6 شهر لرستان در شرایط بحرانی آتش سوزی، احتیاج میلیاردی لرستان برای خرید امکانات

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، رئیس یگان حفاظت منابع طبیعی وآبخیزداری استان لرستان گفت: 6 شهر لرستان در شرایط بحرانی آتش سوزی هستند و برای برطرف کمبودها و تجهیزات و امکانات به هزینه های میلیاردی احتیاج است که استان توانایی پرداخت این چنین هزینه هایی را ندارد.

6 شهر لرستان در شرایط بحرانی آتش سوزی، احتیاج میلیاردی لرستان برای خرید امکانات

به گزارش اختصاصی خبرنگاران لرستان: هر ساله با آغاز فصل گرما خطر اتش سوزی ها در اراضی جنگلی و ... بیشتر می گردد در این بین لرستان هم جزو استانهای در معرض خطر است اما لرستان سال جاری در شرایط خاصی قرار گرفته است و به علت کاهش 40 درصدی بارندگی و خشکسالی در سالجاری این موضوع حساسیت بیشتری پیدا نموده است.

به گونه ای که اراضی، مراتع و... در استان به علت خشکسالی از همان اوایل اردیبهشت ماه خشک شده اند و همین امر باعث شده است تا نیروهای اطفا حریق و امدادی در حالت اماده باش قرار بگیرند.

6 شهر استان از لحاظ آتش سوزی مراتع و جنگلها در شرایط حساس و بحرانی قرار دارند و به همین علت از اواسط اردیبهشت ماه نیروها و اکیپ ها در این شهرستانها در حالت آماده باش قرار گرفته اند.

در این میان امکانات و تجهیزات امدادی برای اطفا حریق در استان پاسخگوی احتیاجها نیست و اعتبارات استانی هم کفاف نمی دهد و ضروری است تا مسئولان ارشد استانی و کشوری نسبت به این مهم دقت نظر و توجه بیشتری داشته باشند.

احتیاج میلیاردی لرستان برای خرید امکانات

رئیس یگان حفاظت منابع طبیعی وآبخیزداری استان لرستان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به گرمای هوا و سایه خشکسالی بر سر استان، شرایط استان بحرانی است و در تمام اراضی ومحدوده های منابع طبیعی استان خطر آتش سوزی وجود دارد.

مراد زارعی توضیح داد: در 6 شهرستان خرم آباد، چگنی، رومشگان، پلدختر، کوهدشت و جنوب الیگودرز به علت نزدیکی با استانهای جنوبی و گرمای بیشتر در شرایط بحرانی هستند و از اواسط اردیبهشت ماه نیروها در این منطقه ها در حال آماده باش قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: در سایر منطقه ها و شهرستانها هم از اوایل خردادماه کشیک ها آغاز و نیروها در حالت آماده باش قرار میگیرند.

زارعی اظهار کرد: لرستان از لحاظ امکانات شرایط خوبی ندارد و تنها چندین ست تجهیزات انفرادی و دمنده دارد در حالی که برای اطفا حریق و برطرف آتش سوزی ها به امکانات بیشتری همانند تعداد دستگاههای دمنده بیشتر، هلیکوپترآب پاش، فلک بک و... احتیاج دارد.

رئیس یگان حفاظت منابع طبیعی وآبخیزداری استان لرستان اظهار کرد: در سال گذشته قیمت هر دستگاه دمنده بالغ بر 30 میلیون تومان بوده که احتیاج استان به 100 دستگاه است و اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان احتیاج دارد که اعتبارات استانی کفاف خرید این تجهیزات را نمی دهد.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر احتیاج مبرم استان به استقرار هلیکوپتر آب پاش است که در مواقع بحرانی و یا منطقه ها صعب العبور مورد استفاده قرار گیرد ، متاسفانه با این نوسانات دلار نه تنها امکان خرید هلیکوپتر وجود ندارد بلکه حتی برای اطفا حریق هم هزینه اجاره هلیکوپتر هم بالغ بر یک میلیارد تومان است که باز هم برای استان این هزینه ها قابل پرداخت نیست.

زارعی توضیح داد: برای تجهیز امکانات احتیاج به اعتبارات کلان است که از محل اعتبارات استانی یاری می گردد اما این اعتبارات استانی واقعا کفاف نمی دهد و پاسخگو نیستند.

رئیس یگان حفاظت منابع طبیعی وآبخیزداری استان لرستان گفت: سال اقتصادی 99 هنوز به اتمام نرسیده اما متاسفانه تا به امروز هیچ گونه اعتباری برای این بخش وحوزه به استان اختصاص پیدا ننموده است.

زارعی در بخش دیگری از صحبت هایش به اقدامات پیشگیرانه اشاره و ادامه داد: احداث آتش بر، بکارگیری دیده بان،شناسایی کانون های بحرانی و ... از جمله این اقدامات هستند تا حداقل بتوانیم در زمان کمبود و یا نبود اعتبار برای خرید امکانات، خسارات احتاقتصادی را کاهش دهیم.

گزارش از فاطمه حافظی،خبرنگاران لرستان

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 8763

به "6 شهر لرستان در شرایط بحرانی آتش سوزی، احتیاج میلیاردی لرستان برای خرید امکانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 شهر لرستان در شرایط بحرانی آتش سوزی، احتیاج میلیاردی لرستان برای خرید امکانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید