آثار غبار نمک دریاچه بر سلامتی مردم را اعلام می کنیم

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا مطالعه تحلیل ریسک ریزگردهای نمکی در حوزه سلامت و زمین های کشاورزی اطراف دریاچه صورت گرفته یا نه گفت: در سال 1393 مصوبه دولت را داشتیم که ستاد احیا موظف است آثار اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی و بهداشتی خشک شدن دریاچه را به دولت اعلام کند. در سال 1393 برنامه و بودجه گفت این پول را به چه کسی بدهیم چون بخشی مربوط به منابع طبیعی و بخشی سلامت و بخشی نهادهای دیگر است. به هر کس این بودجه را بدهیم بخشی از اطلاعات جای دیگر است. خاتمه در سال 94 تعاملی کردیم و مطالعاتی همان زمان شرع کردیم و یک دانشگاه خارجی هم در آذر 94 به ما یاری کرد.

آثار غبار نمک دریاچه بر سلامتی مردم را اعلام می کنیم

مسعود تجریشی اضافه کرد: در آن مطالعه 88 دانش آموز 8 تا 13 سال را از نظر تنفسی آنالیز کردیم که حدود 10 درصد این ها یعنی 8 نفر دچار گرفتگی درصد متفاوت ریه شده اند و این ها درست در جزیره اسلامی بودند. آن موقع دو نشست داشتیم در آذربایجان غربی و شرقی و سوالمان از دانشگاه علوم پزشکی این بود که آیا شما مسئله ای در رابطه با گرد و خاک دارید یا نه که در آن موقع اشاره کردند که تا این زمان گزارشی مبنی بر آثار منفی حاصل از این موضوع گزارش نشده و ما لزومی نمی بینیم که به این موضوع حساس شویم.

وی ادامه داد: در سال 95 بر اساس آن ده درصد که اشاره کردیم گزارشی را فرستادیم برای دانشگاه علوم پزشکی منطقه و مطالعه ای از نظر بهداشت محیط و نه پزشکی انجام دادیم. از دوستان در خواست کردیم یک آنالیز اولیه انجام دهند که اگر مسئله ای وجود دارد به سراغ تأمین منابع مالی برای برطرف مسائل برویم. در سال 95 رایزنی انجام شد و گفتیم خود ستاد منبع مالی را می گیرد و به وسیله دانشگاه علوم پزشکی تبریز با دانشگاه های منطقه هماهنگ می کنیم.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: در سال 1396 قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی تبریز بسته شد. به ما گفته اند هشت مطالعه است که تا آخر آذر 97 در حال جمع آوری بوده است و آثاری که روی دام، منابع طبیعی، روی ریه می تواند داشته باشد و روی حیوانات آزمایشگاهی هم آنالیز می گردد.

تجریشی اضافه کرد: در برری آثار روی سلامت مردم 12 کلاستر را عمدتا در شرق دریاچه به دلیل جهت باد انتخاب کردیم. البته تا اسفند پارسال این طور فکر می کردیم که به دلیل جهت باد شرق دریاچه آثار بیشتر است اما آخرین چهارشنبه سال گذشته گزارشی به هیئت دولت دادند که در ارومیه و مخصوصاً سلماس که یکی از کانون های ما آنجاست، سه روز مشکل دید داشتیم. آقای جهانگیری حدود 5 فروردین به ارومیه رفتند و از اسفند پارسال متوجه شدیم که مساله صرفاً در شرق نیست. الان منتظریم دانشگاه علوم پزشکی تبریز تا انتها سال جاری مطالعاتش را جمع آوری کند. برخی پارامترها را اندازه گرفته اند و اعلام نموده اند که از سال 1392 افزایش پیدا نموده اما برخی پارامترها را گفته اند فعلاً با یک سال آزمایش خون نمی توانیم به نتیجه برسیم و خواسته اند یک سال مطالعات تمدید پیدا کند و بعد زمانی که گزارش را به ما دادند نشست خبری در تبریز خواهیم داشت و بیماری ها و آثار سلامتی و اینکه چه اندازه به خشک شدن دریاچه مرتبط است را اعلام خواهیم کرد.

وی توضیح داد: چیزی که به یقین می توانیم بگوییم این است که نمک در اتمسفر افزایش پیدا نموده که کیفیت و کمیت این موضوع را با لایداری که اشاره کردیم آنالیز می کنیم و می توانیم بفهمیم وسعت پخش شدن غبارمان کجا است و کدام ذرات رس است و از کجا آمده و کدام ها نمک است و تا کجا می تواند برود. برخی مردم گفته اند فشار خونشان نیم درجه افزایش پیدا نموده یا بیرون که می مانند لبشان نمکی می گردد. سال آینده همه این ها را می توانیم با اطلاعات دقیق تر اعلام کنیم.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد دیگر دستگاه ها در همکاری با ستاد گفت: گزارش عملکرد دستگاه ها را ما به رئیس دستگاه ها می دهیم و مثلاً هفته ای نیست که در حوزه موضوع آب با آقای اردکانیان تماس نداشته باشیم. با وزارت جهاد کشاورزی هم مرتبا در مصاحبه هستیم. دو بار در سال جلساتی حضوری هم هست که آقای جهانگیری و وزرا هستند و در آنجا در حد نیم ساعت گزارش عملکردی از دستگاه ها ارائه می گردد. الان نظارت ها و گردش کار را که نگاه می کنیم خیلی خوب است. در مقایسه با زمانی که آغاز کردیم خیلی همکاری ها و هماهنگی ها بهبود پیدا نموده اما هنوز مدیرانی را در سطح استان داریم که خودشان را همسو نمی بینند و البته بسیار نادر هستند و هر چه زمان جلوتر می رود همسویی و همکاری بیشتر می گردد و ما در سال 1397 نمره قابل قبول تری می توانیم به دستگاه های اجرایی بدهیم.

تجریشی در انتها در پاسخ به پرسشی درباره اعلام عمومی نتایج گزارش های ستاد درباره وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: اکنون شش ماه است که بادانشگاه شریف قراردادی بسته ای که تمام گزارش هایی که از سال 1393 در ستاد داشته ایم در کتابخانه دانشگاه شریف در اختیار همه باشد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 252

به "آثار غبار نمک دریاچه بر سلامتی مردم را اعلام می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار غبار نمک دریاچه بر سلامتی مردم را اعلام می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید