آگرا، میزبان تاج محل هندوستان

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، آشنایی با شهر آگرا

آگرا یا آگره سومین شهر بزرگ در ایالت اوتار پرادش در کشور هندوستان است که توسط سکندر لودهی که سلطان دهلی از دودمان لودهی بود، کشف شد. سپس بابر موسس سلسله امپراتوری مغولی هند برای مدتی در آگرا ماند و ساخت باغ هایی چهار گوش به سبک باغ های ایرانی را در آنجا مرسوم کرد. این شهر درکنار رودخانه یامونا (جمنا) قرار گرفته و از دهلی پایتخت هند، با قطار تنها دو ساعت و نیم، با ماشین 4 ساعت و با هواپیما 30 دقیقه فاصله دارد. با خبرنگاران همراه باشید تا در ادامه بیشتر از آگرا بدانیم.

آگرا، میزبان تاج محل هندوستان

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

نام آگرا به شکل آگرهبانا نخستین بار در کتاب حماسی مهابهاراتا آمده و معناشناسان آن را پردیس یا بهشت معرفی نموده اند. در قرن های 16 یا 17 میلادی آگرا به راستی تمثالی از پردیس در روی زمین شده بود. آگرا در زمان حکومت اکبر، دنیاگیر و شاه دنیا اهمیت زیادی یافت. این شهر پایتخت حکومت اکبر، پادشاه بزرگ امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان بوده و در آن موقع تبدیل به مرکز هنر، فرهنگ، تجارت و یادگیری کشور پهناور هندوستان گشت. اکبرشاه، نوه بابر با ساخت قلعه لعل آگرا را به مرکز هنری، بازرگانی و مذهبی تبدیل کرد. شهرک فاتح پورسیکری در حومه شهر آگرا هم از میراث اکبر است. باغ های سبز و انبوه قلعه سرخ بازمانده از دنیاگیر، پسر اکبر مغول است. شاه دنیا با علاقه ای که به هنر معماری داشت، به آگرا و هندوستان ساختمانی را تقدیم کرد که هم اکنون نیز نگین تاج سر هند محسوب می گردد.

از جاذبه های گردشگری شهر آگرا می توان به قلعه لعل، تاج محل، قلعه آگرا، پارک ملی کلادو و فاتح بوسکیری اشاره نمود. مهمترین مکان دیدنی آگرا تاج محل است. این بنای مهم با معماری ایرانی منحصربه فرد خود به عنوان مهم ترین بنای تاریخی هند و یکی از عجایب هفتگانه جدید شهرت دنیای دارد. تاج محل که بنای یادبود ملکه ایرانی تبار ممتازمحل است، سال 1648 میلادی ساخته شد و خود شاه دنیا هم در طرح ریزی ساختمان آن نقش مستقیم داشت و در نهایت هم همان جا خاک شد. قلعه آگرا که همچنین به حصار سرخ یا لعل قلعه نیز شهرت دارد یکی دیگر از اماکن دیدنی این شهر است و در زبان هندی، لعل به معنی قرمز بوده و این قلعه توسط اکبر امپراتور بزرگ گورکانی بنا شد. حیاط پر پیچ و خم، مسجد و تالار اختصاصی قلعه انعکاس دهنده عظمت امپراتوری گورکانیان است. مسجد موتی یا مروارید و برج یاسمین نشان دهنده مهارت صنعتگران و معماران روزگاران قدیم هند هستند. این بنا را با قلعه دیگری که به همین نام قلعه سرخ یا ردفورت مشهور است و در دهلی است نباید اشتباه گرفت.

از مکان های دیدنی دیگر فاتح پور سیکری به معنی شهر پیروزی، شهر متروکه امپراتور اکبر که در نزدیکی آگرا واقع است. تالار مخاطبین، مکان ها و مسجدها هنوز هم کاملا سالم و در وضعیت مطلوب هستند که از جمله می توان پنج محل و بلند دروازه را نام برد. در محوطه مسجد جامع، آرامگاه شیخ سلیم چشتی واقع است و در واقع، اکبر شاه گورکانی شهر فاتح پور سیکری را به خاطر همین صوفی معروف مکتب چیستی هند پایه گذاشته بود. یکی دیگر از اماکن دیدنی این شهر سیکاندرا آرامگاه جلال الدین محمد اکبر سومین و بزرگترین پادشاه سلسله گورکانیان هند است. این بنا با ماسه سنگ قرمز ساخته شده و با مرمر جواهر نشان شده است. اکبر به این رنگ از سنگ بسیار علاقه داشت و اغلب بناهای ساخته شده در زمان او با این مصالح ساخته شده است.

از دیگر مراکز تاریخی و دیدنی منطقه آگرا می توان آرامگاه اعتمادالدوله که ملکه نور دنیا برای پدر خود که صدراعظم دربار دنیاگیر بود ساخت، مسجد جامع آگرا، چینی کا روضه، باغ رام، سوامی باغ صمد، آرامگاه مریم یکی از زنان اکبر و باغ مهتاب را نام برد. از مهم ترین هتل های شهر آگرا نیز می توان به هتل جایپی پالاس، هتل مارینا آگرا، هتل تاج ریزورتس، هتل تاراگراند، هتل مانداکینی، هتل گراند، هتل تاج پلازا، سیریس 18 و هاوارد پارک پلازا اشاره نمود.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1110

به "آگرا، میزبان تاج محل هندوستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آگرا، میزبان تاج محل هندوستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید