بدنه پژو 207 چرا عجیب است؟ ، خط مونتاژ پیشرفته اما محصول قدیمی

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، بدنه پژو 207 چگونه فراوری می گردد؟ از چه نوع ورق هایی در فراوری آن استفاده می گردد؟ خط مونتاژ این بدنه توان فراوری چه محصولات دیگری را دارد؟

بدنه پژو 207 چرا عجیب است؟ ، خط مونتاژ پیشرفته اما محصول قدیمی

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: بدنه پژو 207 در سالن بدنه سازی شماره پنج ایران خودرو فراوری می گردد. این سالن پیشرفته از 274 ربات Kuka آلمانی و بعضی از تجهیزات دستی پیشرفته استفاده می نماید. هر چند خروجی این خط پژو 207i یعنی یک محصول قدیمی و منسوخ شده است اما تجهیزات بسیار پیشرفته ای آن را فراوری می نمایند.

فیلم در یوتیوب خبرنگاران پلاس

در این خط مونتاژ، فرآیند اتصال قطعاتی که خود خروجی شرکت هایی مانند قالب های صنعتی ایران خودرو و … هستند رخ می دهد. جوشکاری ذوبی نقطه ای برای اتصال قطعات مختلف بدنه به یکدیگر، و نصب قطعات متحرک روی بدنه مهم ترین فرآیندهای این خط هستند.

خط فراوری پژو 207

خط مونتاژ بدنه پژو 207 به صورت تمام رباتیک اداره می گردد و تنها قسمت هایی که احتیاج به عامل انسانی وجود دارد، یک اپراتور با تجهیزات پیشرفته دستی اقدام به تکمیل فرآیند فراوری بدنه می نماید.

در این خط علاوه بر بدنه سازی انواع تست های تخریب و بازرسی، جهت سنجش استحکام اتصال قطعات به یکدیگر انجام می گردد.

با خواندن ادامه گزارش احتمالا هم از وجود چنین خط پیشرفته ای تعجب می کنید و هم بابت خروج محصل قدیمی مانند پژو 207 از آن، افسوس می خورید.

بزرگترین گردهمایی ربات ها!

در ابتدای خط بدنه پژو 207 قطعات مختلف بدنه مانند قسمت کناری (Side body)، قسمت کفی (Under Body) و سقف خودرو که از قبل و در کارخانه های دیگری به وسیله فرآیند های برشکاری و پرس کاری فراوری شدند، مهمان بخش اول خط مونتاژ بدنه پژو 207 هستند.

در واقع در این خط هیچ قطعه ای فراوری نمی گردد بلکه قطعات از قبل فراوری شده به وسیله جوشکاری نقطه ای به یکدیگر متصل می شوند.

ربات های پیشرفته Kuka آلمانی بدون هیچ منتی در حال کار هستند. بعضی از آن ها وظیفه جابجایی و نگهداری قطعات و بعضی دیگر وظیفه جوشکاری دارند. تماشا این همه ربات که بدون وقفه در حال کار هستند، واقعا شگفت انگیز است.

جالب است بدانید بیشتر ربات های مورد استفاده در خطوط فراوری برندهای جهانی از همین مدل و حتی همین برند هستند! اما خروجی یکی مرسدس است و دیگری پژو 207!

پس نمی توان از ربات های مظلوم ایراد گرفت چرا که ریشه مشکل جای دیگری است!

تشکیل بدنه

در خط مونتاژ بدنه پژو 207 قطعه Under Body یا کفی پلت فرم از سر شاسی ها، پالونی و ورق های کف خودرو تشکیل شده است. این قطعه پایه بدنه خودرو است. پس از تکمیل مونتاژ جزییات خود این قطعه، حالا قطعات قسمت جانبی که آن ها هم به مونتاژ احتیاج داشته اند، روی آن سوار می شوند.

در واقع قطعه تکمیل شده Under Body روی یک ریل حرکت می نماید و ربات ها از دو سمت قطعات قسمت جانبی را روی آن قرار می دهند و فرآیند جوشکاری انجام می گردد.

روی همین ریل و کمی جلوتر قطعه سقف خودرو نیز در جای خود قرار گرفته و جوش کاری می گردد. حالا بدنه اصلی خودرو آماده است و وقت نصب کردن قطعات متحرک بدنه مانند درها فرا می رسد.

درهای خودرو به وسیله فیکسچرهای پیشرفته به یاری اپراتور در جای خود قرار می گیرند و اپراتور نیز با یک قطعه، در و بدنه را چک می نماید.

درهای جانبی، در موتور و در صندوق عقب نیز به همین ترتیب روی خودرو سوار می شوند و آنالیز می گردد.

پس از چند مرحله بازرسی مختلف بدنه پژو 207، خودرو تکمیل می گردد و آماده ارسال به اتاق رنگ است.

اما بازرسی ها چگونه انجام می شوند؟ برای انجام صحیح این فرآیند چه ضمانتی وجود دارد؟

تست تخریب و بازرسی

چگونه می توان از استحکام کافی جوش های بدنه اطمینان یافت؟

تست جوش در بدنه پژو 207 در چند مرحله انجام می گردد. در طول هر شیفت کاری، قطعات حساس به صورت اتفاقی از خط جدا می شوند و یک اپراتور با قلم و چکش سعی در باز کردن جوش ها می نماید. این فرآیند هر چند ساده و قدیمی است اما بسیار کارآمد است و در جهان هم به همین شکل صورت می گیرد. در نهایت اگر جوشی استحکام کافی نداشته باشد از هم باز می گردد و هشدار مربوط صادر می گردد. در این مرحله خط جوشکاری مذکور و قطعات فراوری شده به وسیله آن مورد بازبینی قرار می گیرند.

اما در مرحله بعدی یک بدنه پژو 207 کامل به صورت اتفاقی انتخاب و به اتاق تخریب ارسال می گردد. اپراتورها با جک های هیدرولیکی مخصوص شروع به باز کردن (پاره کردن) قطعات می نمایند. در این مرحله پس از باز شدن دو قطعه جوش خورده به هم، اثر جوش روی قطعه زیری آنالیز می گردد. اگر این اثر کافی بود تایید می گردد اما اگر نقطه جوش روی قطعه پایینی اثری نداشت یا برعکس قطعه سوراخ شده بود، هشدار صادر می گردد و قسمت جوشکاری مربوط و قطعات فراوری شده به وسیله آن بازبینی می شوند.

این تست حدود 24 ساعت زمان می برد و به گفته مسوولان مربوط، مدت طولانی است مسئله ای در این خصوص مشاهده نشده است.

گفتنی است که محصولات فراوری شده باید چند روز در قسمت دپو باقی بمانند تا جلوی هر گونه خطایی گرفته گردد.

جنس و ضخامت ورقه ها

در بدنه پژو 207 از ورق های فولادی به ضخامت 0.7 میلی متر تا 2.5 میلی متر استفاده می گردد. در قسمت سر شاسی ها از ورق با ضخامت 2.5 میلی متر و در قسمت روی بدنه و درها و … از ورق هایی با ضخامت 0.7 میلی متر استفاده می گردد.

ورق های مورد استفاده در بدنه پژو 207 فولادهای معمولی هستند. اما در جهانی امروز خودروسازی از ورق های DP و BH که استحکام بالا و وزن پایینی دارند استفاده می گردد. مطابق مستندات موجود در خودروهای داخلی تنها تارا از ورق های استحکام بالا استفاده می نمایند.

در خاتمه باید گفت هر چند خط فراوری بدنه پژو 207 خط پیشرفته ای است و قابلیت مونتاژ بدنه انواع خودروهای روز جهان را هم دارد اما افسوس که خروجی این خط یک محصول قدیمی است.

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو معین شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی نمایند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما آنالیز شد / زیبای کم جان!

منبع: بیت ران
انتشار: 12 مرداد 1402 بروزرسانی: 12 مرداد 1402 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 16554

به "بدنه پژو 207 چرا عجیب است؟ ، خط مونتاژ پیشرفته اما محصول قدیمی" امتیاز دهید

1 کاربر به "بدنه پژو 207 چرا عجیب است؟ ، خط مونتاژ پیشرفته اما محصول قدیمی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدنه پژو 207 چرا عجیب است؟ ، خط مونتاژ پیشرفته اما محصول قدیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید