تایر خودرو گران شد
به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، تایر خودرو سی درصد گران شد. این افزایش قیمت فقط روی تایرهای نوع رادیال اعمال شده است. تایرهای ایرانی استانداردهای جهانی را پاس می نمایند.
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در این زمینه به خبرنگاران گفت: دولت با افزایش قیمت سی درصدی تایرهای رادیال موافقت نموده است.
البته ما درخواست افزایش قیمت بیش از پنجاه درصد را داشتیم، چرا که با هزینه های موجود، کارخانه های فراوری تایر رو به ورشکستگی می فرایند و آخرین افزایش قیمت ما مربوط به دی ماه سال 1399 بوده است.
افزایش لجام گسیخته محصولات مختلف از مواد غذایی تا خودرو حالا به تایر خودرو رسیده است.
قیمت این محصول پر مصرف که در ایمنی تصادفات و راه ها نقش اساسی دارد، حالا سی درصد افزایش پیدا نموده است به طوری که تایر سایز 165/65/R13 برند کویر تایر که برای خودروی پراید مناسب است از حلقه ای 480 هزار تومان شروع می گردد.
در واقع برای تعویض چهار حلقه تایر خودروی پراید با مقرون به صرفه ترین تایر ایرانی باید بیش از دو میلیون تومان هزینه کرد.
دلیل این افزایش قیمت چیست؟
تنها درباره دلیل افزایش قیمت تایر به خبرنگاران گفت: قیمت دوده مورد مصرف در تایرسازی از کیلویی نوزده هزار تومان به چهل هزار تومان رسیده است.
قیمت نخ پلی استر هم از کیلویی هفتاد و نه هزار تومان به صد و بیست هزار تومان رسیده است.
وی ادامه داد: قیمت دستمزدهای وزارت کار در سال 1401 بیش از پنجاه درصد بوده است.
بنابراین طبیعی است که قیمت تایر خودرو هم افزایش پیدا کند، هر چند این افزایش قیمت مطابق میل ما نیست و ما خواهان افزایش قیمت بیش از پنجاه درصدی بودیم.
تایرهای ایرانی چقدر با استانداردهای جهانی مطابقت دارند؟
تنها در پاسخ به این پرسش که تایرهای ایرانی چقدر با استانداردهای جهانی مطابقت دارند؟ به خبرنگاران گفت: ما مدام در حال رصد و کارشناسی استانداردهای جهانی هستیم.
هم اکنون تایرهای ایرانی می توانند استانداردهای ایمنی روز اروپا مانند استاندارد صدا، مقاومت غلتشی و استاندارد SWR را پاس نمایند.
او ادامه داد: دو موضوع تحریم و انحصار تکنولوژی باعث می گردد تا نتوانیم از ماشین آلات فراوری روز جهان استفاده کنیم.
اما پیروز شدیم ماشین آلات UHP که تکنولوژی انحصاری است را در داخل کشور به فراوری و بهره برداری برسانیم.
به همین دلیل نمی توان از تایرهای ایرانی انتظار کیفیت تایرهای خارجی را داشت.
به گفته وی در بازدیدی که از یک کارخانه فراوری تایر در کره جنوبی داشتم، می توان بگویم فقط همین یک کارخانه وسعت و ظرفیت فراوریی به مقدار تمام کارخانه های تایر سازی ما را دارد!
از طرفی برندهای مطرح بعضا تا سالانه صد و پنجاه میلیون یورو صرف هزینه مطالعات و تحقیق و توسعه می نمایند که این رقم به مقدار کل گردش اقتصادی تایرسازان ما است.
اما به طور کلی تایرهای ایرانی کیفیت و ایمنی قابل قبولی دارند.
قیمت گذاری تایر هم دستوری است!
هر چند واژه قیمت گذاری دستوری را با خودرو شناختیم، اما باید بدانید این نوع قیمت گذاری در بسیاری از صنایع اعمال می شوند.
مصطفی تنها در این زمینه می گوید: مقدار افزایش قیمت و حتی زمان آن از میزهای بالادستی برای ما مشخص می شوند.
همین موضوع سبب شده تا ما نتوانیم قیمت تایر را متناسب با تورم و … همسان سازی کنیم و این عامل به فراوری ما ضربه زده است.
تایر ایرانی چند؟
در حال حاضر تایرهای ایرانی مناسب خانواده پراید و تیبا (سایز 13) از حلقه ای 480 هزار تومان شروع و به بیش از حلقه ای 700 هزار تومان می رسد.
تایر سایز چهارده ایرانی که مناسب خانواده پژو است از حلقه ای 700 هزار تومان شروع می گردد و تا حلقه ای یک میلیون تومان ادامه می یابد.
تایر سایز 15 مناسب خانواده سمند و دنا هم از حلقه ای 750 هزار تومان شروع و به حلقه ای یک میلیون و صد هزار تومان ختم می گردد.
منبع: بیت ران