معرفی خودرو، آنالیز ساینا اتوماتیک
به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، ساینا پنجمین خودروی ملی است که توسط شرکت سایپا در سال 1393 رونمایی و به بازار عرضه شد.
به گزارش خبرنگار ، سال 1387 بود که سایپا از خودروی (به اصطلاح) ملی خود به نام تیبا رونمایی کرد. خودروی تیبا ظاهر جذابی نداشت و از نظر کیفیت فراوری و عملکرد هم گزینه ضعیفی بود، اما در هر صورت به دلیل شرایط خاص بازار ایران و نوسانات قیمت توانست خریداران را قانع کند و فروش خوبی داشته باشد. مدتی بعد سایپا سعی کرد تا ضعف های تیبا در طراحی و مسائل فنی حل نماید و نتیجه این کوشش ها تیبا 2 بود که اولین نسخه فیس لیفت تیبا به نظر می رسید.
مدتی بعد سایپا تصمیم گرفت نسخه فیس لیفت شده جدیدی از تیبا عرضه کند. این خودرو که ابتدا 232 نام داشت نهایتا ساینا نام گرفت و بر اساس پلتفورم تیبا ساخته شده بود. بعد ها نیز سایپا با رونمایی از خودروی ساینا اتوماتیک کوشش کرد مسائل و کمبود تجهیزات مدل های قبلی را رفع کند.
طراحی ظاهری ساینا اتوماتیک
ساینا اتوماتیک در طراحی ظاهری تفاوتی با نمونه دستی خود ندارد. به طور کلی می توان این خودرو را همان تیبا دانست با این تفاوت که تغییراتی در بخش جلو و عقب خودرو داشته است. طراحی سپر ها پهن و اسپرت هستند، شب رنگ بر روی سپر عقب اضافه شده است و آینه های بغل کشیده تر شده اند. به اعتقاد کارشناسان، چرخ های استفاده شده بر روی این خودرو همچنان کوچک و نامتوازن بوده و در کنترل خودرو در پیج های تند، تاثیر منفی می گذارد.
طراحی داخلی ساینا اتوماتیک
این قسمت نسبت به طراحی بیرونی، تغییرات بیشتری را در مقایسه با خودروی تیبا داشته است، البته به نسبت مدل قبلی ساینا، طراحی اتاق تغییر خاصی نداشته، ولی امکانات و تجهیزات بیشتری به آن افزوده شده است.
مواد استفاده شده در طراحی داخلی این خودرو همچنان پلاستیک خشک است و از کیفیت پایینی دارد. در صورت قرار دریافت خودرو زیر نور مستقیم خورشید، بوی بسیار بدی اتاق داخلی خودرو را فرا خواهد گرفت. اما می توان به طور کلی این گونه گفت که با اضافه شدن ادوات جدید همچون مانیتور و بعضی موارد دیگر و کلاس این خودرو که با نام یک اتومبیل مالی از سوی سایپا ارائه شده است، نمی توان انتظار بالایی راجع به کیفیت و ادوات داخلی از این خودرو داشت.
مشخصات فنی ساینا اتوماتیک
موتور استفاده شده در ساینا اتوماتیک، دقیق مشابه با تیبا بوده و حجم آن 1503 سی سی است. این موتور توانایی فراوری حداکثر توان 87 اسب بخار و گشتاور خروجی 128 نیوتن متر را دارد که تمام این توان فراوریی توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT به محور جلو خودرو انتقال می باید. این گیربکس توسط شرکت پانچ بلژیک طراحی شده است.
این خودرو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر بر ساعت از صفر مطلق، زمانی در حدود 13.9 الی 14.9 ثانیه نیاز دارد و حداکثر سرعت آن نیز 180 کیلومتر بر ساعت است.مصرف سوخت ساینا اتوماتیک در راستا های شهری و پرترافیک برابر با 8.6 الی 9 و در راستا های خارج شهری و اتوبان برابر با 5.9 الی 6.3 خواهد بود که به طور کلی، ساینا اتوماتیک مصرفی برابر با 7.2 الی 7.5 لیتر بنزین را در سیکل ترکیبی در هر صدکیلومتر خواهد داشت. استاندارد آلایندگی این خودرو نیز یورو 4 اعلام شده است.
تجهیزات و امکانات ساینا اتوماتیک
ساینا اتوماتیک در دو نمونه لاکچری و معمولی عرضه می گردد عمده امکانات مدل لاکچری بصورت زیر است: فرمان برقی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سیستم استارت دکمه ای، سیستم ورود به خودرو بدون سوئیچ، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نمایشگر لمسی 7 اینچی مجهز به Bluetooth، سیستم پایش فشار باد تایر ها TPMS))، سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو VAS))، چراغ های همراهی تا درب منزل، سنسور پارک دنده عقب، کامپیوتر سفری، کانسپت جدید دستگیره ها (آسان بازشو)، نمایش دمای محیط بیرون، نشانگر وضعیت دنده، AUX دارای ورودی و خروجی USB جهت شارژ موبایل، راستایاب (Navigation)، 2 بلندگو در جلو و 2 بلندگو در عقب، سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل صوتی روی فرمان، جایگاه عقب مجهز به نگهدارنده جایگاه کودک Iso-Fix))، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، طراحی شده بر مبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده، قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت، سیستم هشدار نبستن کمربند راننده SBR))، قفل ایمنی کودک برای درها، گرمکن شیشه عقب، آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل شدن اتوماتیک درب ها در سرعت بالای 10 کیلومتر بر ساعت، باز شدن اتوماتیک درب ها هنگام تصادف و شیشه های دودی عقب اشاره نمود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوانپریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.