خبرنگاران جنگ جهانی دیگر؛ این بار جهان علیه کرونا

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، لندن - خبرنگاران - آیین بزرگداشت هفتادوپنجمین سالروز خاتمه جنگ جهانی دوم و شکست حکومت آدولف هیتلر رهبر وقت آلمان نازی امروز (جمعه 19 اردیبهشت مصادف با 8 می) در حالی متفاوت از سال های گذشته در اروپا برگزار می شود که جامعه جهانی دست به گریبان دشمن جدیدی است که در چند ماه گذشته نزدیک به 4 میلیون نفر را بیمار و بیش از 277 هزار قربانی گرفته است.

خبرنگاران جنگ جهانی دیگر؛ این بار جهان علیه کرونا

هرچند به نظر می رسد که بخش هایی از اروپا اوج شیوع ویروس کرونا را پشت سر گذاشته اما آمارها در آمریکا همچنان پیشتازی می کند و برزیل هشدار داده که ممکن است شیوع این بیماری از کنترل خارج شود.

پاولو گجز وزیر اقتصاد برزیل احتمال داده که ظرف 30 روز آینده اقتصاد این کشور سقوط کرده و بی نظمی اجتماعی فراگیر شود.

اوضاع همه گیری کرونا در این کشور آمریکای لاتین نگران کننده گزارش شده است. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده تا به امروز 135 هزار و 773 نفر به کرونا مبتلا و 9 هزار و 190 نفر زندگی خود را از دست داده اند. با این حال کارشناسان می گویند که آمارهای واقعی فراتر از آمار رسمی دولت است.

این در حالی است که رئیس جمهوری وابسته به جریان راست افراطی این کشور با اعمال محدودیت های قرنطینه برای مهار شیوع کرونا مخالف است و می گوید که این تدابیر به اقتصاد ضرر می زند.

هم زمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم اصرار دارد که مقررات منع آمدوشد آسان شود تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2020 اقتصاد کشور به حرکت درآید. او دیروز (پنجشنبه) در سخنانی گفت: کشور نمی تواند سال ها تعطیل و در قرنطینه بماند.

طبق آخرین آمارهای منتشر شده، تا به امروز بیش از یک میلیون و 292 هزار و 879 نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شده و 76 هزار و 942 نفر جان باخته اند. ظرف یک هفته گذشته بیش از 3.2 میلیون نفر در این کشور فرم بیکاری پر کرده تا کل آمار بیکاران بر اثر کرونا به 33.5 میلیون نفر برسد.

آلمان و فرانسه دیروز از افت شدید صنایع تولیدی خود گزارش کرده و بانک مرکزی انگلیس نیز اعلام کرد که تا سرانجام سال بازدهی اقتصادی کشور 14 درصد کاهش خواهد یافت.

دانشمندان هنوز چشم انداز روشنی را برای شکست کامل کرونا متصور نیستند. سازمان جهانی بهداشت می گوید 80 پروژه کشف واکسن این بیماری در جریان است؛ اما دانشمندان معتقدند که برای کشف، تولید و توزیع واکسن کرونا دست کم یک سال زمان لازم است.

در همین حال هفتاد و پنج سال پیش در چنین روزی (8 می 1945) نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم رسماً تسلیم بدون قید و شرط آلمان را پذیرفتند و بسیاری آن را مرحله سرانجامی شکست حکومت آدولف هیتلر رهبر وقت آلمان می دانند.

در این روز مردم سراسر اروپای غربی سرانجام جنگی که 50 میلیون کشته برجای گذاشت را جشن می گیرند. با این حال امسال آیین بزرگداشت این روز به دلیل شرایط ویژه ناشی از بحران کرونا با سال های گذشته متفاوت است.

درآلمان آنگلا مرکل و فرانک والتر اشتانمایر صدر اعظم و رئیس جمهوری این کشور قرار است مراسم محدودی را در محل اصلی موسوم به یادبود جنگ جهانی دوم برگزار کنند.

در فرانسه آیین پر طمطراق بزرگداشت این روز تا حد زیادی کاهش یافته و در انگلیس نیز مراسم رژه مستشاران حرفه ای این کشور لغو شده است. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در نامه ای به آنها نوشته که به رغم شرایط قرنطینه اما تلاش آنها برای سرنگونی دشمن بی رحم همواره در خاطره ها به یاد خواهد ماند.

درست هفتاد و پنج سال پیش بود که وینستون چرچیل نخست وزیر وقت انگلیس ساعت 3 به وقت محلی از طریق رادیو اعلام کرد که جنگ در اروپا به سرانجام رسیده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 2920

به "خبرنگاران جنگ جهانی دیگر؛ این بار جهان علیه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جنگ جهانی دیگر؛ این بار جهان علیه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید