کشف گونه جدیدی از بندپایان متعلق به 500 میلیون سال قبل!

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، بقایای گونه جدیدی از بندپایان اولیه متعلق به 500 میلیون سال قبل در کوه های راکی کانادا کشف شده است.

کشف گونه جدیدی از بندپایان متعلق به 500 میلیون سال قبل!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از دیلی میل، این گونه تازه که تیاتونوکوریس (Titanokorys gainesi) نام دارد در دوره زمین شناسی کامبرین در اقیانوس زندگی می نموده است و در حالی که بیشتر موجودات این دوره بسیار کوچک و به مقدار انگشت کوچک دست بودند این گونه حدود 48 سانتی متر بوده است.

بقایای این گونه تازه به وسیله دیرینه شناسان موزه رویال انتاریو (Royal Ontario) در کوه های راکی کانادا (Canadian Rockies) کشف شد.

این موجود دارای چشم مرکب، یک جفت پنجه خاردار و باله هایی برای شنا بود. جین برنارد کارون (Jean-Bernard Caron)، نویسنده اصلی این مقاله از موزه انتاریو می گوید: مقدار این موجود بسیار گیج کننده است. این یکی از عظیم ترین موجودات یافت شده متعلق به دوره کامبرین است که قطعا تاثیر زیادی بر زیست بوم اقیانوس های عصر کامبرین داشته است.

تیتانوکوریس متعلق به گروهی از بندپایان اولیه به نام پرنده دندان سانان (radiodonts) است و عظیم ترین نمونه کشف شده از این دسته آنومالوکاریس (Anomalocaris) با طول یک متر بوده است.

جو موسیوک (Joe Moysiuk) یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: تیتانوکوریس در زیرگروهی از پرنده دندان سانان به نام hurdiids قرار می گیرد. سر این موجود نسبت به بدن آن به قدری عظیم است که می توان آن را یک سر شناور دانست.دلیل آن که چرا این دسته از موجودات با سرهای عظیم تکامل یافته اند هنوز تعیین نیست. به گفته محققان بدن آن ها برای زندگی نزدیک بستر اقیانوس به صورت پهن تکامل یافته است.

مطالعه رسوبات Burgess Shale که بقایای این گونه تازه در آن یافت شده است کمتر از یک دهه پیش شروع شد. این رسوبات حاوی بقایایی از حیوانات متعلق به دوره کامبرین بوده است. بقایای یافت شده در ماه دسامبر در موزه رویال انتاریو به نمایش گذاشته می شوند.

یافته های این مطالعه به طور کامل در مجله Royal Society Open Science منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 9414

به "کشف گونه جدیدی از بندپایان متعلق به 500 میلیون سال قبل!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف گونه جدیدی از بندپایان متعلق به 500 میلیون سال قبل!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید