معرفی خواص فلوس

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، فلوس یک گیاه دارویی غلافی شکل است که از شیره میوه آن عمدتا برای درمان یبوست استفاده می گردد و خواص فلوس شامل درمان دیفتری، سنگ کلیه، درد مفاصل و... است.

معرفی خواص فلوس

خبرنگاران | سرویس سلامت - فلوس درختی است که با ارتفاعی در حدود ده الی پانزده متر رشد می نماید و خودرو و مناسب مناطق گرمسیری است. این گیاه اغلب در مناطقی مانند آفریقا و هند رشد می نماید و از جمله گیاهان دارویی موثر برای رفع یبوست است. خیار شنبر و خرنوب هندی از جمله نام های دیگر فلوس است.

میوه گیاه فلوس

میوه این گیاه به شکل غلاف است و در داخل آن مایع چسبنده ای وجود دارد که طعم شیرینی داشته و بوی بدی دارد. این میوه دارای اندازه ای به طول حدود سی سانت یا بیشتر است. معمولا برای مصرف فلوس باید آن را بر روی آتش حرارت داده و سپس شیره آن را تخلیه و سپس آن را با روغن بادام مخلوط نمایند.

فلوس را هم به شکل جوشانده و هم به صورت مربا مصرف می نمایند. اگر مغز فلوس با قند و شکر مخلوط شده و در درجه حرارت متوسط پخته گردد به آن فلوس پخته شده می گویند.

مغز میوه فلوس دارای اسانس، مواد روغنی و آنتراکسنون و مشتقات آن است. هم دانه ها و هم مغز و هم پوست گیاه فلوس، همگی مفید و دارای خواص و کاربردهای دارویی می باشد.

خواص فلوس

  • فلوس دارای طبع گرم و تر است.
  • خواص مسهل دارد.
  • برای رفع درد مفاصل موثر بوده و می تواند به صورت موضعی استفاده گردد.
  • برای رفع کلیه درد و سنگ کلیه مفید است.
  • درمان خوبی برای اسهال خونی است.
  • خلط سینه را رفع می نماید.
  • دل پیچه را رفع می نماید.
  • درمان نقرس
  • درمان دیفتری
  • درمان زردی نوزادان

اگر فلوس با روغن بادام مخلوط گردد خواص آن چند برابر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی یبوست (درمان یبوست در طب سنتی)

رفع زردی بچه ها با استفاده از فلوس

برای رفع زردی بچه ها می توانید مقدار پنج گرم شیره فلوس را در یک لیتر آب اضافه کنید و سپس حدود صد گرم شکر به آن اضافه نموده و به آهستگی آن را روی حرارت بگذارید. حرارت ملایم باعث می گردد که تمام شیره در آب حل گردد. وقتی که آب این مخلوط تا حد زیادی تبخیر شد و محلول شما غلیظ شد می توانید از آن برای درمان زردی بچه ها بهره ببرید.

خواص فلوس برای لاغری

مصرف فلوس می تواند موجب لاغری بگردد، خوردن دمنوش فلوس می تواند خواص لاغری داشته باشد و به یاری آن هر ماه تقریبا پنج کیلوگرم وزن کم کنید.

درمان دیفتری با استفاده از فلوس

یکی از موارد استفاده از خواص فلوس در درمان دیفتری است. اگر می خواهید که از این خاصیت فلوس بهره ببرید باید آن را به همراه گشنیز غرغره کنید.

طرز تهیه جوشانده فلوس

برای اینکه جوشانده فلوس تهیه کنید باید مقدار ده گرم شیره فلوس را در یک پارچ آب مخلوط نموده و آن را حرارت دهید تا بخش اعظمی از آب آن تبخیر گردد. سپس می توانید آن را بنوشید. این جوشانده می تواند خیلی سریع یبوست شما را رفع کند و مسهل خوبی خواهد بود. حتی می توان مقدار فلوس را تا شصت گرم هم افزایش داد. با توجه به اینکه مصرف فلوس عوارض خاصی ندارد حتی زنان باردار نیز می توانند از آن استفاده نمایند. اگر بیمار یبوست دارد و می خواهد فلوس مصرف کند، برای بهبود طعم آن می توان عسل نیز به آن اضافه نمود و یا آن را با شربت انجیر و گیلاس استفاده نمود.

مضرات مصرف فلوس

نه تنها فلوس بلکه هر نوع گیاه دارویی اگر بی هدف و به مقدار ناکافی استفاده گردد مضرات آن بیشتر از خواص آن خواهد بود. در کل مصرف فلوس برای معده ضرر داشته و می تواند چسبندگی روده ایجاد کند و باعث دل درد و روده درد گردد. بنابراین بهتر است افرادی که دارای معده ضعیف هستند از مصرف فلوس خودداری نمایند و یا آن را همراه با روغن بادام استفاده نمایند.

اگر تجربه یا نظری در این زمینه دارید آن را به وسیله بخش ارسال نظر با ما و سایر کاربران خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 7170

به "معرفی خواص فلوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خواص فلوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید