6 واقعیت در خصوص باتری گوشی که احتمالا نمی دانستید

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، عمر باتری گوشی یکی از مهم ترین ویژگی ها برای کاربران این محصول به حساب می آید. با توجه به اینکه روزانه کارهای زیادی را با گوشی های خود انجام می دهیم، باتری آن حداقل باید یک روز کامل دوام بیاورد و برای خریداران عادی، این موضوع و البته اندازه نمایشگر اهمیت بسیار زیادی دارند. اهمیت زیاد این موضوع، یکی از دلایلی است که امروزه شرکت ها بر سر سرعت شارژ سریع مشغول رقابت با یکدیگر هستند. اگر قرار است شارژ باتری دوام زیادی نداشته باشد، پس بهتر است کاربران در عرض فقط چند دقیقه بتوانند تا حد قابل توجهی آن را شارژ نمایند.

6 واقعیت در خصوص باتری گوشی که احتمالا نمی دانستید

حالا که شارژ سریع به پدیده ای عادی بدل شده، کاربران زیادی همیشه این نوع شارژرها را همراه خود دارند تا در فرصت مناسب و در زمان محدود بتوانند باتری گوشی خود را شارژ نمایند. در این میان چند سوال مطرح می گردد که مثلا این فناوری دقیقا چه فرقی با فرایند شارژ سنتی دارد و آیا می تواند عمر کلی باتری را کاهش دهد؟ علاوه بر این در ادامه به حقایق دیگری در خصوص باتری گوشی می پردازیم.

1. ماهیت باتری گوشی به این زودی ها تغییر نمی یابد

تمام گوشی ها، و اغلب گجت ها و وسایل نقلیه الکتریکی، از باتری قابل شارژ لیتیوم-یون استفاده می نمایند. اساس تکنولوژی باتری ها طی دهه های اخیر تغییر چندانی نداشته و روی هم رفته استفاده از تکنولوژی های نوآورانه برای باتری ها کار بسیار دشواری محسوب می گردد. در عوض، بیشتر پیشرفت های به دست آمده برای افزایش عمر باتری گجت ها، به لطف کاهش مصرف انرژی قطعات سخت افزاری و بهبودهای نرم افزاری حاصل شده تا گجت موردنظر از این انرژی محدود به طور بهینه تری استفاده کند.

در این میان، در حال حاضر بیشترین کوشش های مربوط به افزایش عمر باتری به محصولاتی مانند اتومبیل ها و ماهواره ها معطوف شده است؛ زیرا ما معمولا از گوشی های خود معمولا به مدت 2 تا 3 سال استفاده می کنیم ولی باتری چنین محصولاتی باید عمر بسیار بیشتری را به ارمغان بیاورند. از دیگر محدودهای مربوط به باتری گوشی باید به اندازه آن ها اشاره کنیم. در مقایسه با باتری خودرو الکتریکی، اندازه و ظرفیت باتری یک گوشی اصلا به چشم نمی آید. به عنوان مثال، ظرفیت باتری خودرو تسلا 3 بیش از 4000 برابر ظرفیت باتری آیفون 11 پرو مکس محسوب می گردد.

در همین بین، باید بگوییم که ظرفیت باتری گجت ها با معیار میلی آمپر ساعت اندازه گرفته می گردد ولی معیار ظرفیت باتری خودروهای الکتریکی وات ساعت است و برای مقایسه باید ظرفیت آن ها را به واحد مقابل تبدیل کنیم. به عنوان مثال، پیکسل 4 از باتری 2800 میلی آمپر ساعت (10.6 وات ساعت) و آیفون 11 پرو مکس از باتری 3969 میلی آمپر ساعت (15.04 وات ساعت) بهره می برند. اما خودرو شوی ولت (Chevy Volt) مجهز به باتری 18400 وات ساعت است و مدل میان رده تسلا 3 انرژی خود را به وسیله باتری 62000 وات ساعت تأمین می نماید.

این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا هرچقدر ظرفیت باتری بیشتر باشد، برای افزایش عمر آن از ترفندهای بیشتری می توان استفاده کرد. به عنوان مثال، هنگامی که باتری را شارژ می کنید، ولتاژ بالا می رود و آن را تحت فشار قرار می دهد که به خصوص طی شارژ 20 درصد نهایی ظرفیت، این فشار به حداکثر می رسد. برای جلوگیری از این فشار، سازندگان خودرو می توانند باتری جدید را فقط تا 80 درصد شارژ نمایند. به دلیل ظرفیت بیشتر، خودروهای الکتریکی حتی زمانی که به طور کامل شارژ نمی شوند، می توانند تا مسافت قابل توجهی انرژی موردنیاز را تأمین نمایند. این رویکرد می تواند طول عمر باتری خودرو را دو برابر کند.

این روزها باتری بسیاری از گوشی ها می توانند برای یک روز کامل انرژی لازم را ارائه دهند که البته در بیشتر موارد، این موضوع با شارژ 100 درصدی محقق می گردد. اگرچه این کار به باتری اجازه می دهد برای ساعات زیادی دوام بیاورد، اما در عین حال به دلیل ولتاژ بالا تحت فشار بیشتری قرار می گیرد. با وجود کوشش هایی که برای ساخت باتری های جدید مربوط به گوشی ها صورت می گیرد، ولی هنوز معلوم نیست که چه زمانی این باتری ها می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

2. شارژ سریع به باتری گوشی آسیب نمی رساند

شارژرهای مرسوم معمولا خروجی 5 تا 10 وات را ارائه می دهند. اما شارژر مبتنی بر فناوری های نوین و البته سخت افزار گوشی می تواند این توان را تا چندین برابر افزایش دهد. به عنوان مثال، گلکسی نوت 10 پلاس از شارژ 45 وات و اوپو رینو Ace از شارژ 65 وات پشتیبانی می نمایند. در این میان، اگر باتری یا تجهیزات شارژ مشکل فنی نداشته باشند، شارژر سریع به گوشی آسیب مهمی نمی رساند.

برای شرح این موضوع باید فرایند شارژ سریع باتری گوشی را تشریح کنیم که در دو فاز انجام می گردد. در مرحله اول، ولتاژ بسیار بالایی را روانه باتری گوشی می نماید و به همین خاطر شارژ باتری مثلا در عرض 10،15 یا 30 دقیقه از 50 درصد به 70 درصد می رسد. در این مرحله، باتری ها می توانند انرژی زیادی را بدون اثرات جانبی تأثیرگذار بر شرایط طولانی مدت، جذب نمایند. در این زمینه، می توانیم به گلکسی نوت 10 پلاس اشاره کنیم که باتری آن به لطف فناوری شارژ 45 وات در عرض نیم ساعت از 0 به 70 درصد می رسد. از این جالب تر، اوپو رینو Ace است که باتری آن طی تقریبا نیم ساعت به طور کامل شارژ می گردد.

اگر تجربه استفاده از شارژ سریع را داشته باشید، احتمالا می دانید که برای شارژ 20 تا 30 درصد باقی مانده باید زمان قابل توجهی را صبر کنید. این بخش همان فاز دوم است که سازندگان گوشی ها باید سرعت شارژ را کاهش دهند زیرا در غیر این صورت باتری گوشی متحمل آسیب دائمی می گردد. اگر شرکت های سازنده کار خود را به خوبی انجام داده باشند، معمولا به ندرت باتری به دلیل شارژ سریع دچار آسیب دائمی می گردد. سیستم مدیریت باتری این دو فاز را زیر نظر قرار می دهد تا باتری دچار فشار بیش از حد نگردد.

چالش ها و محدودیت های پنهان شارژ سریع باتری گوشی های هوشمند

3. باتری گوشی را نمی توان بیش از حد شارژ کرد

روزی روزگاری کاربران گوشی ها نسبت به شارژ بیش از حد باتری نگرانی زیادی داشتند. ترس آن ها از این بود که اتصال پیوسته گوشی به شارژر می تواند منجر به شارژ بیش از حد باتری گردد و این موضوع ناپایداری باتری را به همراه داشته باشد. در نهایت گفته می شد که چنین روندی می تواند گرمای باتری را تا حد زیادی افزایش دهد و در نتیجه حتی موجب انفجار یا آتش دریافت آن گردد.

اما باید بگوییم که سیستم مدیریت باتری طوری طراحی و عملی شده که فرایند شارژ باتری بعد از رسیدن به 100 درصد به صورت اتوماتیک قطع می گردد. می توان گفت اگر مدار باتری مسئله ای نداشته باشد، نمی توان باتری گوشی های مدرن را بیش از حد شارژ کرد. البته به خاطر داشته باشید که با شارژ باتری تا 100 درصد، همان طور که کمی بالاتر شرح دادیم، آن را تحت فشار قرار می دهید. روی هم رفته، توصیه می گردد که باتری گوشی را تا حدود 80 درصد شارژ کنید و با این کار می توانید طول عمر باتری را افزایش دهید. البته این توصیه برای افرادی صدق می نماید که با شارژ 80 درصدی باتری با مشکل اتمام شارژ روبرو نمی شوند.

گوشی اندرویدی شما شارژ نمی گردد؟ این 7 راه حل را امتحان کنید

4. شارژ باتری نباید به صفر درصد برسد

در گذشته گفته می شد که هرچند وقت یک بار بگذارید شارژ باتری گوشی به صفر درصد برسد تا بتواند دوباره تنظیم یا کالیبره گردد. اما حداقل برای باتری های گوشی های مدرن باید بگوییم که اتمام کامل شارژ باتری می تواند منجر به واکنش های شیمیایی گردد که در طول زمان عمر باتری را کوتاه می نمایند. برای اجتناب از تخلیه کامل انرژی، سیستم مدیریت باتری زمانی که سطح انرژی به یک حد خاصی می رسد، گوشی را خاموش می نماید و در این هنگام کاربران فکر می نمایند که انرژی باتری آن ها به طور کامل به اتمام رسیده است.

روی هم رفته رسیدن شارژ به پایین 30 درصد برای سلامت باتری مضر است و به همین خاطر توصیه می گردد قبل از رسیدن سطح شارژ به این حدود، گوشی را به شارژر وصل کنید و با این کاری می توانید طول عمر باتری گوشی را افزایش بدهید.

5. دمای بالا به باتری گوشی آسیب می رساند

گرما دشمن حقیقی باتری گوشی محسوب می گردد و دمای بالا طی مرور زمان طول عمر باتری را کاهش می دهد. به همین خاطر، برای مدت طولانی گوشی خود را زیر نور خورشید رها نکنید و گفته می گردد دمایی در حد 30 درجه سانتی گراد می تواند تأثیر منفی در عملکرد باتری داشته باشد. البته این موضوع به این معنا نیست که گوشی خود را باید در یخچال قرار دهید زیرا در کل تغییر دمای گسترده برای باتری گوشی ضرر دارد. اما در هر صورت مراقب باشید که گوشی برای مدت زیادی در معرض گرمای شدید قرار نگیرد.

چرا گوشی ها منفجر می شوند؟ (و چگونه می توان جلوی وقوع آن را گرفت)

6. شارژرها و کابل های متفاوت برای باتری ضرری ندارند

به غیر از شارژرهای و کابل های تقلبی بسیار بی کیفیت یا خراب، استفاده از انواع گوناگون این شارژها و کابل ها به باتری گوشی ضرر نمی رسانند. البته شاید این وسایل جانبی باعث شوند که سرعت شارژ کاهش پیدا کند و حداکثر توان مورد استفاده قرار نگیرد. گوشی های گوناگون از سرعت شارژ مختلفی پشتیبانی می نمایند که برای بهره گیری از حداکثر سرعت شارژ، باید شارژر و کابل سازگار با آن ها را خریداری کنید.

در کل توصیه می گردد از شارژر و کابل موجود در جعبه گوشی بهره ببرید ولی در این میان باید به بعضی گوشی ها هم اشاره کنیم که شارژ موجود در جعبه آن ها، حداکثر سرعت شارژ را ارائه نمی دهد و کاربران برای بهره گیری از این مزیت به ناچار باید شارژر را جداگانه خریداری نمایند.

توصیه های نهایی برای افزایش عمر باتری

در رابطه با افزایش عمر باتری گوشی همیشه ترفندهایی مانند کاهش نور نمایشگر، خاموش کردن وای فای و بلوتوث، محدود کردن مصرف داده اپلیکیشن های پس زمینه، محدود کردن استفاده اپلیکیشن ها از جی پی اس و دیگر موارد این چنینی توصیه می گردد. اما در نهایت باید بگوییم هرچقدر هم از آن مراقبت کنیم، باتری گوشی چه در طول روز و چه به صورت بلند مدت عمر طولانی نخواهد داشت. به همین خاطر نباید چندان بابت شرایط باتری گوشی نگرانی داشته باشید و در بدترین حالت می توان آن را تعویض کرد.

10 دلیل برای پایین بودن سرعت شارژ گوشی

منبع: CNET

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1898

به "6 واقعیت در خصوص باتری گوشی که احتمالا نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 واقعیت در خصوص باتری گوشی که احتمالا نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید