تمامی کمباین های کشاورزی تا 1400 پلاک گذاری می شوند، توسعه حضور پهپادها در آسمان کشور

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، عباسی گفت: تمامی کمباین های کشاورزی و تراکتور ها تا 1400 پلاک گذاری می شوند.

تمامی کمباین های کشاورزی تا 1400 پلاک گذاری می شوند، توسعه حضور پهپادها در آسمان کشور

به گزارش خبرنگار ، کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز با بیان اینکه توسعه به کارگیری پهپاد در بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: 54 نوع پهپاد با کاربردهای متفاوت در بخش کشاورزی این طرح دیده شده است.

وی اضافه نمود: کاربرد پهپاد ها در سم پاشی، محلول پاشی و گرده افشانی و... است.

به گفته عباسی؛ هر پهپاد توانایی سمپاشی 50 تا 70 هکتار مزرعه یا باغ در یک روز را دارد، ضمن اینکه میزان مصرف سم با استفاده از پهپاد کاهش قابل توجه و بهره وری بالایی دارد.

به گفته این مقام مسئول، با استفاده از پهپاد برای هر هکتار، تنها 5 لیتر سم با بهره وری مطلوب مصرف می گردد.

عباسی با تاکید بر اینکه برای توسعه استفاده از پهپاد در کشاورزی تسهیلات پرداخت می گردد، اضافه نمود: 20 درصد قیمت هر پهـپاد آورده فرد و 80 درصد آن تسهیلات پرداخت می گردد.

وی قیمت هر پهپاد را 50 تا 200 میلیون تومان اعلام نمود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون از توسعه پهپاد های کشاورزی اطلاع داد و گفت: 10 شرکت، 54 مدل پهپاد را فراوری نموده اند که هماهنگی های آن با سازمان هواپیمایی کشوری، معاونت هوافضا و ارتباطات صورت گرفته و به قیمت 50 تا 150 میلیون تومان و در برخی مواقع تا 200 میلیون تومان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد این دستگاه قادر به سم پاشی و محلول پاشی و در برخی مواقع کودپاشی است و یاری زیادی به کشاورزان می نماید. بانک کشاورزی 80 درصد این هزینه را در قالب تسهیلات پرداخت می نماید.

وی اضافه نمود: دولت باید کشاورزان کم خواه و کم معترض باشد که نقش مهمی در امنیت غذایی کشوردارند، اما صدایشان به جایی نمی رسد.

عباسی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون یکی از فاکتورهای اساسی در فراوری محصولات کشاورزی است، گفت: در سال 98 حدود هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی جذب شده که با احتساب آورده های شخصی و خریدهای نقدی این رقم به حدود هزار و 500 میلیارد تومان می رسد.

وی با بیان اینکه حدود 90 تا 95 درصد احتیاجهای ماشین آلات کشاورزی را در داخل فراوری می کنیم، اضافه نمود: با این وجود تحریم ها، مشکلاتی را برای ما در این حوزه ایجاد نموده اند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی اضافه نمود: تا به امروز 13 هزار و 100 دستگاه تراکتور و 300 دستگاه کمباین برداشت غلات در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

عباسی با اشاره به اینکه در سالهای 97 و 98 برخی ماشین آلات کشاورزی که احتیاجمند تأمین از منابع وارداتی بودند، تغییرات قیمتی داشته اند، اضافه نمود: در حوزه داخلی قیمت ماشین آلات بین 50 تا 85 درصد افزایش داشته است.

وی با تأکید بر اینکه این حوزه احتیاجمند حمایت جدی تر است و به ویژه بخش صنعت باید تمهیداتی را برای این حوزه در نظر بگیرد، گفت: کارخانه های تراکتورسازی و کمباین سازی ایران 88 درصد قیمت تراکتورهای پرتیراژ را افزایش داده اند و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از حدود دو ماه پیش مخالفت خود را با افزایش قیمت تراکتور در بخش کشاورزی اعلام نموده است چرا که باید بین تغییر قیمت محصولات کشاورزی و نهاده های فراوری، هماهنگی وجود داشته باشد. ما نمی توانیم قیمت گندم را 30 درصد افزایش دهیم و از طرف دیگر قیمت نهاده ها را چندین برابر بالا ببریم.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم تغییر قیمت گازوئیل گفت: سوخت ماشین آلات کشاورزی، 99 درصد گازوئیل است و چون این ماده تغییر قیمتی نداشته، عملاً ما تغییر قیمت ناشی از نرخ گازوئیل را نخواهیم داشت.

به گفته رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در این بخش 8 درصد از گازوئیل کشور استفاده می گردد و حدود 2 تا 2.2 میلیارد لیتر گازوئیل در بخش کشاورزی مصرف می گردد.

همه تراکتورها و کمباین های کشاورزی تا خاتمه سال 1400 پلاک گذاری می شوند

عباسی با بیان اینکه در ماه های اخیر به دنبال تسهیل گری بودیم تا گازوئیل مورد احتیاج کشاورزان به وسیله کارت سوخت تأمین گردد، اضافه نمود: این طرح به صورت پایلوت در استان های سمنان، تهران، البرز و کهکیلویه و بویراحمد اجرا شد و سپس آن را به سایر استان ها تعمیم دادیم و تا به امروز 250 هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی در کشور صاحب پلاک شده اند که قطعاً می توانند کارت سوخت نیز داشته باشند.

وی اظهار امیدواری کرد: تا خاتمه سال 1400 همه تراکتورها و کمباین های کشاورزی پلاک گذاری شوند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه از حوزه وزارت نفت تقاضا داریم زیرساخت های توزیع سوخت را در بخش کشاورزی اصلاح نمایند، اضافه نمود: احتیاجمند صندلی های ویژه، اصلاح توزیع سوخت و فروش آن در سطح فروشگاه ها و روستاهای کشور هستیم.

عباسی ادامه داد: در حوزه مکانیزاسیون زراعت طی 3 سال گذشته، اقدامات خوبی صورت گرفته از جمله اینکه 60 تا 75 درصد فراوری برنج مکانیزه شده و در حوزه برداشت برنج 80 درصد مزارع مکانیزه شده اند.

وی اضافه نمود: سال جاری در خوزستان 208 هزار هکتار برنج کاری داشتیم که به دلیل وجود مکانیزاسیون تمام مزارع با کمترین ضایعات برداشت شدند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه 50 درصد کشت برنج در سال 97 به صورت مکانیزه صورت گرفته است، گفت: در سال آینده عملیات کاشت برنج با جهش روبرو می گردد و امیدواریم که تا 1400 به طور میانگین 80 درصد برنج کشور را مکانیزه، کشت و برداشت کنیم.

عباسی ادامه داد: 12 درصد مزارع زعفران، به صورت مکانیزه کاشت و برداشت می گردد و وسایل و تکنولوژی های این کار، بومی سازی شده است.

وی همچنین از فراوری کارنده پیاز زعفران توسط کارشناسان در خراسان رضوی اطلاع داد.

50 درصد باغات در افق 1410 به صورت مکانیزه برداشت می گردد

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه نخیلات، زیتون و پسته، گفت: حدود 8 تا 10 درصد برداشت باغات در این حوزه ها به صورت مکانیزه انجام می گردد و امیدوار هستیم در افق 1410 حداقل 40 تا 50 درصد عمده باغات را به صورت مکانیزه برداشت کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه شیلات دو اقدام صورت گرفته که اقدام اول ارتقا سیستم هواده و اقدام دوم در دستور کار قرار دریافت فیلتراسیون مزارع پرورشی است که آلودگی های آب را فیلتر می نماید.

عباسی اضافه نمود: در حوزه دام و طیور در صدد توسعه سیستم های نوین شیردوشی هستیم که بار میکروبی شیر را به حداقل می رساند و بهره وری دام را افزایش می دهد.

به گفته این مقام مسئول اتوماسیون صنعتی مرغداری ها و ایجاد مکانیزاسیون در کشتارگاه های مرغ به ویژه خطوط دو کشتارگاهی از برنامه های دیگر مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است.

عباسی با اشاره به اینکه ماه گذشته سند چشم انداز مکانیزاسیون تدوین شده است، گفت: این سند تمامی زیر بخش ها را پوشش می دهد و تا افق 1410 ترسیم شده است.

به گفته وی، ضریب مکانیزاسیون کشاورزی کشور در ابتدای دولت 1.2 اسب بخار بر هکتار بوده که تا خاتمه سال جاری این عدد به 1.8 بخار بر هکتار می رسد. به عبارتی 50 درصد رشد را در این زمینه شاهد هستیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون در کشورهای استرالیا و آمریکا حدود 2 تا 2.5 بخار بر هکتار است، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، می توانیم از این کشورها تبعیت کنیم.

عباسی توضیح داد: ضریب مکانیزاسیون تا سال 1400 به دو اسب بخار بر هکتار می رسد و در افق 1410 این عدد به سه اسب بخار بر هکتار خواهد رسید.

وی همچنین از فراوری پهپادهای کشاورزی برای اولین بار در کشور اطلاع داد و گفت: 54 مدل پهپاد کشاورزی را برای انجام عملیات سمپاشی، محلول پاشی، گرده افشانی نخیلات و غیره معرفی کردیم که بانک عامل حوزه کشاورزی، همکاری خوبی را در این زمینه با ما داشته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: این پهپادها فراوری داخل، مونتاژ و وارداتی هستند و قیمت هر کدام از آنها بین 100 تا 150 میلیون تومان است و گاهی ممکن است قیمت به 200 میلیون تومان هم برسد.

وی در خاتمه از برگزاری نمایشگاه بین المللی کشاورزی ایران از 24 تا 27 دی اطلاع داد و گفت: در این نمایشگاه بیش از 215 شرکت حضور دارند و بیش از هزار و 500 کشاورز پیشرو نیز در آن حضور خواهند داشت. ضمن اینکه 6 کشور خارجی از جمله ترکیه، انگلیس، ایتالیا، آلمان، لهستان و چین نیز در این نمایشگاه شرکت می نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1869

به "تمامی کمباین های کشاورزی تا 1400 پلاک گذاری می شوند، توسعه حضور پهپادها در آسمان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمامی کمباین های کشاورزی تا 1400 پلاک گذاری می شوند، توسعه حضور پهپادها در آسمان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید