آیا خرید آپارتمان بدون انباری با قیمت مناسب تر به صرفه است؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، کمی پیش از این که آپارتمان های چند طبقه در شهر و شهرستان ها جا خوش نمایند، خانه های حیاط دار و متراژ بالا با فضاهای عظیم مرسوم بودند. به لطف مساحت زیاد و فضای کافی این خانه ها، دست معماران برای ساخت و ساز و طراحی خانه کاملا باز بود. خانه های قدیمی علاوه بر حیاط و اتاق های متعدد، انباری های بسیار عظیمی داشتند. این انباری ها به حدی عظیم بود که گاهی از آن به جای اتاق اضافه استفاده می شد؛ اما با افزایش جمعیت و رواج آپارتمان نشینی، نسل این خانه های تاریخی کم کم منقرض شد و حالا بیشتر واحدهای مسکونی، آپارتمان هایی با متراژ پایین هستند.

آیا خرید آپارتمان بدون انباری با قیمت مناسب تر به صرفه است؟

جهت دریافت خدمات آلاچیق کنار استخر با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

این آپارتمان ها به دلایل مختلفی نظیر قیمت پایین تر، هزینه های جانبی کمتر و… مورد استقبال افراد مختلف با گروه های درآمدی مختلف قرار گرفته اند. در حال حاضر خانه و آپارتمان های دارای متراژ 60 تا حدود 90 متر، سهم عظیمی از بازار مسکن دارند؛ چرا که زوج های جوان که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز نموده اند، بیشتر دنبال خانه هایی با چنین متراژی هستند که با بودجه آن ها سازگارتر است.

اما این خانه و آپارتمان ها کنار همه مزایا و هزینه های مقرون به صرفه خود، مسائل مختلفی برای ساکنان ایجاد می نمایند. یکی از این مسائل، کمبود فضا است. چرا که آپارتمان های کوچک امروزی با فضای اندک خود، ساکنان را برای دکوراسیون، نظم دهی به وسایل خانه و مدیریت فضا با محدودیت روبرو نموده اند.

به دلیل فضای کوچک خانه و آپارتمان ها، وجود انباری بیش از هر زمان دیگری ضرورت پیدا نموده است. بنابراین طبیعی است که خانه های بدون انباری نسبت به سایر واحد مسکونی، با استقبال کمتری رو به رو شوند. چرا که انباری بهترین گزینه برای نگهداری از وسایل اضافه خانه است. در این مطلب می خواهیم به الزام وجود انباری در واحدهای مسکونی بپردازیم و تفاوت قیمت خانه های دارای انباری را نسبت به خانه های بدون انباری آنالیز کنیم. بنابراین اگر شما هم از افرادی هستید که قصد دارید به تازگی خانه خود را عوض کنید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

انواع انباری در واحدهای مسکونی

انباری های واحدهای مسکونی انواع مختلفی دارند و هیچ قاعده یا قانونی برای معین متراژ، نحوه قرارگیری و شکل انباری ها وجود ندارد. انباری ها طبق نقشه اولیه خانه که مورد تایید شهرداری منطقه است، ساخته می شوند. به همین دلیل شکل انباری و محل قرارگیری آن متناسب با نقشه خانه، مساحت زمین و معماری ساختمان مورد نظر است. بنابراین طراحی انباری ها در هر آپارتمان کاملا به شرایط خانه بستگی خواهد داشت. برخی مدل های انباری عبارت هستند از:

انباری های واقع در پارکینگ

متناسب با نقشه ساختمان، انباری برخی از آپارتمان ها در قسمت زیرین ساختمان و کنار پارکینگ واقع شده است. این انباری ها دسترسی خوبی برای ساکنان دارند، اما به دلیل قرارگیری در پارکینگ، احتمال دستبرد و سرقت برای آن ها بیشتر است. بنابراین در صورتی که انباری واحد مسکونی شما هم در پارکینگ واقع شده است، قفل آن را آنالیز کنید.

انباری های واقع در پشت بام

در برخی از خانه ها، انباری در پشت بام قرار گرفته است. این انباری نسبت به انباری های پارکینگ شرایط امنیتی بهتری دارند. به هرحال ورود به پشت بام به سادگی ورود به پارکینگ منازل نیست. اما آب و هوای نامساعد، باران، برف، سرما و گرما تاثیر بسیار زیادی روی این انباری ها خواهد داشت و ممکن است وسایل موجود در انباری خیس شده یا در برابر گرما و سرمای زیاد آسیب ببینند. اگر انباری شما در پشت بام واقع شده است، بهتر است سلامت عایق سقف و دیواره ها را به دقت آنالیز کنید.

انباری های کنار واحد مسکونی

یکی از ایده آل ترین حالات انباری، قرارگیری آن در مجاورت واحد مسکونی است. این انباری ها امنیت بیشتری داشته و همچنین دسترسی بسیار راحتی برای ساکنان فراهم می نمایند. بنابراین کارآیی بیشتری برای افراد خواهند داشت. انباری های کنار واحد مسکونی همچنین نسبت به شرایط جوی ایمنی بیشتری دارند و سلامت وسایل در این انباری به خوبی حفظ می گردد.

انباری های داخل واحد مسکونی

انباری های این حالت نیز از بهترین نوع انباری محسوب می شوند. چرا که در هر ساعت از شبانه روز به سادگی در اختیار افراد قرار خواهند داشت. علاوه براین به دلیل شرایط خوب این انباری ها، امنیت و ایمنی آن ها نسبت به سایر انواع انباری بیشتر است. همچنین این انباری ها نسبت به شرایط جوی و آب و هوایی آسیب پذیری نخواهند داشت. مزیت دیگر این انباری ها کنار موارد دیگر، امکان استفاده بهینه تر از آن ها است. برای مثال می توانید از این انباری ها به جای اتاق کوچک بهره ببرید یا وسایل بسیار حساس نظیر مواد غذایی و لوازم برقی را در این انباری ها قرار دهید. شاید تنها نکته منفی این انباری ها، اشغال فضای داخلی خانه است. یعنی در صورتی که متراژ خانه کوچک باشد، وجود انباری داخلی هم فضا را بیش از پیش کوچک خواهد نمود. بنابراین این نوع انباری ها برای خانه هایی با متراژ عظیم مناسب است.

ارتباط بین متراژ خانه و متراژ انباری

به طور منطقی وقتی یک واحد مسکونی متراژ بالایی دارد، باید متراژ انباری هم بیشتر باشد. به همین ترتیب برای خانه هایی با متراژ پایین، متراژ انباری نیز کمتر خواهد بود؛ چرا که مساحت زمینی که خانه روی آن بنا شده است معین نماینده اصلی متراژ همه قسمت ها نظیر راهرو، آسانسور، انباری، حیاط و خانه است. اما بسیاری از معماران و مهندسان عمران به شکل دیگری عمل می نمایند که خلاف این قاعده منطقی است. برای مثال ترجیح می دهند فضای اصلی خانه یا فضای راهرو و پارکینگ را بیشتر و عظیم تر در نظر بگیرند و انباری های کوچکی برای واحدها فراهم نمایند. این موضوع کاملا سلیقه ای بوده و به طراح، نقشه کش، معمار و مهندس سازنده ساختمان و آپارتمان بستگی دارد.

اما قانون در این باره چه نظری دارد؟ قانون هیچ قاعده مشخصی را برای معین متراژ انباری به نسبت متراژ واحد مسکونی اعلام ننموده و دست سازندگان را کاملا باز گذاشته است. به همین دلیل، ممکن است متراژ انباری خانه مورد نظرتان به نسبت فضای اصلی خانه بسیار کمتر یا بسیار بیشتر بوده و شما را غافلگیر کند.

اجاره واحد مسکونی بدون انباری

گاهی ممکن است وجود انباری در سند یک واحد مسکونی ثبت شده باشد اما مالک خانه هنگام رهن یا اجاره آن، انباری را تحویل ندهد. این موضوع هیچ منع قانونی ندارد. بنابراین در صورتی که قرار است یک واحد مسکونی را برای رهن یا اجاره تحویل بگیرید، باید آنالیز کنید خانه مورد نظر انباری دارد یا خیر؟ و آیا مالک انباری را هم به شما اجاره خواهد داد یا نه؟ اگر صاحب خانه ادعا کند به فضای انباری احتیاج دارد و انباری بخشی از قرارداد او با شما نیست، بهتر است مطمئن شوید برای انباری مبلغ بیشتری از شما دریافت ننموده باشد. در نتیجه اگر وجود انباری برای شما مهم است، در همان مذاکرات اولیه درباره شرایط انباری و وجود آن در بندهای قرارداد رهن یا اجاره را تحقیق کنید. البته گفتنی است این موضوع فقط برای رهن و اجاره امکان پذیر است و در صورتی که مالک قصد فروش خانه را داشته باشد، نمی تواند نسبت به مالکیت جداگانه انباری ادعایی کند.

قیمت واحدهای مسکونی با وجود انباری یا بدون آن

بی شک خانه های مجهز به انباری، نسبت به واحدهای بدون انباری امتیاز بیشتری داشته و قیمت بالاتری دارند؛ اما این تفاوت قیمت چه میزان است؟ آیا قانون و قاعده خاصی برای معین قیمت خانه های دارای انباری یا بدون آن وجود دارد؟

خانه هایی انباری دارند که به صورت شفاف در سند آن ها به وجود انباری اشاره شده باشد. برای مثال در سند واحد مسکونی نوشته شده باشد انباری شماره 17 متعلق به واحد 17 است. در این حالت مالک خانه می تواند ادعا کند خانه انباری دارد و به دلیل وجود انباری، قیمت بالاتری برای رهن، اجاره یا فروش خانه اعلام کند.

قانون درباره تفاوت قیمت خانه های دارای انباری به صراحت اعلام نموده همه چیز طبق توافق طرفین خواهد بود. بنابراین باز هم هیچ قاعده خاصی برای معین قیمت خانه های دارای انباری وجود ندارد. پس هر مالکی می تواند به دلیل وجود انباری مبلغی را به دلخواه به قیمت خانه اضافه کند؛ اما هر محله، هر منطقه و هر شهری برای معین قیمت خانه های دارای انباری روش خاص خود را دارد.

در برخی شهرها و مناطق برای معین قیمت انباری نصف مبلغ متراژ خانه را در نظر می گیرند. برای مثال اگر خانه مورد نظر متری 10 میلیون تومان باشد، انباری را متری 5 میلیون تومان محاسبه خواهند کرد. برخی دیگر یک سوم مبلغ متراژ خانه را برای انباری حساب می نمایند. در مناطقی هم خانه و انباری را مجزا نمی دانند و مبلغ کلی برای آن اعلام می نمایند. بنابراین نمی توان به طور دقیق درباره قیمت خانه های دارای انباری اظهار نظر کرد و باید دید هر منطقه از چه روشی برای معین قیمت استفاده می نماید.

در پایان اگر قصد رهن، اجاره یا خرید خانه را دارید، پیشنهاد می کنیم اولویت های خود را معین کنید و در صورتی که وجود انباری برای شما اهمیت دارد از همان ابتدا سراغ خانه های بدون انباری نروید. این موضوع می تواند جستجوی شما را برای خانه مورد نظر دقیق تر و هدفمندتر کند. همچنین هنگام عقد قراردارد دقت کنید وجود انباری در سند ملک ثبت شده باشد تا در آینده با مسائل قانونی روبرو نشوید. همچنین به طور شفاف با مالک یا صاحب خانه خود صحبت کنید تا مطمئن شوید انباری در قرارداد خانه وجود دارد یا خیر. بنابراین صبر داشته باشید و عجولانه تصمیم نگیرید. با کمی حوصله، تحقیق و دقت می توانید خانه خود را با هوشمندی بیشتری انتخاب کنید.

به این مقاله از خبرنگارن امتیاز دهید

منبع: هومینگ
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 2511

به "آیا خرید آپارتمان بدون انباری با قیمت مناسب تر به صرفه است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آیا خرید آپارتمان بدون انباری با قیمت مناسب تر به صرفه است؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خرید آپارتمان بدون انباری با قیمت مناسب تر به صرفه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید