خبرنگاران همزیستی هنر با دوران کرونا غیرممکن نیست

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، تهران- خبرنگاران- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه یازدهمین دوسالانه سرامیک گفت: شرایط کرونا شرایط سختی است اما همزیستی هنر و این دوران با یکدیگر غیرممکن نیست، اینکه بتوانیم از طریق دستورالعمل ها و حفاظت از آنها، خلاقیت ها را حفظ کنیم و امکان عرضه را فراهم کنیم امری محال نیست.

خبرنگاران همزیستی هنر با دوران کرونا غیرممکن نیست

به گزارش خبرنگاران سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز گذشته با همراهی سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی عبدالرضا اسلامی رییس فرهنگسرای نیاوران و هیربد همت آزاد دبیر این دوره از آثار این دوره دوسالانه بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید درباره کمیت و کیفیت نمایشگاه این دوره از دوسالانه گفت: خیلی خوشحالم بعد از 9 سال شاهد برگزاری یازدهمین دوسالانه سرامیک هستیم و طبیعتا این فاصله زمانی انتظاراتی را ایجاد کرده است؛ البته این نمایشگاه در شرایط خاصی فراخوانش ارائه شد و بعد ادامه پیدا کرد. بحث های کرونا و... مطرح بود اما هنرمندان سرامیک با جدیتی که داشتند نمایشگاه خوبی را ارائه دادند و بیش از 850 اثری که به این نمایشگاه رسید و الان حدود 100 اثری که ارائه می شود، نشان داد هنرمندان این عرصه در چه جایگاهی قرار دارند.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از این آثار را جوانان کشور ارائه دادند که نشان دهنده خلاقیت های هنرمندان جوان کشور ما در هنرهای تجسمی خصوصا هنر سرامیک است. هنر سرامیک سابقه طولانی را در تاریخ ایران دارد و همزاد با سرزمین ماست. تاریخ ماقبل مکتوبمان نیز با هنر سرامیک پیوند خورده و به نظر می رسد جایگاهش در تاریخ ما ترکیبی بوده و هنر کاربردی، تزئینی و هنر آیینی و همه وجوه زندگی انسانی مردم این سرزمین را در بر می گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان نمود: به نظر می رسد در این نمایشگاه دغدغه هایی را می توان مشاهده کرد که دغدغه های امروزی است. هنر سرامیک از هنر تزئینی و کاربردی فاصله گرفته و هنرمندان به این سمت حرکت کرده اند که چطور می توانیم مفاهیم انسانی عام مانند محیط زیست و ده ها دغدغه مشابه را با هنر سرامیک بیان نمود و از طریق خلاقیت ها ارائه داد.

وی افزود: همچنین این نمایشگاه این را مطرح می کند که چطور می توان بین تکنیک های گذشته سرامیک در کشورمان و دیگر تکنیک های سنتی ملل دیگر و تکنیک های مدرن اتصال بین سنت و مدرن و تجربه های شخصی و وجودی را در قالب هنرهای تجسمی و سرامیک عرضه کنیم و از طریق بست تجربه های فردی ارتباطی با مخاطب ایجاد کند تا با بسط دریافت های مخاطب این گستره وسیع شود.

وی با اشاره به اینکه این دوسالانه فرصتی برای پیشکسوتان و جوانان فراهم می کند، در خصوص نقش و اهمیت انجمن های هنری در چنین فعالیت هایی گفت: این نوع کارها و کارهای مشابه پایگاه اصلی اش در انجمن هاست. توصیه و نگاهی که در این دوره به طور خاص در وزارتخانه و معاونت هنری این بوده که بتوانند در تعامل پیوسته تر با این جایگاه راستا را جلو ببرند و با حمایت و مساعدت بتوانند فرصتی فراهم کنند که هنرمندانی که در فضای انجمن ها هستند خود را قدم به قدم نشان دهند و راستا تکامل را نشان دهد.

صالحی در خصوص فعالیت های هنری در دوران کرونا نیز گفت: ما در میانه یک بیماری عالم گیر هستیم که در کشور ما در حدود 9 ماه و در جهان یکسال است که ادامه دارد و امکان دارد این تجربه تلخ ماه ها و سالی دیگر ادامه پیدا کند. یک رویکرد مطرح و سرامد در این روزها این است که سلامت رکن مهم بعد اجتماعی و فردی است و امنیت و سلامت با هیچ چیز برابری نمی کند. ولی بشر یاد گرفته است که می تواند در شرایط سخت نیز همزیستی های ویژه ای را ایجاد کند. در هشت سال دوران دفاع مقدس نیز هنر ما تعطیل نبود و یاد گرفتیم در هشت سال هم بجنگیم و از میهمن دفاع کنیم و هم هنر هشت ساله ما در حرکت بود.

وی در سرانجام اظهار کرد: شرایط کرونا شرایط سختی است اما همزیستی هنر و این دوران با یکدیگر غیرممکن نیست. اینکه بتوانیم از طریق دستورالعمل ها و حفاظت از آنها، خلاقیت ها را حفظ کنیم و امکان عرضه را فراهم کنیم امری محال نیست. خصوصا هنرمندان تجسمی فرصت های بیشتری دارند چرا که نوع خلاقیت آنها عموما فردی یا در گروه های کوچک است و عرضه این هنر هم با هنرهایی چون تئاتر و سینما متفاوت است و شرایط بهتری برای عرضه با رعایت پروتکل های بهداشتی دارد.

در سرانجام این بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور معاون هنری و مدیرکل هنرهای تجسمی و دبیر دوسالانه و در جمع حمید سوری، بهزاد اژدری و مجید ضیایی داوران یازدهمین دوسالانه سرامیک نشستی را برگزار کردند و درباره راهکارهای توسعه هنر سرامیک و امکان حمایت آن از طریق قانون گذاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین توسعه بازار هنر سرامیک و ایجاد رشته های دانشگاهی مصاحبه کردند و به تبادل نظر پرداختند.

یازدهمین دوسالانه سرامیک از 10 آبان ماه به صورت رسمی و مجازی به مدت یک ماه افتتاح شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 6051

به "خبرنگاران همزیستی هنر با دوران کرونا غیرممکن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران همزیستی هنر با دوران کرونا غیرممکن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید