کرونا؛ عامل کاهش محبوبیت پول نقد در آلمان

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، آلمان ها دوست دار استفاده از پول نقد هستند و تا سال گذشته به طور متوسط حدود 1 میلیون 800 هزار تومان در کیف خود پول نقد نگه می داشتند.

کرونا؛ عامل کاهش محبوبیت پول نقد در آلمان

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

پول نقد سلطان است. این جمله مدت هاست که شعار مشتریان و صاحبان فروشگاه های کوچک در آلمان محسوب می گردد. اما کووید -19 با سرعت بسیار در حال تغییر این فرایند است.

آلمان ها با فرهنگ افتخار به نوآوری هایشان در فن آوری شناخته می شوند اما گیر کردن در کافه یا فروشگاهی کوچک که تنها پول نقد می پذیرد برای بسیاری از گردشگران یا شهفرایندان جدید تجربه عجیب یا منحصربه فردی نیست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، اگرچه سیستم های پرداخت های تلفن همراه و آنلاین مانند اپل پی در سال های گذشته بسیار پیشرفت نموده اما برای بسیاری از صاحبان مشاغل و مشتریان در آلمان پول نقد همچنان سلطان است. این مسئله برای مراکز کوچکتر کسب و کار مانند مغازه های کوچک نزدیک به خانه ها یا رستوران های کوچک منطقه ای مصداق بیشتری دارد. این یک سنت ریشه ای در فرهنگی مقتصد با اولویت هایی برای هزینه های اساسی و ملموس است.

---

احتمالا کووید-19 سریعتر از هر فناوری واحد دیگری فرهنگ پرداخت پول نقد در آلمان را تغییر می دهد.

--

اینک و پس از شیوع ویروس دنیای کرونا، آلمان ها برای اولین بار از پرداخت پول نقد دلسرد شده اند.

جورج هوئر مدیر کل استارت آپ N26 به عنوان بانکداری آنلاین در حوزه آلمان، سوئیس و اتریش که دفتر اصلی اش را در برلین مستقر نموده، در این باره می گوید: احتمالا کووید-19 زودتر از هر تکنولوژی واحد دیگری رفتار پرداخت نقدی آلمان ها را تغییر می دهد.

برای بسیاری از آلمانی ها پرداخت پول نقد تنها یک اولویت شخصی نیست. این موضوع یک ارزش فرهنگی است که با آن عظیم شده اند. پرداخت پول نقد در آلمان یک ارزش ملی با ریشه چند صد ساله است.

پول نقد به عنوان یک ارزش ملی

رابرت موشالا که از سال 2018 بخش نگهداری از ارزش های تاریخی آلمان در موزه تاریخ شهر برلین را مدیریت می نماید در این باره می گوید: تمایل دیرینه برای پول نقد در آلمان عمدتا مبتنی بر الویت های انتزاعی است.

موشالا می گوید: این ایدئولوژی در اواخر قرن هجدهم شکل گرفت. در آن موقع، آلمان ها برای دستیابی به نتایج ملموس در قبال کار و دوری از اشکال انتزاعی مانند تبادلات یا اسناد بدهی، پول نقد را برای تکامل اقتصاد انتخاب کردند و اجتماعی تر شدند.

او گفت: یک قرن بعد، افزایش درگیری های کارگر و کارفرما رایج شد. در این دوران تشویق به پس انداز کردن به عنوان راهی برای کاهش تنش های کارخانه ای معرفی گردید. شعار و اندرز آن موقع این بود: کسانی که سخت کار و پس انداز می نمایند و چیزی برای از دست دادن دارند، انقلاب نخواهند کرد.

ارزش های یک فرهنگ صرفه جو و مقتصد پس از تلاطم های اقتصادی هر دو جنگ دنیای در آلمان ادامه یافت. پس از جنگ دنیای دوم بانک های با معرفی و ارائه خدمات اعتبار مشتریان مخالفت کردند. آنها نگران آسیب این خدمات به فرهنگ پس انداز بودند.

در زمان ورود کارت های اعتباری در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، آلمانی ها همچنان تعامل خوبی با پول نقد داشتند. این عقیده سالیان سال در آلمان ادامه داشت. کارت های پرداخت در آلمان همچنان به معنی بدهی است و کارت های اعتباری به سبک آلمانی معمولا به بدهی های بلندمدت منجر نخواهند شد. در حساب های اعتباری آلمان ها هر ماه مبلغی تعیین با توجه به مانده حساب بانکی کاربر از وی کسر می گردد.

در آلمان سنت پس انداز به قرن ها پیش باز می گردد- این عادت در طول دوران متلاطم اقتصادی دوام آورده است

آنا اشتیگمان استادیار مطالعات شهری در دانشگاه فنی برلین، که در دهه 80 و 90 میلادی در استان باواریا عظیم شده، در خاطراتش می گوید: در زمان کودکی و نوجوانی هفته ای یک بار با خانواده برای دریافت پول نقد به بانک می رفتیم. پدر او معمولا هر پنجشنبه از بانک پول نقد می گرفت تا در تعطیلات انتها هفته از سوپرمارکت ها خرید کند یا در طول هفته به ملاقات بقیه اعضای خانواده برود.

مایک کلوتز 44 ساله و بنیانگذار سیستم پرداخت و بانکداری که در باره نوآوری در فناوری اقتصادی گزارش می دهد، در این باره می گوید که والدینش از کودکی ارزش پول و اسکناس ها را به او آموخته اند. در زمان عظیم شدن او، اگر کارت اعتباری یا بانکی ای هم وجود داشته، چندان محبوب نشده است. او می گوید: در گذشته ترس پیگیری بعضی از امور و نگرانی از سوء استفاده ها بسیار زیاد بوده است.

چشم انداز در حال تغییر

در سال های اخیر چشم انداز پرداخت در آلمان تحول یافته است. نتایج یک آنالیز مستمر از سوی موسسه بوندس بانک از ردیابی پرداخت های کاربران و مشتریان در سال 2017، حکایت از تغییرات مداوم و پایدار در رفتار پرداخت آلمانی ها دارد. براساس این تحقیق 88 درصد از آلمانی ها خواستار استفاده از پول نقد در آینده هستند. همین مطالعه نشان می دهد که آلمانی ها تا سال گذشته به طور متوسط 107 یورو (116 دلار- 95 پوند- حدود یک میلیون و 800 هزار تومان) در کیف خود پول داشتند. گزارش سال گذشته بانکداری اروپا نیز نشان می دهد که آلمانی ها بیش از همسایگان اروپایی خود پول نقد جابه جا می نمایند.

---

پرداخت نقدی در رستوران و فروشگاه های مواد غذایی آلمان بیش از دو برابر متوسط اروپایی هاست.

---

شعبه موسسه خرده فروشی ای اچ آی (EHI) شهر کلن در سال 2018 خاطرنشان کرد که فروشَش به وسیله کارت های اعتباری برای اولین بار از فروش نقدی پیشی گرفت. (48.6 درصد کارت های اعتباری، 48.3 درصد پول نقد). با این وجود پول نقد همچنان برای 76 درصد از خریدهای کوچک صرف می گردد.

هولگر ساکس مشاور ارشد گروه مشاوره بوستون در سال 2018 به گروه خبری انگلیسی زبان لوکال در آلمان گفت: متوسط پرداخت پول نقد در رستوران ها و مغازه های خواروبار فروشی آلمان دو برابر دیگر کشورهای اروپایی است.

تحقیق سال 2017 موسسه بوندس بانک نیز نشان می دهد که جوانان آلمانی به دنبال راه های جدید برای پرداخت هستند. با این وجود هنوز نگرانی هایی در خصوص انتقال به فرهنگ بدون پول و بیگانگی نسل قدیم با رسم و رسوم فعلی وجود دارد. بعضی از افراد کم درآمد که حساب بانکی ندارند نیز در فرهنگ بدون پول آسیب خواهند دید. نگرانی بسیاری از افراد مسن حول حریم شخصی و امنیت چرخ می خورد.

هویر در این باره گفت: بسیاری از آلمانی های مسن هنوز دوره های قبل با نظارت های شدید دولتی را به یاد می آورند. به همین دلیل بسیاری از آلمانی ها به حفاظت از حریم شخصی و اطلاعات شخصی خود ادامه می دهند و اصولا این افراد کمتر از همتایان اروپایی خود به راه کارهای فناورانه جدید اعتماد می نمایند.

برای اولین بار پس از شیوع کووید-19 بعضی از فروشگاه آلمان مانع پرداخت پول نقد شدند

اما افراد سالخورده و مسن تنها حافظان این سنت نیستند. مشاغل کوچک همچنان سادگی پول نقد را ترجیح می دهند. در این میان حتی متولدین هزاره نیز دیده می شوند. به اعتقاد بعضی از کارشناسان نسل وای یا نسل هزاره در اواخر دهه 1980ا تا سال های انتهای قرن بیستم به دنیا آمده اند.

سمی گوتشالک 28 ساله، صاحب سالن زیبایی ماین در محله هنری در نزدیکی منطقه کروزبرگ برلین است. سالن او همواره از کارت های اعتباری خالی بوده است زیرا او فکر می نماید کار با پول نقد و ارزیابی آن در کشو محل کار آسانتر از آن چیزی است که در دنیای کارت ها می گذرد. او در این باره گفت: این همان روشی است من در سالن های زیبایی قبلی با آن کار نموده ام و فکر می کنم حفظ و ادامه آن بسیار آسانتر از کار با کارت ها باشد.

این سالن که مورد علاقه برلینی ها و مهاجران انگلیسی زبان به آلمان است متوجه شده که مشتریان آلمانی بیشتر از انگلیسی ها و آمریکایی ها برای پرداخت پول نقد تمایل دارند. مسئولین این سالن از مشتریان بدون پول نقد خواهش می نمایند تا از یک دستگاه خودپرداز در نزدیکی شان پول نقد تهیه نمایند. این موضوع برای بیشتر مشتریان این سالن چندان مهم نیست اگرچه می تواند باعث تعجب بعضی از مشتریان خارجی گردد.

با کووید-19، فرهنگ به سمت کارت ها پیش می رود

بعد از شیوع بیماری کووید -19 در سراسر دنیا، اتکا آلمان ها به پول نقد کاهش یافته است. تنها در چند هفته، صندلی پول نقد در بسیاری از امکان تغییر کرد و استفاده از آن در بسیاری از فروشگاه یا رستوران ها کمرنگ یا ممنوع شد. البته آلمان تنها کشوری نیست که پس از شیوع بیماری دنیای اتکا به پول نقد در آن کمرنگ شده است. یک نظرسنجی در بریتانیا نشان می دهد که حدود 75 درصد از مردم کمتر از همواره پول نقد با خود حمل می نمایند. براساس آمار حدود 50 درصد مردم بریتانیا قبل از شیوع بیماری دنیای از پول نقد استفاده می کردند. مسلما میزان این تغییر در آلمان که مردمش دوستدار پول نقد هستند، به مراتب بیشتر است.

هویر رئیس بانکداری آنلاین N26 در این باره می گوید: شیوع کووید-19 باعث شد تا برای اولین بار عظیمترین خرده فروشان آلمان به طور فعال شیوه های پرداخت غیر نقدی را ترویج نمایند.

وی اضافه نمود: از خرده فروشی ها تا پمپ بنزین، نحوه پرداخت ها تغییر کرد. فروشگاه های عظیم نیز به وسیله اعلان های صوتی مردم را به تغییر رفتار در خرید تشویق می کردند. فروشگاه های کوچک نیز که تا پیش از بیماری تنها پول نقد می پذیرفتند، رفتار متمایزی در پیش گرفتند. بعضی از فروشگاه ها پرداخت به وسیله کارت را آغاز نموده و بعضی از آنها -به ویژه در برلین- دیگر فقط کارت می پذیرند.

پیش از شیوع کرونا آلمانی ها بیشتر از همتایان اروپایی خود از پول نقد برای خرید خورد و خوراک روزانه استفاده می کردند

جدیدترین آنالیز بوندس بانک نشان می دهد که ظهور کووید-19 از اواخر ماه مارس در رفتار پرداختی مصرف نمایند گان آلمانی تغییر ایجاد نموده و باعث افزایش دو برابری تعاملات اقتصادی تا حدود 50 یورو شده است. (از ماه آوریل نیز تراکنش های بین 30 تا 45 پوند در بریتانیا افزایش یافته است). 43 درصد از آلمانی ها اعلام نموده اند که از ماه آوریل شیوه پرداخت خود را تغییر داده اند. 25 درصد از آلمانی ها نیز از ابتدای ماه می به سمت این تغییرات رفته اند.

مطالعه جدید موسسه خلاقیت در سیستم پرداخت آلمان نشان می دهد که 57 درصد از آلمانی ها بیشتر از روزهای پیش از کرونا به سمت کارت های بانکی و اعتباری خود رفته اند و استفاده از پول نقد میان آنها به شکل چشم گیری کاهش نشان می دهد

---

آنا اشتیگماناستادیار مطالعات شهری در دانشگاه فنی برلین: از وقتی با کارت های اعتباری و بانکی خرید می کنم، نمی دانم په مقدار پول خرج نموده ام.

---

برای آنااشتیگمان این دوره انتقالی خیلی سخت است. او می گوید: الان در وضعیتی هستم که وقتی برای خرید یک چوب شور به یک (سوپر مارکت) می روم، باید کارت کشیده یا حتی از کارت های اعتباری استفاده کنم.

او اضافه نمود: از وقتی که از کارت های اعتباری استفاده می کنم، حساب خرج های خود را گم نموده ام. این موضوع بیش از هر زمان دیگری حس ناامنی و ناپایداری برایم ایجاد می نماید.

با توجه به سوابق تاریخی، به نظر می رسد آلمانی ها در واکنش به بحران کنونی با دقت خرج می نمایند تا پس انداز بیشتری داشته باشند. هویر با استناد به نتایج یک مطالعه داخلی در بانک آنلاین خود می گوید: حدود 55 درصد از آلمانی ها در حال حاضر اولویت های اقتصادی خود برای سال 2020 را تغییر داده اند. در این نظرسنجی حدود 10 هزار نفر از مشتریان بانک شرکت نموده اند. حدود دو سوم از شرکت نمایندگان در این تحقیق گفته اند که پول بیشتری را نسبت به دوران قبل از بحران کرونا کنار گذاشته اند.

توماس گیز و ماریون کولندره صاحبان کافه بیچو در جنوب منطقه نئوکلن برلین در این باره می گویند: زمانی که این کافه را باز کردیم، مغازه های کمی در این منطقه کارت ها را می پذیرفتند. آنها در سال 2016 کافه خود را به عنوان یک ایستگاه برای غذاهای آسان و ساده فرانسوی باز کردند.

کولندره در این باره اضافه نمود: مردم معمولا عادت به پرداخت پول نقد دارند و از آنجا که ما کافه کوچکی در منطقه هستیم، این شیوه پرداخت موضوع مهمی نبود. این شیوه برای ما ساده وارزان تر تمام می شد.

آنها در اوایل سال 2019 آغاز به دریافت پول به وسیله کارت ها کردند و همچنان پول نقد نیز می پذیرفتند. اما بسیاری از مشتریان آنها در دوران شیوع کرونا از کارت های خود استفاده کردند. حتی آنهایی که همواره پول نقد پرداخت می کردند.

کولندره یکی از صاحبان کافه کوچک برلین با اشاره به کاهش درآمدها می گوید: در حال حاضر دریافت های ما از محل کارت ما به اندازه یک روز معمولی است اما مجموع درآمد روزانه ما نصف شده است.

بسیاری از آلمانی ها در دوران قرنطینه دورکار شده اند و ساعات و روزهای تعطیلی آنها افزایش یافته است. به همین دلیل بعضی از شرکت ها درآمد کارکنان خود را تا حدود 25 درصد کاهش داده اند. کولندره انتظار دارد در ادامه این فرایند که از دو سال گذشته آغاز شده، استفاده از کارت ها در آینده افزایش یابد.

--

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 3232

به "کرونا؛ عامل کاهش محبوبیت پول نقد در آلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا؛ عامل کاهش محبوبیت پول نقد در آلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید