طرز تهیه مربای توت فرنگی با عسل خوش رنگ و طعم

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، اگر عاشق توت فرنگی هستید و دوست دارید آن را به روش های مختلف بخورید، قطعا تهیه مربا توت فرنگی یکی از کارهایی است که می توانید با آن خود را خشنود کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای توت فرنگی با شکر و طرز تهیه مربا توت فرنگی با وانیل را مرور نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه مربای توت فرنگی با عسل را آنالیز می کنیم تا مربایی سالم تر داشته باشید.

طرز تهیه مربای توت فرنگی با عسل خوش رنگ و طعم

مواد لازم برای تهیه مربای توت فرنگی با عسل

  • توت فرنگی رسیده 1 کیلو
  • عسل 1 - 1/5 فنجان
  • آب لیموی تازه 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه مربای توت فرنگی با عسل

1. توت فرنگی ها را آماده کنید و عسل بریزید

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای توت فرنگی با عسل ابتدا باید توت فرنگی ها را آماده کنید پس ابتدا توت فرنگی ها را خوب بشویید سپس دم آن ها را جدا نموده و هر توت فرنگی را به چند قسمت برش دهید و بعد توت فرنگی ها را در قابلمه ای عمیق بریزید و رویش نصف فنجان عسل اضافه کنید.

2. توت فرنگی ها را به جوش بیاورید

اکنون قابلمه را با حرارت میانه رو به بالا روی اجاق گاز قرار دهید تا مواد داخل قابلمه به جوش بیایند. میوه را مرتبا هم بزنید تا نسوزد و صبر کنید تا به جوش آید. (این مرحله چند دقیقه طول می کشد.) در نهایت حرارت را کمی کم کنید و بگذارید پنج دقیقه دیگر مواد بجوشند بعد حرارت را کم نموده و اجازه دهید توت فرنگی ها به مدت 20 دقیقه دیگر بپزند.

3. توت فرنگی ها را له کنید

در این مرحله توت فرنگی را با گوشت کوب له کنید و آب لیمو را به آن اضافه کنید. در این مرحله توت فرنگی ها نرم می شوند. بعد اجازه دهید مواد مربا 10 دقیقه یا بیشتر بپزند. ممکن است متوجه تشکیل میزانی کف در بالای مربا شوید باید آن را با قاشق بگیرید. بعد از این مدت مربای توت فرنگی شما آماده است. فقط کافی است غلظتش را چک کنید. اگر به میزان کافی غلظت داشت آن را گوشه ای بگذارید تا خنک گردد و در نهایت مربای آماده خانگی توت فرنگی را داخل شیشه های خوب استریل شده بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای توت فرنگی

تهیه مربای خانگی یکی از کارهایی است که می توانید به عنوان یک فرد علاقه مند به آشپزی در منزل انجام دهید و از آن لذت ببرید. نکته جالب این است که تهیه مربا کار آسانی است و فرقی هم ندارد تهیه مربای توت فرنگی فوری باشد یا تهیه مربای گیلاس؛ فقط کافی است نکات و فوت وفن های آن را کامل رعایت کنید تا مربای شما بی نقص و کامل باشد.

نکاتی برای خوش رنگ شدن مربا توت فرنگی

برای خوش رنگ شدن مربای توت فرنگی خود باید به نکات زیر دقت کنید:

  • انتخاب توت فرنگی های قرمز و رسیده: از توت فرنگی های تازه، قرمز و رسیده بهره ببرید. توت فرنگی های کال یا نارس رنگ روشنی دارند و مربای شما ممکن است به رنگ دلخواه شما درنیاید.
  • استفاده از میزان کمی آب: برای پخت مربا از میزان کمی آب بهره ببرید. آب زیاد مربا را رقیق می نماید و رنگ آن را کم می نماید.
  • جوشاندن با حرارت ملایم: مربا را با حرارت ملایم بجوشانید. جوشاندن با حرارت بالا می تواند باعث تغییر رنگ توت فرنگی ها و قهوه ای شدن مربا گردد.
  • افزودن آب لیمو: اضافه کردن میزان کمی آبلیمو به مربا نه تنها به حفظ طعم و عطر آن یاری می نماید، بلکه در روشن شدن رنگ آن هم موثر است.

بهبود طعم مربا توت فرنگی با عسل

اگر دوست دارید مربای شما طعم قوی تر داشته باشد می توانید در آن کمی وانیل هم بهره ببرید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل را مرور نموده بودیم، می توانید جزییات استفاده از وانیل را کاملا مطالعه کنید. اما سوای وانیل استفاده از دارچین و زنجبیل رنده شده هم رواج دارد.

استفاده از دانه چیا برا افزایش غلظت به مربا

برای غلیظ تر شدن مربا توت فرنگی می توانید دانه چیا به آن اضافه کنید. این کار باعث می گردد دانه های چیا آب اضافه مربا را بگیرند و البته از نظر خواص هم دانه چیا بسیار مقوی است.

تهیه مربای توت فرنگی با توت فرنگی تکه ای

اگر دوست دارید مربای توت فرنگی شما تکه های درشت تری داشته باشد، توت فرنگی ها را به جای له کردن، به صورت حلقه ای یا قطعه ای برش دهید. طرز تهیه مربای توت فرنگی خرد شده را هم در کتاب کاله با جزییات مطالعه کنید.

استفاده از توت فرنگی به اشکال مختلف

توت فرنگی از آن دسته میوه هاست که هم خامش هم به شکل پخته اش بسیار محبوب است. بنابراین اگر دوست دارید با این میوه خوشمزه مزه های مختلف را تجربه کنید دستورهای مختلف زیر را هم آنالیز کنید

  • طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی
  • طرز تهیه ژله توت فرنگی
  • طرز تهیه ژله بستنی توت فرنگی
  • طرز تهیه سس توت فرنگی برای استفاده روی وافل و بستنی
  • طرز تهیه اسموتی توت فرنگی

نکاتی برای جلوگیری از کپک زدن مربای توت فرنگی

اگر نکات مهم برای تهیه مربای توت فرنگی را به دقت رعایت نکنید ممکن است مربای شما کپک بزند. بنابراین برای جلوگیری از کپک زدن مربا نکات زیر را رعایت کنید.

  • ظرف کاملا استریل: قبل از آغاز کار، تمام ظروف و درب های مورد استفاده را به طور کامل با آب گرم بشویید و سپس با آب جوش استریل کنید. این کار از ورود هرگونه میکروب یا آلودگی که می تواند باعث کپک زدن مربا گردد، جلوگیری می نماید.
  • پخت کامل: مربا را به میزان کافی بپزید تا قوام غلیظی پیدا کند. اگر مربا به طور کامل نپزد، رطوبت به جای مانده در آن می تواند محیطی مناسب برای رشد کپک باشد.
  • کف گیری: در حین پخت مربا، کف های روی سطح آن را به طور مرتب با قاشق جمع آوری کنید. این کف ها حاوی ناخالصی و پروتئین هایی هستند که می توانند باعث فساد و کپک زدن مربا شوند.
  • افزودن مواد نگهدارنده طبیعی: می توانید برای افزایش ماندگاری مربای خود از مواد نگهدارنده طبیعی مانند آبلیمو یا اسید سیتریک بهره ببرید. این مواد با تنظیم PH مربا، از رشد میکروب ها و قارچ ها جلوگیری می نمایند.
  • نگهداری در جای خنک و خشک: پس از سرد شدن کامل مربا، آن را در ظرف شیشه ای درب دار در یخچال یا یک مکان خنک و خشک نگهداری کنید. از قرار دادن مربا در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید چون گرما و نور می توانند به رشد کپک یاری نمایند.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 23 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1403 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 17169

به "طرز تهیه مربای توت فرنگی با عسل خوش رنگ و طعم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای توت فرنگی با عسل خوش رنگ و طعم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید