پاستیل بخوریم یا نخوریم؟!

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، فارس/ پاستیل ها یکی از این تنقلات است که مورد توجه بسیاری از افراد به ویژه بچه ها و نوجوانان قرار گرفته است و در قالب طعم دهنده های مختلف میوه ای و... عرضه می شود.

پاستیل بخوریم یا نخوریم؟!

این ماده به ظاهر سهل الهضم و مقوی، مضرات و آسیب های بسیاری را به بدن وارد کند و از نظر علم تغذیه هیچ خاصیت غذایی به همراه ندارد.

سید مرتضی صفوی ، متخصص تغذیه درباره مصرف پاستیل توسط افراد مختلف، گفت: پاستیل اسنکی است که به عنوان میان وعده ای بدون چربی، بدون مواد نگهدارنده و محتوی 100 درصد ویتامین C با میوه های طبیعی برچسب می خورد و کاملاً سالم به نظر می رسد، اما در واقع اینگونه نیست.

وی ادامه داد: براساس یک مطالعه جدید، هشتاد و پنج درصد از اسنک های میوه ای که به فروش می رسند، مقدار شکر بیشتری از صمغ میوه دارند؛ بعضی 14.6 گرم شکر در فقط یک سهم در مقایسه با تنها 7 گرم در یک سهم توت فرنگی دارند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: پاستیل ها به دلیل طرح و اندازه های کوچک شان به نظر کم کالری و بی ضرر می آیند و حتی شاید خیلی ها فکر کنند که آنها سالم تر از چیپس و پفک هستند، اما واقعیت این است که با وجود اندازه کوچک هر پاستیل، کالری هر 100 گرم آن تقریباً با کالری 100 گرم چیپس یکی است.

صفوی یادآور شد: البته کالری انواع پاستیل ها با توجه به اندازه و طرز تهیه متفاوت آن در کارخانه های مختلف متفاوت است و معمولاً کالری آن براساس وزن و ترکیباتی مثل شکر و روغنی که در آن وجود دارد، محاسبه می شود، اما می توان گفت در هر 100 گرم آن بین 300 تا 500 کیلو کالری انرژی وجود دارد که با میزان کالری موجود در یک وعده غذایی برابری می کند.

وی شرح داد: به نظر می رسد پاستیل به دلیل بدون چربی بودن و احتمالاً کالری کمتر آن از سایر انواع شکلات ها از جمله شکلات های شیری بهتر باشد. همچنین با وجود اینکه گهگاه یک یا دو پاستیل بخوریم هیچ مسئله ای برای سلامتی مان ندارد، اما خوردن زیاد پاستیل موجب دریافت مقادیر بسیار زیاد انرژی و عمدتاً به صورت شکر می شود.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: پاستیل ها با اینکه طعم های میوه ای دارند، اما در حقیقت بدون ویتامین و مواد معدنی هستند؛ یعنی به عبارت دیگر ارزش تغذیه ای بسیار ناچیزی دارند.

صفوی متذکر شد: پاستیل در واقع تماماً شکر است؛ هر یک مشت پاستیل (17، 18 عدد) حاوی 21-22 گرم شکر بوده که معادل حدود 5.5 قاشق مرباخوری شکر است. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند زنان و مردان به ترتیب روزانه بیش از 6 و 9 قاشق مرباخوری شکر مصرف نکنند؛ بنابراین مقدار شکر پاستیل در مقایسه با این توصیه بسیار قابل توجه به نظر می رسد؛ چرا که مصرف شکر بیش از مقدار توصیه شده، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و چاقی را به طور محسوسی افزایش می دهد.

وی بیان داشت: اگر 18-17 عدد پاستیل بخوریم در حدود 2 تا 3 گرم پروتئین به بدن مان می رسد که تقریباً یعنی 4-6 درصد از پروتئین مورد نیاز روزانه یک خانم یا آقای بالغ را تأمین می کند؛ ژلاتین موجود در پاستیل از نوع ژلاتین حیوانی است و ژلاتین در واقع نوعی پروتئین بی کیفیت است و میزان پروتئین موجود در پاستیل بسیار کمتر از پروتئین گوشت، شیر و تخم مرغ و... است و بسیاری از اسیدهای آمینه ضروری را ندارد.

این متخصص علوم تغذیه ابراز داشت: بنابراین پروتئینی نامرغوب است که نسبت به سایر پروتئین ها ارزش غذایی بسیار پایینی دارد و منبع خوبی برای تأمین کلسیم و سایر ریزمغذی های مورد نیاز بدن نیست. طعم های میوه ای و نوشابه ای و... پاستیل ها هم فقط و فقط به دلیل اسانس و طعم دهنده های مصنوعی است و هیچ فرقی بین پاستیل نوشابه ای و میوه ای وجود ندارد.

منبع: همگردی
انتشار: 9 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 3214

به "پاستیل بخوریم یا نخوریم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاستیل بخوریم یا نخوریم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید