درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، برای درمان های غیر جراحی کمردرد باید تنها به پزشک فوق تخصص درد که در زبان عامیانه به پزشک متخصص درد هم شناخته می گردد، مراجعه کنید.

درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی

در ادامه مطالبی برگرفته از سایت دکتر محمد حسین دلشاد متخصص درد را برای شما بازگو خواهیم کرد.

اگر به تازگی دچار علائم فتق دیسک شده اید باید به شما بگوییم که این علائم در بیشتر مواقع طی شش هفته برطرف می گردد. تنها در صورت ادامه دار بودن علائم، توصیه ما به شما این است که درمان های بدون جراحی را برای بهبودی با مراجعه به متخصص درد آغاز کنید.

نوع درمانی که برای شما در نظر گرفته می گردد، بسته به علت و شدت درد فرق دارد. در گذشته افراد زیادی را دیده ایم که به علت فتق دیسک، تحت عمل جراحی قرار گرفته اند و متحمل روند بهبودی سختی شده اند.

با وجود گذراندن این مراحل نه تنها بهبود نمی یافتند، بلکه دچار درد پس از عمل جراحی نیز می شدند. امروزه به لطف پیشرفتی که در زمینه پزشکی داشته ایم، متخصصین درد سعی بر این دارند که بیماران بدون راه چارههای تهاجمی درمان شوند.

در واقع هیچ روشی به عنوان جراحی برای بیماران انجام نمی گیرد. در ادامه شما را با چند نمونه از درمان های غیر جراحی که به وسیله دکتر محمد حسین دلشاد توصیه می گردد، آشنا خواهیم کرد.

کنترل اولیه درد ناشی از فتق دیسک

زمانی که درد شدیدی را احساس می کنید، قطعا در پی راه چاره فوری هستید. گزینه های ابتدایی که برای کنترل درد فتق دیسک در نظر گرفته می گردد به توضیح زیر است:

استفاده از کمپرس سر

استفاده از کمپرس سرد برای برطرف التهاب و اسپاسم عضلات مرتبط با فتق دیسک بسیار مفید است. ماساژ با استفاده از این کمپرس می تواند بسیار مفید و کارساز باشد. یخ برای 48 ساعت اول پس از آغاز درد کمر بسیار موثر است.

داروهای مسکن

گاهی پزشک داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن را برای درمان درد و التهاب نیز تجویز می نماید. از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید.

شل نماینده های عضلانی

گاهی اسپاسم به همراه فتق دیسک احساس می گردد که با مصرف داروهای شل نماینده عضلانی می توان این عارضه را درمان کرد.

استفاده از کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم پس از 48 ساعت اول به تسکین اسپاسم دردناک عضلات یاری می نماید. کمپرس گرم نیز گزینه بسیار خوبی برای تسکین درد است. حمام گرم هم می تواند گزینه خوبی برای افراد باشد.

کمپرس گرم و سرد

بعضی از افراد بسته های گرم و سرد را به صورت متناوب استفاده می نمایند که در این حالت حدبیشتر تاثیرگذاری را برای بیماران ایجاد می نماید.

بسیاری تصور می نمایند در صورت داشتن درد باید کاملا استراحت داشته باشند و بخوابند؛ اما اینطور نیست. در صورتی که درد شدیدی دارید، تنها یک تا دو روز می توانید استراحت مطلق داشته باشید؛ چرا که استراحت مطلق منجر به سفتی و درد شدید می گردد.

پس از آن باید فعالیت سبک و حرکات مکرر را آغاز کنید. به این نکته توجه داشته باشید که باید از وزنه برداری سنگین و ورزش شدید جلوگیری کنید.

درمان های بیشتر برای فتق دیسک

این روش های درمانی اغلب برای تسکین درد طولانی مدت مفید و موثر است:

فیزیوتراپی

باید تمرینات کششی، هدفمند و اثربخشی را برای بهبود شرایط خود در نظر داشته باشید. تمرینات حتما باید تحت نظر افراد متخصص انجام گیرد؛ چرا که آنها خوب می دانند چه تمریناتی مناسب شرایط شماست.

تزریق داروهای اپیدورال

تزریق داروهای استروئید برای افرادی که با درد شدیدی دست و پنجه نرم می نمایند، منجر به تسکین درد می گردد. هدف از تزریق داروهای استروئید اپیدورال، تسکین درد برای افزایش توانایی جهت انجام فرایند های درمانی مانند توانبخشی است.

اثرات درمانی برای هر فردی متفاوت بوده و به طور کلی تسکین درد با این روش درمانی به صورت موقتی است.

درمان دستی ستون فقرات

این روش درمانی می بایست به وسیله متخصص کایروپراکتیک انجام گیرد و در نهایت به کاهش درد بسیار یاری می نماید.

ماساژ درمانی

این روش درمانی با افزایش گردش خون، شل کردن عضلات و آزاد کردن مسکن های طبیعی بدن به نام اندورفین، تسکین کمردرد را به همراه خواهد داشت.

لیزر دیسک کمر

از مهم ترین و تاثیرگذارترین روشی که امروزه به جای عمل جراحی باز برای بیماران انجام می گیرد، لیزر دیسک است. همانطور که می دانید زمانی که دیسک در بین مهره ها خارج یا پاره می گردد، به عنوان دیسک کمر این عارضه را می شناسند.

در این مواقع پیشنهاد فوق تخصص درد به جای عمل جراحی باز، لیزر دیسک به صورت بسته است. در این حالت بیمار متحمل عارضه های سخت و دردناک نمی گردد.

از آنجایی که انرژی لیزر به فضای بین مهره کمر قسمت که فتق دیسک اتفاق افتاده تابانده می گردد، این حالت باعث می گردد که قسمت بیرون زده از فضای بین دیسک بخار گردد.

همانقدر که این حجم از دیسک بیرون زده با این روش برداشته می گردد، فشار نیز از روی اعصاب برداشته خواهد شد. در این مواقع بیمار دیگر دردی به علت تحت فشار بودن عصب در پی بیرون زدگی دیسک تجربه نخواهد کرد.

کلام آخر

امروزه به لطف وجود متخصصین درد، هر دردی از جمله درد ناشی از فتق دیسک کمر بدون احتیاج به عمل جراحی با به روزترین روش ها بهبود می یابد.

در ابتدا خط اول درمانی از جمله دارو درمانی و شرکت در جلسات فیزیوتراپی در صورت احتیاج برای بیماران در نظر گرفته می گردد.

در صورت عدم پیشرفت در روند بهبودی راه چارههایی با تاثیرگذاری بیشتر از جمله تزریق داروهای استروئیدی یا لیزر دیسک به افراد توصیه می گردد.

لیزر دیسک نتایج بسیار خوب و موثری را برای افراد به همراه دارد و فشار از روی عصب کاملا برداشته می گردد. زمانی که عصب تحت فشار نباشد، دردی ناشی از فتق دیسک احساس نخواهید کرد.

منبع: https://drdelshadfoundation.com/

منبع: یک پزشک
انتشار: 7 اسفند 1401 بروزرسانی: 7 اسفند 1401 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 15360

به "درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید