دوش گرفتن بهتر از خوابیدن در وان

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، شما یک روز در میان حمام می روید یا هر روز؟ چند دست موهایتان را شامپو می کنید؟ با چه شامپویی موهایتان را می شویید؟ حمام رفتن هم راه و رسمی دارد که دانستن و رعایت آن می تواند شما را سرحال تر و پاکیزه تر می نماید. با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو، درباره روش های صحیح حمام کردن از منظر یک متخصص پوست به تبادل نظر نشسته ایم.

دوش گرفتن بهتر از خوابیدن در وان

دوش گرفتن بهتر از خوابیدن در وان

نویسنده:

تبادل نظر با دکتر حسین طباطبایی درباره استحمام سالم

شما یک روز در میان حمام می روید یا هر روز؟ چند دست موهایتان را شامپو می کنید؟ با چه شامپویی موهایتان را می شویید؟ حمام رفتن هم راه و رسمی دارد که دانستن و رعایت آن می تواند شما را سرحال تر و پاکیزه تر می نماید. با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو، درباره روش های صحیح حمام کردن از منظر یک متخصص پوست به تبادل نظر نشسته ایم.

آقای دکتر! برخی ها عادت دارند دوش بگیرند و برخی ها عادت دارند در وان بخوابند. از بین این 2 عادت، کدام یکی سالم تر است؟

راستش، این 2 عادت، تفاوت چندانی با هم ندارند. البته یک تفاوت مختصر وجود دارد که باید به آن اشاره کنم. به طور معمول وقتی دوش می گیرید، آب روی سر و بدن تان جاری می گردد و پوست و موی تان را شستشو می دهد و می رود. این آب، آبی است که جریان دارد و از آب لوله کشی شهر است و طبیعتا پاکیزه. ولی وقتی وان را پر می کنید و در آن دراز می کشید، آب راکد است و امکان آلودگی آن وجود دارد و مقداری از چرک بدن وارد آب وان می گردد. از طرف دیگر، وقتی دوش می گیرید آب کمتری استفاده می گردد تا بخواهید برای حمام کردن تمام اعضای خانواده وان را از آب پر و خالی کنید. بعلاوه شستشوی کامل بدن و اعمال بهداشتی زیر دوش راحت تر است.

پس به نظر می رسد دوش گرفتن بهداشتی تر است؟

بله. وقتی استحمام تمام و آب وان خالی می گردد، مقداری از آلودگی ها به دیواره های وان می چسبد. اگر یکی دیگر از اعضای خانواده که می خواهد به اسم نفر بعدی حمام کند، وان را از آب پر کند، این آلودگی ها دوباره وارد آب می شوند و آب را آلوده می نمایند.

اگر همه اعضای یک خانواده عادت داشته باشند در وان حمام نمایند؛ چه؟

باید اعضای خانواده ای که از وان برای حمام کردن استفاده می نمایند، به رعایت بهداشت وان که وسیله ای عمومی به شمار میرود، توجه کافی داشته باشند. ضروری است هر نفر پس از استحمام دیواره های وان را با وسیله ای زبر از آلودگی ها پاک و ضدعفونی کند تا برای استفاده نفر بعدی آماده باشد.

کیسه و سفیدآب چطور؟ واقعا کیسه کشیدن چرک ها را از روی پوست پاک می نماید؟

ما به هیچ وجه استفاده از کیسه و سفیدآب را توصیه نمی کنیم؛ چون باور هایی که درباره آن در فرهنگ ما وجود دارد، غلط است. ما با کیسه کشیدن می خواهیم به زور طبقه سطحی پوست را که لایه شاخی نام دارد، از سطح پوست برداریم و خیلی ها وقتی به اصطلاح با کیسه چرک می نمایند، تصور می نمایند این چرک ها هستند که از پوست خارج شده اند؛ درحالی که این لایه ای از پوست است که شما به زور کنده اید. وجود لایه شاخی پوست که سطح آن را می پوشاند و لایه ای مرده از سلول های پوستی است، برای حفاظت لایه های زیرین پوست که زنده اند، ضروری است.

پس پیشنهاد شما چیست؟

استفاده از یک لیف نرم و صابون، بهتر است. یک لیف نرم برای برداشتن عرق از سطح پوست کافی است. با استفاده از یک لیف نرم، آن بخش از سلول های سطحی پوست که آمادگی جدا شدن از سطح پوست را دارند، برداشته می شوند و می ریزند. بنابراین لازم نیست شما با یک کیسه زبر و سفیدآب زبرتر و با فشار دست به جان طبقه سطحی پوست تان بیفتید. این کار سلامت پوست و نقش حفاظتی آن را به خطر می اندازد.

برخی ها در یک بار حمام رفتن، 3بار سرشان را شامپو می نمایند. این عادت، عادت خوبی است؟

شامپو کردن شیوه خاصی دارد. اگر شما پوست طبیعی یا مایل به چرب دارید که اغلب جوان ها چنین پوستی دارند، می توانید از این روش بهره ببرید. اگر هر روز حمام می روید باید یک بار شامپو کنید. اگر یک روز در میان به حمام می روید باید دو بار شامپو کنید و اگر سه روز یک بار حمام می نمایند باید سه بار شامپو نمایند؛ یعنی به ازای هر روز باید یک بار شامپو بزنند. ولی بهتر است با فواصل کمتری به حمام بروید تا کمتر شامپو بزنید. پس اگر هر روز حمام بروید و یک بار شامپو بزنید، بهتر از سه روز در میان سه بار شامپو زدن است.

درباره کسانی که پوست خشک دارند، چطور؟

کسانی که پوست طبیعی مایل به خشک دارند باید بر حسب خشکی موهایشان یک روز در میان یا دو روز در میان به حمام بروند و تعداد دفعات شامپو زدن را کمتر نمایند. کسانی که به علت پیری پوست و مو هایشان خشک شده است می توانند هر روز حمام نمایند ولی هر روز شامپو ننمایند و با آب تنها دوش بگیرند. بهتر است به علت خشکی پوست و مویشان دو یا سه روز یک بار شامپو بزنند.

حرف آخر

توصیه آخرم این است که پس از استحمام، فاصله میان انگشتان پا به طور کامل خشک گردد؛ به علت اینکه پس از شستن پا، اغلب رطوبت میان انگشتان پا باقی می ماند و این رطوبت زمینه ساز پرورش قارچ هایی در این محیط می گردد که بیماری زا هستند و به سفید شدن و لیچ شدن میان انگشتان پا منجر می شوند. برای پیشگیری از این مشکل باید پا را پس از شستن، خوب خشک و سپس از جوراب و کفش استفاده کرد.

نظر کارشناس/ دکتر مریم یوسفی، متخصص پوست و مو

رابطه استحمام و خشکی پوست

یکی از معضلات پوستی که در فصل پاییز و زمستان با آن روبرو می شویم، خشکی بیش از حد پوست است؛ به خصوص در 2 گروه از افراد؛ یکی افراد مسن و دیگری بیماران مبتلا به اگزمای سرشتی.

بچه های مبتلا به اگزمای سرشتی هم پوست بسیار خشکی دارند که در این فصول، خشکی پوستشان تشدید می گردد و نیازمند مراقبت های مخصوصی هستند. نکته ای که گاهی اوقات به آن توجه نمی کنیم، شیوه و دفعات استحمام این گروه از افراد است. به طور کلی در افراد معمولی، استحمام یک روز در میان کاملا منطقی به نظر می رسد. افرادی که پوست چربی دارند یا به واسطه شغلشان دچار تعریق فراوان می شوند یا با مواد روغنی و شیمیایی مختلف تماس دارند، می توانند هر روز استحمام نمایند. توصیه ما به افرادی که پوست خشکی دارند و به خصوص افراد مسن این است که هفته ای بیش از یک تا دو بار استحمام ننمایند زیرا استحمام، به خصوص اگر همراه با شست وشوی پوست بدن با مواد شوینده باشد، باعث خشک تر شدن پوست می گردد. این افراد باید از شوینده های بسیار ملایم مانند صابون یا شامپوهای بچه به منظور شست وشوی بدن استفاده نمایند.

بهتر است چنین افرادی چربی نهفته موجود در سطح پوست را با دست خود از بین نبرند. به این افراد توصیه می گردد همچنان که در فضای نم دار حمام قرار دارند پس از خشک کردن ملایم از یک لوسیون مرطوب نماینده بدن استفاده نمایند تا از تبخیر بیش از حد آب از سطح بدن جلوگیری نمایند. باید توجه داشت که یکی از علل مهم خارش پوست، خشکی بیش از حد آن است و برطرف این مشکل می تواند درمان نماینده بسیاری از خارش ها باشد.

منبع:www.salamat.com

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 9601

به "دوش گرفتن بهتر از خوابیدن در وان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوش گرفتن بهتر از خوابیدن در وان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید