمی تواند ارزیابی نظامی ارائه کند.

پیش بینی می گردد که در سال 2020 باتوجه به عمق اختلافات روسیه و ناتو، تنش ها بین دو طرف ادامه یابد و پیمان ناتو که یک سال پیش چهار گردان نظامی در سه کشور حوزه بالتیک و لهستان مستقر نموده است، نیروهای بیشتری را در مجاورت مرزهای روسیه گسیل کند و رزمایش مشترک و بین المللی با اهداف ضدروسی برگزار کند.

تحریم های غرب علیه روسیه

تحریم های غرب و آمریکا علیه روسیه از چالش های مهم این کشور در عرصه بین المللی است. آمریکا از سال 2011 تحریم روسیه را با وضع قانون ماگنیتسکی علیه این کشور شروع کرد.

سرگئی ماگنیتسکی وکیل شرکت انگلیسی هرمیتاژ در سال 2009 در زندان ماتروسکا تیشینا مسکو درگذشت و آمریکا به این بهانه قانونی ضدروسی تصویب و 60 نفر از مقام های روس را مورد تحریم قرار داد.

اما تحریم های گسترده آمریکا علیه روسیه از سال 2014 و پس از روی کار امدن حکومت غرب گرا در اوکراین وضع شد و تا به امروز واشنگتن بیش از 75 بسته تحریم های اقتصادی و اقتصادی و همچنین تحریم علیه مقام های روس اعمال نموده است.

اتحادیه اروپا نیز به پیروی از آمریکا بسته های تحریمی در خصوص روسیه وضع نموده است و هر 6 ماه یک بار آن را تمدید می نماید.

این تحریم ها صدها میلیارد دلار به اقتصاد روسیه زیان وارد نموده است و مسکو نیز در پاسخ تحریم هایی را علیه آمریکا و کشورهای اروپایی وضع نموده است و انتظار می رود در سال 2020 این تحریم ها ادامه داشته باشد.

گرم شدن دنیای هوای کره زمین

گرم شدن هوای کره زمین پدیده ای است که همه کشورهای دنیا را دربرمی گیرد و تاثیرات مختلف دارد و روسیه نیز از این پدیده استثنا نیست. بسیاری از مناطق اروپایی روسیه در سال 2019 بر اثر پدیده گرم شدن هوا ازپاییز گذشته تا به امروز هوای گرمی را تجربه کردند که بی سابقه بوده است.

دمای هوا در این مناطق در ماه های اخیر اکثرا بالای صفر بود در حالی که چند سال پیش در این زمان برودت هوا به 20 درجه زیر صفر و حتی پایین تر از آن می رسید.

دمای هوا در مناطق آسیایی روسیه در آن سوی کوههای اورال هم نسبت به سابق گرمتر است و سیبری که به داشتن زمستان های سخت تا 60 درجه زیر صفر معروف است اکنون برودت کمتر از 10 درجه را نیز تجربه نموده است.این شرایط برای روسیه مسائلی همچون کم آبی در فصل های بهار و تابستان و در بعضی مناطق هم سیل و طغیان رودخانه ها را در پی خواهد داشت.

فقر و سطح پایین درآمد

فقر و ناداری و سطح پایین درآمدها چالش جدی برای روسیه بوده و سیاست های دولت روسیه برای مقابله با این پدیده اجتماعی راسخ شده است. بر اساس آمار موجود حدود 20 میلیون نفر در روسیه در زیر خط فقر بسر می برند که چالش جدی برای دولت این کشور محسوب می گردد.

خط فقر در روسیه را دولت این کشور معین می نماید و در سال 2019 رقم 10 هزار و 451 روبل (معادل 170 دلار) برای آن اعلام شده بود و افرادی که درآمد انها پایین تر از این سطح باشند فقیر به شمار می فرایند.

بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی روسیه 5.5 درصد جمعیت 146 میلیون نفری روسیه را افرادی تشکیل می دهند که درآمد کمتر از هفت هزار روبل (110 دلار) دارند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام نموده است که دولت باید کوشش های ممکن را برای افزایش درآمد واقعی مردم این کشور بکار گیرد و برای این منظور برنامه ریزی گردد.

طبق گزارش های رسانه ای، دولت پوتین در سال 2020 مقابله با فقر و ناداری و سطح پایین درآمدها رادر دستور کار قرار داده است.

مساله زباله گاه ها

مساله زباله و زباله گاه ها به بحرانی در روسیه تبدیل شده است که از چند سال پیش شروع شده و تا به امروز ابعاد گسترده به خود گرفته است.

بر اساس آمار رسمی زباله گاه ها 4 میلیون هکتار از اراضی روسیه را دربرمی گیرد و تعدادی از این مراکز نزدیک شهرها و قصبه های روسیه قرار دارند که اعتراض مردم این کشور را برانگیخته و در مجموع در سال های اخیر 36 هزار نفر در اعتراضات خیابانی برای مقابله با این پدیده شرکت نموده اند.

بر اساس آمار موجود اگر این شرایط ادامه یابد تا سال 2050 حدود یک درصد مساحت روسیه که کمی بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع است را دربرمی گیرد.

کاهش جمعیت روسیه

کاهش جمعیت روسیه چالش دیگری است که دولت و جامعه این کشور با آن روبرو شده اند. کمیته آمار دولتی روسیه شمار جمعیت این کشور در سال 2019 را در ماه دسامبر سال گذشته منتشر کرد که نشان می دهد روسیه بیشترین کاهش جمعیت را در یک دهه اخیر تجربه نموده است.

کمیته آمار دولتی روسیه گزارش داد: در 9 ماه امسال میلادی، جمعیت روسیه 259 هزار و 600 نفر کاهش یافته است.

براین اساس، جمعیت روسیه 146 میلیون و 567 هزار و 460 نفر است که 67 میلیون و 886 هزار نفر یا 46.3 درصد را مردان و 78 میلیون و 681 هزار نفر یا 53.7 درصد را زنان تشکیل می دهند. روس ها جمعیت بیش از دو میلیون نفری کریمه را نیز در آمار خود محسوب می نمایند.

طبق این گزارش؛ در انتها سال 2019 روسیه بالاترین نرخ کاهش جمعیت در 11 سال اخیر را تجربه نموده است.

بعضی پیش بینی ها حاکی از کاهش جمعیت روسیه تا 110 میلیون نفر در 20 سال آینده است که برای دولت و مردم این کشور مانند یک کابوس وحشتناک تعبیر شده است. انتظار می رود در سال 2020 میلادی دولت روسیه تدابیر بیشتری را برای مقابله با این بحران و توقف فرایند نزولی جمعیت اتخاذ کند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1827

به "مهم ترین چالش های روسیه در سال 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین چالش های روسیه در سال 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید