نشنال اینترست: اف-5های ایرانی می تواند تهدید جدی برای اف-35 باشد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، یک نشریه آمریکایی با اشاره به ضعف و ناتوانی جنگنده های اف-35 آمریکایی در نبردهای نزدیک و داگ فایت، می نویسد اف-5های نیروی هوایی ایران می توانند با کمین کردن برای اف - 35ها، تهدید جدی برای آنها باشند.

نشنال اینترست: اف-5های ایرانی می تواند تهدید جدی برای اف-35 باشد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشریه نشنال اینترست در یادداشتی به بررسی توانمندی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت در صورت وقوع هر نوع درگیری در منطقه بین واشنگتن و تهران، جنگنده های اف-5 تایگر ایرانی می توانند تهدید جدی برای جنگنده های اف-35 آمریکایی باشند.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به تنش هایی که اخیرا بین آمریکا و ایران، که به دلیل خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته ای رخ داده، آمده است: زرادخانه آمریکا در منطقه شامل جنگنده های مخفی کار اف-35 است. اگر تنش ها به جنگ تبدیل شود، اف-35 های آمریکایی با نیروی هوایی ایران روبرو می شوند که با برخی از جنگنده های قدیمی کار می کند.

این نشریه اما با بیان اینکه ایران مدت هاست که ارتقا و بازآماد جنگنده های اف-5 را انجام می دهد، نوشت: با مقدار کمی اصلاحات، اف-5 به یک پرنده تهدیدآمیز با گزندگی جدی تبدیل می شوند. ارتقاهای جدید شامل رادار (اسکن الکترونیک)، تجهیزات (هشدار راداری)، چَف و فِلِر، پادهای مختل کننده، سیستم هدفگیری روی کلاه خلبان و هدایت لیزری موشک است.

نشنال اینترست ضمن اشاره به توانمندشدن اف-5 در صورت ارتقا، توضیح می دهد: یک تایگر بعد از دریافت ارتقاهای مناسب، می تواند تهدید جدی برای سوپر هورنت ها و اف-35 ها به حساب بیاید... جنگنده اف-5 علی رغم سن بالایی که دارد هنوز هم می تواند از چابکی لازم برای رجحان داشتن نسبت به اف-35 برخوردار باشد.

نویسنده این یادداشت با بیان اینکه تاریخ نشان داده خلبان های ایرانی حتی با جنگنده های قدیمی نیز می توانند خلبان های آمریکایی نشسته در جنگنده های جدید را شکست دهند، می نویسد: جنگنده اف-35، با اینکه جدید است اما توانایی درخشانی در مانور هوایی ندارد... اگر یک خلبان ایرانی بتواند از درگیری دور با اف-35 اجتناب کرده و به تعقیب و گریز نزدیک با آن بپردازد، می تواند حتی مانند یک جنگنده مخفی کار عمل کند. لازم به ذکر است که نیروی هوایی ایران تعداد زیادی از جنگنده هایی با چنین رجحان دارد.

این نشریه در ادامه به افشاگری یک خلبان اف-35 در سال 2015 از ضعف های این جنگنده و محدودیت هایش در مانور هوایی در برابر دیگر جنگنده ها از جمله اف-16 و اف-5 می پردازد: اف-35 ضعف انرژی واضحی داشت... نرخ کنترل استقرار ناکافی بود... اتلاف انرژی نسبت به دشمن در طول زمان بیشتر می شد... کیفیت های پرواز در منطقه ترکیبی (زاویه حمله 20 تا 26 درجه)، مطلوب و طبیعی نبود. هیچ دلیل قانع کننده ای وجود ندارد که خلبان اف-35 وارد درگیری نزدیک و مداوم با یک خلبان دشمن شود.

نشنال اینترست با بیان اینکه افشاگری درباره ضعف های اف-35، حدسیات درباره این جنگنده را تایید کرد، در سرانجام نوشت: شاید مشخصه های رادارگریزی و حسگرهای فوق پیشرفته آن بتواند موقعیت مطلوبی در شلیک موشک های دوربرد به این جنگنده ارائه کند اما اف-35 در نبردهای نزدیک به هیچ وجه تخصص ندارد... خلبان های اف-35 نیز این محدودیت ها را می دانند و باید تلاش کنند که وارد تعقیب وگریز نزدیک (داگ فایت) نشوند. ایرانی ها اما تلاش خواهند کرد که با شبیخون زدن به آمریکایی ها، آنها را در دام نبرد نزدیک بیندازند.

اذعان به ضعف اف-35 در نبردهای نزدیک از زبان یک نشریه آمریکایی در حالی بیان می شود که چند روز پیش یک شرکت تخصصی تولید رادار در آلمان با ابطال افسانه رادارگریز بودن این جنگنده ها، اعلام کرد که سال گذشته دو فروند اف-35 را با استفاده از نسل جدید رادارهای غیرفعال خود از فاصله 150 کیلومتری ردیابی کرده است. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1052

به "نشنال اینترست: اف-5های ایرانی می تواند تهدید جدی برای اف-35 باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشنال اینترست: اف-5های ایرانی می تواند تهدید جدی برای اف-35 باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید