امام حسینی ها و فرارَوی از انسداد کرونا!

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، اینک بعد از خاتمه دهه اول محرم، شواهد فراوان و اجماعی وجود دارد که نشان می دهد که دهه اول امسال علاوه بر اینکه پررونق بوده، از نظر نظم و انظباط هیأت ها و از نظر مراعات دستورالعمل های بهداشتی در آنها، از یک استاندارد بالایی برخوردار بوده است.

امام حسینی ها و فرارَوی از انسداد کرونا!

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، پرویز امینی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود با عنوان امام حسینی ها و فرارَوی از انسداد کرونا! نوشت: با حی وحاضر بودن پدیده مهلک کرونا، بسیاری محرم امسال را یک محرم متفاوت پیش بینی می کردند که یا به خاطر کرونا و رعایت الزامات بهداشتی، شور و حرارت عزاداری ها کاسته و مراسمات این دهه کم رونق خواهد شد و مردم از توفیق برپایی عزاداری و زنده نگه داشتن نام و یاد و مکتب امام حسین (ع)، محروم خواهند شد و در یک کلام ناگزیر به تعطیلی عزاداری ها و سوگواری های محرم هستند.

یا با برگزاری سوگواری ها به شکل ماقبل از کرونا که مستلزم بی توجهی و کنار گذاشتن دستورالعمل های بهداشتی درباره کروناست، محرم 1442 به محرمی تلخ تبدیل خواهد شد که در آن، جان بسیاری از هموطنان و عزاداران از دست خواهد رفت.

هر دوی این گزاره ها و انتخاب ها، از انسداد حکایت می کرد. این شرایط انسداد در حدی بود که برخی با اولویت برگزاری عزاداری ها، فتوا به برگزاری ولو اینکه منجر به مرگ افراد بشود، می دادند و از جانباختگان آن، تعبیر به مدافعان حرم می کردند و از طرف دیگر برخی نیز با اولویت سلامت مردم، حکم به تعطیلی محرم می کردند.

اما امام حسینی ها با انجام برخی انعطاف ها و برخی ابتکارات در شیوه برگزاری مراسم محرم، پیروز به فرا روی از این انسداد شدند. رهبر انقلاب به عنوان یک مرجع دینی و یک رهبر سیاسی، پیشتاز این انعطاف و ابتکار بودند و مراسم هر ساله محرم را به شکلی خاص و متفاوت برگزار کردند که نماد توامانی عقلانیت و به رسمیت شناختن مرجعیت علم با دیانت و ارادت به آل الله و حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) شد.

امام حسینی ها با برگزاری مراسمات در محیط باز (به عنوان نمونه برگزاری هیات ریحانه الحسین با موضوع آقای مجید بنی فاطمه در محوطه پارک ارم که به مراسمی پورشورتر از پیش بدل شد)، رعایت نسبتا سفت و سخت فاصله گذاری های اجتماعی در هنگام مراسم، استفاده عمومی از ماسک و نیز انجام برخی ابتکارات مثل هر خانه یک حسینیه تا حد سیاهپوش کردن درون و بیرون منزل، برگزاری روضه های کوچک و جمع وجور خانگی در سطح اعضای خانواده، استفاده از فضای مجازی و تلویزیون برای مخاطبانی که به هر دلیل امکان حضور مستقیم در برنامه های عزاداری را نداشتند و جالب ترین و در قله ترین ابتکار که تکیه سیار آقای محمود کریمی بود که سادگی و شکوه را در کنار هم نشانده بود و بعدا به شکل مختلفی در محله های زیادی تکثیر شد، هر دو انسداد را رد و رفع کردند. در واقع نه محرم فدای سلامت مردم شد و نه سلامت مردم، فدای عزاداری ها شد.

اینک بعد از پایان دهه اول محرم، شواهد فراوان و اجماعی وجود دارد که نشان می دهد که دهه اول محرم امسال علاوه بر اینکه پررونق بوده است، از نظر نظم و انظباط هیأت ها و از نظر مراعات دستورالعمل های بهداشتی در آنها، از یک استاندارد بالایی برخوردار بوده است که زبان تحسین همگان حتی تصمیم گیران و سیاست گذاران بهداشت و درمان در مسئله کرونا را در پی داشته است.

این پدیده یعنی توانایی فرارَوی از یک انسداد اجتماعی، واجد یک واقعیت جامعه شناختی درباره جامعه ایران است. این واقعیت، ظرفیت و پتانسیل جمعی ایرانیان در مواجهه با بحران هاست در هنگامی که ابتکار عمل به خود آن ها سپرده می شود و مجموعه آگاهی ها، تجربه ها، خلاقیت ها و اراده های آن ها فعال مایشاءست و بخش اعظم ساختار سیاسی یا خواسته یا ناخواسته مانند همین پدیده کرونا ناتوان از تصمیم گیری و اداره امور در این شرایط است و در بهترین شکل، چون ناظری بی طرف، از خود له یا علیه شرایط بحرانی، سلب مسئولیت می کند. به شکلی که می توان در کلیت گفت بر خلاف تلقی رایج، مردم ایران در بحران ها نسبت به شرایط عادی، موثرتر و تواناتر و پیروز تر نقش ایفا می کنند و این مسئله با بهم خوردن سازوکار های جاری اداره امور و رفع مرجعیت و الگوی سلسله مراتبی و بوروکراتیک ساختار سیاسی در بحران ها و به ناگزیر سپرده شدن مسایل به خود مردم واجد نسبتی است که بررسی کم و کیف آن واجد اهمیت جامعه شناختی و تنظیم بهتر الگوی حکمرانی در ایران است.

خصوصا این که این استعداد و امکان اجتماعی ایرانیان در شرایط عادی و نرمال اجتماعی بازشناخته و در الگوی حکمرانی کشور به شکل قاعده مندی در همه حوزه ها به کار گرفته نمی شود. درواقع در شرایط عادی این توانایی اساسا نه از سوی ساختار سیاسی و نیز نه از سوی خود مردم و شهروندان به رسمیت شناخته نمی شود درحالیکه بسیاری از انسداد ها را با این ظرفیت اجتماعی می توان رفع کرد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 4775

به "امام حسینی ها و فرارَوی از انسداد کرونا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امام حسینی ها و فرارَوی از انسداد کرونا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید