کشف یک شی مارپیچی عجیب در مرکز کهکشان راه شیری

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، در یک کشف جالب توجه، اخترشناسان پیروز به رصد یک شی عجیب و شگفت انگیزی در حدود مرکز کهکشان راه شیری شدند که همانند یک کهکشان مارپیچی مینیاتوری در حال گردش به دور یک ستاره بزرگ به نظر می رسد.

کشف یک شی مارپیچی عجیب در مرکز کهکشان راه شیری

به گزارش خبرنگاران، این ستاره که در فاصله 26000 سال نوری از زمین و در نزدیکی مرکز کهکشانی متراکم و غبارآلود قرار گرفته است، حدود 32 برابر جرم خورشید است و درون یک قرص بزرگ از گاز چرخان قرار گرفته است که به عنوان صفحه پیش ستاره ای شناخته می گردد. خود دیسک حدود 4000 واحد نجومی عرض دارد که برابر با 4000 برابر فاصله زمین و خورشید است.

چنین دیسک هایی در دنیا گسترده هستند و به عنوان سوخت ستاره ای عمل می نمایند که به ستاره های جوان یاری می نماید تا طی میلیون ها سال به خورشید های بزرگ و درخشان تبدیل شوند. اما ستاره شناسان تا به حال چنین چیزی را ندیده بودند؛ کهکشانی به شکل مینیاتوری که به طرز خطرناکی نزدیک به مرکز کهکشان خودمان می چرخد؛ بنابراین این پرسش بنیادی مطرح است که این مارپیچ مینیاتوری چگونه به وجود آمده، و آیا نمونه های بیشتری از آن وجود دارد؟

بر اساس مطالعه جدیدی که در 30 ماه مه در مجله Nature Astronomy منتشر شد، پاسخ ها ممکن است در یک جسم مرموز، تقریباً سه برابر جرم خورشید زمین، نهفته باشد که درست در خارج از مدار قرص مارپیچی قرار گرفته است. محققان با استفاده از مشاهدات با وضوح بالا که با تلسکوپ آرایه میلی متری/زیر میلی متری آتاکاما (ALMA) در شیلی انجام شد، دریافتند که به نظر نمی رسد این دیسک به گونه ای حرکت کند که به آن شکل مارپیچی طبیعی بدهد. در عوض، آن ها معتقدند که دیسک به معنای واقعی کلمه بر اثر برخورد نزدیک با جسم دیگری - احتمالاً شی مرموز به مقدار سه برابر خورشید که هنوز در نزدیکی آن قابل مشاهده است - ایجاد شده است.

برای آنالیز این فرضیه، تیم شبیه سازی را بکار گرفتند تا ببیند آیا هر یک از آن مدار ها می توانست جسم را به مقدار کافی به قرص پیش ستاره نزدیک کند تا آن را به شکل مارپیچی درآورد. آن ها دریافتند که اگر شیء یک راستا خاص را دنبال می کرد، می توانست حدود 12000 سال پیش از کنار دیسک عبور نموده باشد و به مقدار کافی غبار را مختل کند تا شکل مارپیچی زنده ای را که امروزه مشاهده می گردد، ایجاد کند. لو زینگ، یکی از نویسندگان این مطالعه، از رصدخانه نجومی آموزشگاه علوم چین در بیانیه ای بیان کرد: تطابق خوب میان محاسبات تحلیلی، شبیه سازی عددی، و مشاهدات تلسکوپ ALMA شواهد محکمی ارائه می دهد که بازو های مارپیچی موجود در دیسک یادگاری از مداخله یک جسم دیگر هستند.

این مطالعه علاوه بر ارائه اولین تصاویر مستقیم از یک قرص پیش ستاره ای در مرکز کهکشان، نشان می دهد که اجرام خارجی می توانند قرص های ستاره ای را به اشکال مارپیچی تبدیل نمایند که معمولاً فقط در مقیاس کهکشانی دیده می شوند. به گفته محققان، از آنجایی که مرکز کهکشان راه شیری میلیون ها بار متراکم تر از کناره های آن است، احتمالاً رویداد هایی شبیه به این در آن به طور منظم رخ می دهند. این بدان معناست که مرکز کهکشان ما ممکن است مملو از مارپیچ های مینیاتوری باشد که فقط منتظر کشف شدن هستند.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 13003

به "کشف یک شی مارپیچی عجیب در مرکز کهکشان راه شیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک شی مارپیچی عجیب در مرکز کهکشان راه شیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید