پیشنهاد چین برای میزبانی مذاکرات افغانستان

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، وزیر خارجه چین در تماس با مشاور امنیت ملی افغانستان گفت کشورش آمادگی دارد مذاکرات بین الافغانی را از طرق مختلف از جمله با ایجاد شرایط برای برگزاری این مذاکرات در چین، تسهیل کند.

پیشنهاد چین برای میزبانی مذاکرات افغانستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزارت خارجه چین گفت وانگ یی وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان پیشنهاد داد کشورش میزبان گفت وگوهای بین الافغانی باشد.

این وزارتخانه در بیانیه ای گفت: طرف چینی آمادگی دارد مذاکرات بین الافغانی را تسهیل کند، از جمله ایجاد شرایط برای برگزاری گفت وگوها در چین.

به گفته وانگ یی، تصمیم ایالات متحده برای خارج کردن نیروهایش از افغانستان باعث ایجاد عدم اطمینان در شرایط این کشور شده است.

وزیر خارجه چین گفت: با این حال صلح فرایند کلی و در تطابق کامل با منافع اساسی و بلند مدت مردم افغانستان و بعلاوه آرمان مشترک کل جامعه بین المللی است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، علیرغم مذاکرات صلحِ در جریان، درگیری های مسلحانه بین دولت افغانستان و طالبان ادامه دارد. وزارت دفاع ملی افغانستان گفت در جریان روزهای عید فطر، 21 غیرنظامی در این کشور کشته و بیش از 30 غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان روز یک شنبه، بیست وششم اردیبهشت گفت که طالبان آتش بس اعلام شده را در جریان روزهای عید به صورت گسترده نقض کردند.

به گزارش فارس، به مناسبت عید فطر، دولت افغانستان و طالبان برای سه روز آتش بس کردند. این آتش بس در واپسین ساعات شنبه شب انتها یافت و دو طرف به میدان جنگ برگشتند. پیش از انتها آتش بس خواست هایی درباره تمدید آتش بس هم مطرح شده بود، اما از سوی طالبان رد شد.

روز آدینه بعلاوه پس از یک وقفه طولانی مدت، نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در شهر دوحه، مرکز قطر ملاقات کردند.

در این نشست، عبدالسلام رحیمی و فاطمه گیلانی به نمایندگی از هیات دولت افغانستان و ملا عبدالغنی برادر و شماری از اعضای هیات مذاکره کننده طالبان حضور داشتند. در این ملاقات درباره مسایل جاری و تسریع مذاکرات صلح در دوحه بحث شد و دو طرف بر شروع مذاکرات پس از عید فطر تاکید کردند.

پیش از این رهبران طالبان ضمن انتقاد از آمریکا خواهان تعهد کامل دو طرف به توافقنامه دوحه و خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان شده بود.

همزمان با اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، خشونت طی ماه گذشته در این کشور افزایش یافته و حملات طالبان در منطقه ها مختلف تشدید شده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 8794

به "پیشنهاد چین برای میزبانی مذاکرات افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد چین برای میزبانی مذاکرات افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید