20 آتش سوزی در یک ماه ، 50 هکتار از مراتع همدان طعمه حریق شد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: 50 هکتار از مراتع این استان از 15 خرداد تا به امروز در 20 فقره آتش سوزی طعمه حریق شده است.

20 آتش سوزی در یک ماه ، 50 هکتار از مراتع همدان طعمه حریق شد

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، اسفندیار خزایی چهارشنبه 18 تیر بیان کرد: همه ساله در ماه های بحرانی سال که از 15 خرداد آغازشده و تا نخستین بارندگی ادامه دارد، منابع طبیعی با مشکل آتش سوزی مراتع دست وپنجه نرم می کند که 95 درصد از این آتش سوزی ها منشأ انسانی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به منظور مقابله با آتش سوزی اقدام به بهره گیری از توان دیده بانان، فعال کردن 10 تیم اطفای حریق و ایجاد هماهنگی بین این تیم ها برای کمک به یکدیگر، استفاده از تجهیزات پیشرفته ازجمله دمنده و آموزش و فرهنگ سازی با استفاده از ظرفیت رسانه ها کرده است.

  • 11 ساعت تلاش برای مهار آتش سوزی مراتع جم بوشهر
  • برخورد کیفری با افراد خاطی و مسببان آتش سوزی

خزایی اظهار کرد: این اداره کل آمادگی تجهیز همیاران طبیعت که درصدد همکاری با این مجموعه برای مهار آتش هستند را دارد همچنین به منظور استفاده از توان روستاییان آتش کوب به اندازی کافی خریداری و در اختیار آن ها قرارگرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: 100 هکتار آتش بُر در این استان ایجادشده تا بتوانند درختان و جنگل های دست کاشت و طبیعی، مراتع درجه یک و پوشش بالایی از منابع ملی این استان را از آتش مصون نگه دارند.

وی گفت: به منظور پیشگیری از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و کاه و کُلش، اداره جهاد کشاورزی توصیه های لازم را به کشاورزان داشته است تا شاهد سرایت آتش از مزارع به منابع طبیعی نباشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: سامانه 1504 برای دریافت اخبار و گزارش های مردمی راه اندازی شده و شهروندان می توانند در صورت مشاهده دود و آتش موضوع را از این طریق اطلاع رسانی کنند.

خزائی بیان کرد: برخی گروه های مردمی و دوستداران محیط زیست به صورت خودجوش درصدد کمک به منابع طبیعی برای مهار آتش هستند که از این افراد درخواست می شود ابتدا در دوره های آموزشی این اداره کل شرکت کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به تخصصی بودن مهار آتش و احتمال بروز خطر برای افرادی که آموزشی در این زمینه ندیده اند، اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری همدان برای مشتاقان کمک به گروه های این مجموعه دوره آموزشی نحوه مهار آتش برگزار می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان یادآوری کرد: میانگین حریق تا سال 95 در منابع طبیعی این استان 500 هکتار در سال بود که با مدیریت بهینه و همکاری و تعامل سایر نهادها این آمار در سال های 96 تا 98 به 150 هکتار کاهش یافت.

خزائی ادامه داد: در یک آتش سوزی بر اساس وسعت و حجم حریق، گیاهان یک ساله به طور کامل از بین رفته و ریشه گیاهان چندساله نیز دچار آسیب شدید می شوند و در منطقه ای که دچار حریق شده تا 20 سال نخست گیاهان پویا رشد نمی کنند.

وی توضیح داد: پس از یک آتش سوزی، در صورت دریافت یک عکس هوایی از منطقه ای که آتش گرفته این محدوده در تصویر همانند یک گودال نمایش داده شده و باقی مانده سطح سوخته نیز با نخستین بارش باران به دیگر نقاط پایین دست هدایت می شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 3949

به "20 آتش سوزی در یک ماه ، 50 هکتار از مراتع همدان طعمه حریق شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 آتش سوزی در یک ماه ، 50 هکتار از مراتع همدان طعمه حریق شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید