راه اندازی مجدد کرسی های زبان فارسی خارج کشور از مهرماه

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی گفت: بعد از یک ترم تعطیلی، کرسی های زبان فارسی در کشورهای دیگر از مهرماه راه اندازی می شوند.

راه اندازی مجدد کرسی های زبان فارسی خارج کشور از مهرماه

به گزارش خبرنگاران، دکتر حسین سالار آملی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: بعضی از کرسی های زبان فارسی، به علت مسائل ارزی در پرداخت حقوق استادان، از آذرماه پارسال تعطیل شده بود، اما بعد از حمایت و برنامه ریزی دولت و دستگاه های دیگر، این کرسی ها دوباره آغاز به کار می نمایند.

وی ادامه داد: بعد از جلسه هایی که در 4 ماه گذشته با دکتر محمد جواد ظریف، دکتر اسحاق جهانگیری، دکتر محمدباقر نوبخت و عبدالناصر همتی برگزار گردید، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مبلغ زیادی پرداخت کرد تا کرسی های زبان فارسی دوباره راه اندازی شوند.

دکتر سالارآملی توضیح داد: ما الان در حال انتخاب مجدد استادان برای اعزام به این کرسی ها هستیم و امیدواریم با توافقی که با بانک مرکزی شده است، هزینه زندگی این استادان هم تأمین گردد. همچنین به دانشگاه ها نیز اعلام نموده ایم به دانشجویان بگویند برای ترم بعد آماده باشند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اضافه نمود: کرسی های زبان فارسی، میراث فرهنگی یک کشور است و ما پابه پای دیگر میراث های فرهنگی کشور، نظیر مسجد شیخ لطف الله، عالی قاپو و تخت جمشید برای آن ارزش قائلیم.

وی ادامه داد: تعداد کرسی های زبان و ادبیات فارسی در طول 5 سال اخیر افزایش پیدا نموده تا جایی که ما توانسته ایم در 23 کشور جهان این کرسی ها را به 58 کرسی برسانیم. همچنین اکنون 511 نفر از سراسر جهان به صورت بورس یا با هزینه خود دوره زبان فارسی را در ایران می گذرانند که از این تعداد 186 نفر در مقطع دکترا تحصیل می نمایند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اضافه نمود: در طول این سال ها، تعداد زیادی دانشجوی سوری و عراقی در رشته زبان و ادبیات فارسی در کشور ما تحصیل می نمایند که این تعداد علاوه بر جمعیت دانش آموختگان زبان و ادبیات فارسی است. وی ادامه داد: اکنون زبان فارسی در میان نخبگان سوریه، لبنان، کردستان، عراق و افغانستان بسیار متداول است و آن ها به راحتی به این زبان صحبت می نمایند.

دکتر سالار آملی گفت: کرسی های زبان فارسی در خارج از کشور است، اما امتداد و راستا آن در داخل کشور ریشه دوانده است، طوری که علاقه مندان زبان فارسی برای یادگیری به ایران می آیند و می توانند برای توسعه زبان و ادبیات فارسی در کشورهای خود قدم بردارند.

وی در مورد نقش بنیاد سعدی در ترویج زبان فارسی گفت: بنیاد سعدی نمی تواند چه در داخل و چه در خارج کشور در حیطه دانشگاه ها ورود پیدا کند و دانشگاه ها هویت مستقل دارند، زیرا وظایف این بنیاد و دانشگاه ها تفکیک شده است.

رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، ادامه داد: ما در بخش دانشگاهی، چه در داخل و چه در خارج از کشور سعی می کنیم به صورت قانونی اوضاع را پیش ببریم. زیرا وزارت علوم با توجه به سابقه خود سعی می نماید با دیگر نهادها هماهنگ باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سالار آملی در خاتمه خاطر نشان کرد: کوشش می کنیم ضمن همکاری با بنیاد سعدی بازدهی کار را بالا ببریم. کرسی های زبان فارسی از قدیمی ترین کرسی ها در بعضی کشورهاست که سابقه بعضی از آن ها مثل ارمنستان به بیش از 200 سال قبل می رسد. منظور از کرسی زبان فارسی، رشته زبان و ادبیات فارسی است که در بعضی رشته ها، چون ایران شناسی نیز وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 853

به "راه اندازی مجدد کرسی های زبان فارسی خارج کشور از مهرماه" امتیاز دهید

1 کاربر به "راه اندازی مجدد کرسی های زبان فارسی خارج کشور از مهرماه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی مجدد کرسی های زبان فارسی خارج کشور از مهرماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید