چالش تاکسیرانی در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی با عدم حمایت دولت ، یاری هزینه حمایتی تاکسیران ها واریز نشده است

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران گفت: اگر دولت در مورد طرح های مقابله با کرونا که توسط شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی در حال اجرا است، حمایت عاجل اقتصادی نکند، اجرای بسیاری از این طرح ها با چالش جدی روبرو می گردد.

چالش تاکسیرانی در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی با عدم حمایت دولت ، یاری هزینه حمایتی تاکسیران ها واریز نشده است

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی به نقل از ایلنا، علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره دو نرخی شدن کرایه تاکسی ها در شرایط کرونایی، گفت: اعمال دو نرخی کرایه تاکسی مصوبه دوره چهارم شورای شهر تهران در سال 96 است که بر اساس آن به شهرداری تهران اجازه داده شد تا در صورت احتیاج چنین اقدامی را انجام دهد.

او با اشاره به اینکه در آن موقع نیز با هدف آسایش مردم اقدام به تصویب چنین مصوبه ای شد، اضافه نمود: البته در آن موقع ابلاغ چنین مصوبه ای توسط شورای شهر وقت به شهرداری تهران بیشتر با هدف توجه به راحتی مردم بوده است، چراکه از نظر ظرفیت خودرو حضور سه نفر در جایگاه عقب اذیت نماینده است.

قنادان ادامه داد: براساس این مجوز تاکسیرانی تهران می تواند در خصوص تاکسی های خطی در نقاطی از شهر برای افزایش راحتی، تعداد مسافران را کاهش دهد و نرخ کرایه را بر اساس این کاهش تنظیم کند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران توضیح داد: اما این مصوبه در سال های گذشته در برخی موارد محدود و برخی از خطوط طولانی در خارج از شهر و همچنین در نقاطی که تقاضا به ویژه در ساعات میانی روز پایین است، بیشتر استفاده شده است.

قنادان با بیان اینکه تقاضای سفر این اجازه را نمی دهد که بخواهیم با شرایط مطلوب کار کنیم، گفت: بنابراین طی این سال ها این مصوبه اغلب در بین خطوط تاکسیرانی به اجرا در نیامده است.

او در خصوص اجرای این طرح در شرایط کنونی گفت: این مصوبه در شرایطی دوباره به مرحله اجرا رسیده است که علاوه بر شیوع کرونا که ما را ملزم به سوار کردن سه مسافر نموده است، تقاضای خطوط نیز براساس اطلاعات در حدود 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر شده است.

قنادان گفت: پیش بینی هم نمی کنیم که با توجه به استفاده مردم از خودروهای شخصی و کاهش میزان تقاضای سفر و همچنین تعطیلی مدارس در سطح شهر به این زودی ها ظرفیت مسافر به شرایط عادی بازگردد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه به نظر نمی رسد در این زمینه با چالشی روبرو شویم، ادامه داد: علت اینکه نرخ ها به صورت دو نرخی اعلام شده این است که هر زمان محدودیت ها برداشته گردد و تقاضای سفر به شرایط معمولی بازگردد، دستورالعمل مجددی صادر خواهیم کرد و ظرفیت مسافر و نرخ کرایه را به همان شرایط قبل باز خواهیم گرداند.

قنادان تاکید نمود: دستورالعملی که مجوز شورای شهر بوده، مبنای محاسبه دونرخی کرایه تاکسی ها است و بر همین اساس احتیاج به اخذ مجوز مجدد از شورای شهر را نداشتیم و قبل از اجرای این طرح هماهنگی های لازم با شورای شهر اجرا شده است.

قنادان اظهار کرد: شهرداری تهران تقریبا تمامی منابع درآمدی اش متوقف و یا کاهش یافته و امروزه تمام راه های عملیاتی مبارزه با کرونا به شهرداری و در حوزه حمل و نقل محدود شده است، در حالی که متاسفانه حمایتی که دولت برای تاکسیران ها مصوب نموده بود عملیاتی نشده و هیچ مبلغی به حساب تاکسیران ها واریز نشده است.

او با تاکید بر اینکه تنگناهای دولت در این شرایط قابل درک است، اضافه نمود: از اعتبارات ویژه ای که برای مقابله با کرونا تخصیص یافت، تا به امروز نه به مجموعه ای از شهرداری تهران رسیده و نه به سازمان تاکسیرانی چیزی پرداخت شده است.

قنادان اضافه نمود: اگر دولت در خصوص طرح های مقابله با کرونا که توسط شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی در حال اجرا است، حمایت عاجل اقتصادی نکند، اجرای بسیاری از این طرح ها با چالش جدی روبرو می گردد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اضافه نمود: بخشی از کار تصویب و تخصیص اعتبارات است و بخشی نیز عملیاتی و اجرایی و مربوط به پرداخت پول است. اکنون برنامه ریزی و تخصیص ها اجرا شده، اما پرداخت پول به مرحله اجرایی نرسیده است.

او با اشاره به اینکه نقش شهرداری ها در پی شیوع کرونا پررنگ تر دیده می گردد، گفت: در نتیجه با این نقش پررنگ که همکاران وزارت بهداشت نیز مدام در خصوص آن صحبت می نمایند انتظار می رفت که در تخصیص اعتبارات مقابله با کرونا شهرداری ها مورد توجه بیشتری قرار گیرند که چنین موضوعی به هیچ وجه محقق نشده است و شاغلان ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه رانندگان تاکسی در اولویت دولت نیستند.

قنادان در ادامه به اجرایی شدن بخش های مختلفی از اعتبارات اختصاص یافته در راستای مقابله با کرونا اشاره نمود و گفت: این در حالی است که هنوز تخصیص اعتبارات برای شهرداری و حمایت از طبقه زحمت کش در حمل ونقل عمومی که همانند کادر درمان در خط مقدم مبارزه با کرونا و در کف خیابان و در شرایط بسیار پرریسکی مشغول فعالیت بودند، به جایی نرسیده است.

او ادامه داد: این موارد در حالی است که به رانندگان تاکسی حتی بیمه بیکاری نیز اختصاص نیافته و آنها برای امرار معاش باید در سطح شهر حضور می یافتند.

قنادان تاکید نمود: انتظار داریم مصوبات خوبی که دولت داشته و ظرف چند ماه گذشته درباره آنها در رسانه ها نیز صحبت و اطلاع رسانی شده هرچه سریعتر به مرحله اجرا برسند و اولویت بندی ها به خوبی انجام گردد، چرا که اگر یک برنامه خوب در زمان خود به اجرا در نیاید، کارکردی که باید داشته باشد را نخواهد داشت.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در پاسخ به این سوال که چرا بیمه بیکاری به رانندگان تاکسی تعلق نگرفت؟ گفت: در مکاتبه ای که شهردار تهران با معاون اول رئیس جمهور داشت، منجر به دریافت پاسخی از سازمان تامین اجتماعی شد که آنها به یک موضوع مقرراتی و قانونی اشاره نمودند که براساس آن بیمه بیکاری قانونا به تاکسیران ها تعلق نمی گیرد.

او ادامه داد: اما نامه جناب شهردار صرفا استناد به بیمه بیکاری نداشت و ایشان از معاون اول رئیس جمهور درخواست نموده بودند که دولت در غالب بیمه بیکاری و یا سایر یاری های مشابه بخشی از خسارات اقتصادی که به تاکسیران ها وارد شده است را جبران کند که اگرچه جلسات متعددی با عزیزان در دولت داشته ایم، اما متاسفانه هنوز در این زمینه اتفاق جدی خاصی نیفتاده است.

قنادان گفت: البته با همکاران در وزارت رفاه در حال پیگیری برای اجرایی شدن درخواست نامه شهردار هستیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 3389

به "چالش تاکسیرانی در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی با عدم حمایت دولت ، یاری هزینه حمایتی تاکسیران ها واریز نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش تاکسیرانی در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی با عدم حمایت دولت ، یاری هزینه حمایتی تاکسیران ها واریز نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید