نبرد آخر برای تعطیلی ارزش افزوده

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، وزیر ارتباطات پس از چندین ماه کوشش از احتمال تعطیلی کامل سرویس های ارزش افزوده به خاطر تخلفات و دزدی آنها از مردم خبر داده است. میزان تخلفات آنها که سودش به جیب شرکت ها و اپراتورهای تلفن همراه می رود، آن قدر زیاد است که محمد جواد آذری جهرمی از لفظ اختاپوس های ارزش افزوده برای آنها استفاده نموده است.

نبرد آخر برای تعطیلی ارزش افزوده

به گزارش خبرنگاران، روزنامه همشهری نوشت: پس از مدت ها کش وقوس درباره تخلفات کلان سرویس ارزش افزوده وزیر ارتباطات انتها با یک توییت خط قرمز آخر را کشید تا نبرد با اختاپوس دزدی از مردم به مرحله نهایی، حساس و سرنوشت ساز خود برسد. محمدجواد آذری جهرمی در توییتر خود اعلام نمود: شاید وقتش رسیده باشد که به زودی کل سرویس های ارزش افزوده را برای همواره تعطیل کنیم.

تا قبل از این وزیر ارتباطات هیچ وقت از تعطیلی کامل این سرویس قدیمی که مایه نگرانی و از دست رفتن پول مردم با هزاران کلک شده حرف نزده بود. مجموعه وزارت ارتباطات تا پیش از این با جریمه شرکت های ارزش افزوده یا اپراتورها کوشش داشت تا متخلفان این حوزه را تنبیه نموده و به نوعی وضعیت آن را با یک تصفیه سر و سامان ببخشد. توییت آذری جهرمی اما نشان می دهد احتمالا همان طور که بسیاری حدس می زنند تخلفات سرویس های ارزش افزوده آن قدر گسترده است که حالا وزیر ارتباطات تصمیمی انقلابی برای تعطیلی کامل آن گرفته است.

از دزدی با اپلیکیشن ها تا وعده اینترنت رایگان

اکثر مردم طعم تلخ قبض هایی با رقم نامتعارف یا تمام شدن سریع شارژ خط های اعتباری خود را چشیده اند. شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف پر از انواع تبلیغات برای فریب کاربران برای وارد کردن شماره تلفن همراه شان است تا روزانه حداقل 500 تومان از جیب آنها بدون هیچ خدمات جدی یا محتوایی سرقت گردد. شرکت های ارزش افزوده از چند سال قبل و با هدف ارائه خدمات ویژه به کاربران موبایل راه اندازی شدند. این سرویس ها قرار بود خدمات اضافه ای مثل متن، خدمات حوزه آی تی، سرگرمی و... را دربرداشته باشد و در ازای این خدمت، هزینه ای هم از مشترک بگیرد. حالا اما مدت هاست که ورق برگشته است. خیلی از شرکت های فعال در این حوزه خدمات خاصی به مشترکان شان ارائه نمی نمایند. در بهترین حالت آنها را در یک باشگاه هواداری عضو نموده و در ازای این عضویت در بازه های روزانه یا ماهانه هزینه ای از او دریافت می نمایند. در واقع برخلاف نام این سرویس ها، هیچ ارزش افزوده ای به کاربر عضو شده در این باشگاه ها داده نمی گردد. میزان تخلفات آنها که سودش به جیب شرکت ها و اپراتورهای تلفن همراه می رود، آن قدر زیاد است که محمد جواد آذری جهرمی از لفظ اختاپوس های ارزش افزوده برای آنها استفاده نموده است.

نبرد در مقابل گردش اقتصادی کلان

هیچ کس اطلاع دقیقی از گردش اقتصادی مجموعه شرکت های فعال در حوزه ارزش افزوده ندارد اما تنها یک پرونده تخلف در این حوزه که وزیر ارتباطات اعلام نمود نشان از کلاهبرداری 22 میلیارد تومانی داشت. در واقع ارزش افزوده و حجم کلاهبرداری اجرا شده در آن یکی از اسرار مگوی کشور است.

محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران دراین باره به همشهری می گوید: یک چرخه اقتصادی خیلی بزرگ وجود دارد که صاحب محتوا، صاحب خدمات و تجمیع نماینده و ارائه نماینده و اپراتور، همه سود می برند. تنها کسی که ضرر می نماید، کاربر صاحب سیم کارت است.

همین گردش اقتصادی کلان است که تعطیلی این سرویس ها را احتمالا برای وزیر ارتباطات کشور هم بسیار سخت خواهد نمود. واقعیت این است که اپراتورها از ارزش افزوده ها سود کلانی می برند اما کسی جزئیات آن را علنی نمی داند. به صورت تعیین آمار دقیق و شفافی از میزان درآمد سالانه اپراتورهای تلفن همراه از خدمات ارزش افزوده وجود ندارد اما با اتکا به آمارهای مقطعی وزارت ارتباطات هم می توان از رقم هنگفت گردش اقتصادی این حوزه سر درآورد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش خبر از درآمد سالانه 3هزار میلیارد تومانی در بازار پیامک داد که 60درصد آن متعلق به خدمات ارزش افزوده و پیامک های تبلیغاتی است. همچنین تیرماه سال95 مرتضی براری، که در آن موقع معاونت امور دولت و استان های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (دولت یازدهم) را برعهده داشت، گفته بود که در سال94 همراه اول 1200میلیارد تومان و اپراتورهای ایرانسل و رایتل هر کدام هزار میلیارد تومان از محل خدمات ارزش افزوده درآمد کسب نموده اند. این رقم ها تنها سهم درآمدی اپراتورها از ارزش افزوده است و در سوی دیگر سهم شرکت های تجمیع نماینده و تولیدنماینده های محتوا قرار گرفته است که نشان می دهد حجم گردش اقتصادی این بازار چقدر زیاد است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 855

به "نبرد آخر برای تعطیلی ارزش افزوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد آخر برای تعطیلی ارزش افزوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید