سؤالات رایج در خصوص تحصیل در ایتالیا

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، خیلی از افراد هستند که بنا به دلایل مختلف دوست دارند در ایتالیا تحصیل نمایند، اما اطلاعات دقیقی راجع به سیستم آموزشی این کشور، زندگی دانشجویی و کلا تجربه زیست و تحصیل در ایتالیا در دست ندارند. ما در این مقاله می خواهیم به چند تا از پرسش های دانشجویان در این رابطه پاسخ دهیم.

سؤالات رایج در خصوص تحصیل در ایتالیا

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

هزینه زندگی در ایتالیا برای دانشجویان چقدر است؟

باید توجه داشت که هزینه ها در هر شهر و حتی هر منطقه متغیر است. به طور کلی بسته به میانگین مخارج و منطقه زندگی باید انتظار داشته باشید تا ماهانه بین 350 تا 600 یورو هزینه کنید. این هزینه ها عبارت اند از:

اجاره مسکن: اگر همخرج داشته باشید بین 150 تا 300 یورو و اگر نداشته بشید 200 تا 500 یورو

مخارج اضافی: آب و برق و گاز و … 50 یورو - اینترنت: 30 یورو (بین هم اتاقی ها تقسیم می گردد)

سوپرمارکت: برای یک شخص که در خانه غذا تهیه می نماید هفته ای حدود 50 یورو

اتوبوس: یک بلیت 1.20 یورو هزینه دارد و تنها یک ساعت اعتبار دارد. می توانید با 22 یورو یک بلیت بیست و پنج روزه بخرید.

تاکسی: به طور میانگین و بسته به بسامد رفت و آمد بین 10 تا 30 یورو

قطار: به طور میانگین و بسته به بسامد سفرها ماهانه بین 80 تا 100 یورو

پیتزا و نوشیدنی و مخلفات: تقریبا بین 8 تا 20 یورو

یک شام در رستوران: تقریبا بین 15 تا 35 یورو

هزینه خشکشویی عمومی: شستن حدود 3.50 یورو و خشک کردن هم 3.50 یورو

اینترنت: ده دقیقه اینترنت 1 یورو هزینه دارد - سی دقیقه 2.50 یورو - یک ساعت 3 یورو - بیست و چهار ساعت: 20 یورو - اشتراک هفتگی اینترنت 20 یورو هزینه دارد - اشتراک ماهانه هم بین 75 تا 80 یورو

با ویزای دانشجویی چند ساعت و یا چند هفته اجازه کار می توان داشت؟

قوانین ایتالیا به دانشجو اجازه می دهد تا چهار روز در هفته و حداکثر 20 ساعت در هفته کار کند. فارغ از سوابق کاری و رزومه شخصی شرکت های ایتالیایی معمولا شما را به عنوان کارآموز استخدام می نمایند و حدود 500 تا 1000 یورو دستمزد به شما می دهند. انجام کارآموزی در ازای دریافت حقوق و دستمزد در بعضی موارد نادر وجود دارند.

آیا محدوده بیست ساعت در هفته با دسته خاصی از ویزای دانشجویی قابل اعمال است؟

خیر. این ویزا به محض ورود شما به ایتالیا اجازه تحصیل و کار به شما می دهد.

فرصت اشتغال تمام وقت برای مهاجران ایتالیا چقدر است؟

این فرصت در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، آلمان و … بسیار کمتر است. شما باید بر زبان ایتالیایی محلی و نیز زبان انگلیسی مسلط باشید. کار کردن برای شهروندانی که خارج از اتحادیه اروپا هستند بدون داشتن ویزای کاری ممنوع است. درآمد ماهانه برای استخدام تمام وقت بین 1300 تا 1500 یورو است که باز هم بستگی به رزومه و سوابق کاری شما در ایتالیا دارد. اما به طور کلی برای استخدام چهارده ماهه 1300 یورو خواهد بود.

شغل های نیمه وقت چه؟

نمی خواهیم بگوییم که امکان یافتن شغل های نیمه وقت وجود ندارد اما احتمال زیاد پیدا کردن آنها خیلی سخت است. اگر نتوانید به خوبی به زبان ایتالیایی تکلم کنید یافتن شغل در ایتالیا غیرممکن است. در ایتالیا مهاجران بنگلادشی، پاکستانی و هندی و … وجود دارند و البته شما می توانید در بارها و رستوران ها کار کنید و مشغول به توزیع روزنامه و مجله شوید.

آیا باید با مشاوران تماس بگیرم تا در رابطه با پذیرش دانشگاه هدایت و اطلاعات کسب کنم؟

حتما باید در رابطه با انتخاب مشاوران دقت کافی به عمل بیاورید. باید بتوانید در خصوص سطح تحصیلی خود تحقیق کنید و بدانید که چه دروسی را باید بگذرانید. ما این را عمیقا توصیه می کنیم. باید بدانید که اگر کارنامه تحصیلی درخشان داشته باشید و فعالیت های خارج از برامه در رزومه تان وجود داشته باشد به خوبی پذیرش خواهید گرفت.

یک دانشگاه و اعتبار آن چقد خوب است؟

وبسایت ها و مراجع مختلفی هستد که می توانید به آنها مراجعه نموده و اعتبار موسسات آموزشی و دانشگاه ها را ببینید. وبسایت هایی نظیر:

  1. QS Top Universities
  2. Times Higher Education

سیستم آموزشی، پذیرش و ورود به الیتالیا چطور است؟

سال تحصیلی در ایتالیا به دو ترم تقسیم می گردد. یک ترم از سپتامبر. اکتوبر آغاز می گردد و تا ژانویه/ فوریه ادامه پیدا می نماید و ترم دوم هم از فوریه تا جولای هست. در ایتالیا معمولا هر ترم از 14 هفته تدریس تشکیل می گردد و سپس شش هفته به دوره امتحان اختصاص می یابد. امتحانات شفاهی در ایتالیا رایج است، بدین معنی که طی جلسات خصوصی و تک نفره با اساتید از شما امتحان گرفته می گردد که البته این امتحانات برای بسیاری از دانشجویان بین المللی چالش بزرگی است!

نرخ ورود به دانشگاه های ایتالیا چقدر است؟

بسته به موسسه و دوره این نرخ متغیر است. طبق رهنمودهای دولت، متوسط هزینه بین 850 یورو یا 1000 دلار آمریکا در سال است اما دانشگاه های خصوصی گران تر از این هستند.

می گردد اطلاعات کلی در خصوص بورسیه های ایتالیا به من بدهید؟

دانشجویان بین المللی مانند دانشجویان بومی ایتالیا واجد شرایط برای دریافت بورسیه ها هستند. شما بر اساس کارنامه تحصیلی و تمکن اقتصادی تان ازریابی می شوید. ایتالیا سیستم آموزش عالی خود را در سه چرخه توصیف می نماید که شاید کمی گیج نماینده به نظر بیاید اما اساسا به دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکتری اشاره دارد.

برای درخواست اجازه اقامت (برای تحصیل) چقدر باید در حساب بانکی موجودی داشته باشم؟

اگر بورسیه می گیرید حداقل باید 6.000.00 یورو برای هر سال توسط دانشگاه تان تقبل شده باشد و در این صوت تنهای کافی است مدار ک توافقنامه بورسیه را برای اثبات تمکن اقتصادی ارائه کنید. اگر بورسیه ناقصی دریافت می کنید که برای هر سال کمتر از 6.000.00 یورو تقبل می نماید باید در حساب بانکی شخصی خودتان به اندازه کافی پول داشته باشید تا تکمن اقتصادی خودتان را ثابت کنید.

برای اینکه ثابت کنید تکمن اقتصادی دارید باید اظهارنامه بانکی که در آن مشخصات شخصی تان (نام و نام خانوادگی و …) همراه با اطلاعات بانک مربوطه درج شده باشد را ارائه کنید. اگر حساب کنونی تان به نام شما نیست بلکه به نام پدر و مادرتان است آنگاه بانک می تواند اظهارنامه حساب بانکی پدر یا مادرتان را صادر کند تا ثابت گردد که آنها از تمکن اقتصادی برای پتشیبانی از شما برخوردار هستند. اگر تنها هستید یا تنها یکی از اعضای خانواده همراهتان است باید حدود 5.061.68 یورو داشته باشید و اگر دو یا سه نفر دیگر از اعضای خانواده همراهتان هستند 10.123.36 یورو و اگر چهار یا بیش از چهار نفر از اعضای خانواده همراهتان هستند 15.185.04 یورو داشته باشید. مجموع درآمدها باید شامل درآمد هر عضو خانواده که با شما زندگی می مکد باشد. اظهارنامه بانکی باید اصل باشد نه کپی.

بعد از فارغ التحصیلی چقدر می توانم در ایتالیا بمانم؟

تنها دانشجویان دکتری و فوق لیسانس های سطح دو می توانند در خواست ویزای اقامت که بین 6 تا 12 ماه طول می کشد بدهند و بتوانند قانونا بد از فراغت از تحصیل در ایتالیا زندگی نمایند و به دنبال کار بگردند. سایر دانشجویان تنها می توانند تا زمانی که اجازه اقامت آنها (Permesso di Soggiorno) منقضی نشده در ایتالیا بمانند. در صورتی که قبل از منقضی شدن Permesso di Soggiorno کار جدیدی پیدا نکنید باید ایتالیا را ترک کنید چرا که ماندن در ایتالیا بعد از منقضی شدن اجازه اقامت یا همان Permesso di Soggiorno غیرقانونی است.

لطفا توجه داشته باشید: برای درخواست این اجازه اقامت موقت باید تمکن اقتصادی خود را ثابت کنید و نشان دهید که در حساب بانکی حود کمتر از 8.500.00 یورو ندارید و نیز یک قراداد مسکن معتبر (که توسط شهرداری تایید می گردد) را ارائه کنید.

آیا می توانم زمانی که در ایتالیا دانشجو هستم قرارداد کاری امضا کنم؟

بله می توانید. هرچند اگر بخواهید قبل از فارغ التحصیلی کار کنید طبق قانون می توانید قرارداد کارهای نیمه وقت را امضا کنید و تا حداکثر بیست ساعت در هفته یا 1040 ساعت در سال کار کنید. اگر بخواهید قبل از از فراغت از تحصیل کار تمام وقت انجام بدهید باید اجازه اقامت خود را به اجازه کار تبدیل کنید اما این کار را تنها می توانید در محدوده سهمیه های سالانه مشخص شده توسط قانون انجام دهید.

آیا می توان زمانی که دانشجو هستم در ایتالیا یا خارج از ایتالیا کارآموزی کنم؟

بله می توانید اما تنها در محدوده قوانین کلی و مادامی که اجازه اقامت شما معتبر است و منقضی نشده است.

آیا می توانم بعد از فراغت از تحصیل کارآموزی کنم؟

وقتی کارآموزی می کنید، سرویس مشاغل ممکن است از شما بخواهد که یک نسخه از اجازه اقامت معتبر خود یا رسید قرار تمدید که در Questura صادر شده را ارائه کنید.

لطفا توجه داشته باشید: اگر به شما پیشنهاد کارآموزی شده باشد نمی توانید اجازه اقامت دانشجویی خود را به اجازه کاری تبدیل کنید. علاوه بر این هیچ ضمانتی نیست که Questura بپذیرد که اجازه اقامت شما را بعد از فراغت از تحصیل جهت کارآموزی در فردای روزی که اجازه اقامت شما منقضی می گردد، تمدید کند.

کارآموزی من چه مقدار می تواند به طول انجامد؟

کارآموزی می تواند حداکثر 12 ماه به طول بینجامد.

آیا می توانم بعد از فارغ التحصیلی در کشور دیگری کارآموزی کنم؟

بستگی دارد. در بعضی کشورها کارآموزی فقط برای کسانی است که دانشجو هستند. قبل از پذیرفتن کارآموزی لطفا قوانین و مقررات آن کشور را که می خواهید در آن کارآموزی کنید مطالعه نمایید.

بعد از فارغ التحصیلی می توانم در کشور اروپایی دیگری کار کنم؟

باز هم بستگی دارد. هر کشور قوانین و مقررات خاص خود را برای صدور ویزاهای کاری برای خارجیان دارد. همواره مقررات کشور مربوطه را مطالعه کنیدو باکارفرمای بالقوه خود قبل از پذیرش پیشنهاد شغلی او صحبت کنید.

منبع: ویزا موندیال
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 2908

به "سؤالات رایج در خصوص تحصیل در ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سؤالات رایج در خصوص تحصیل در ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید