پسر 12 ساله ای که زبانش زرد شده بود

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، تغییر زبان به زرد ممکن است خیلی ما را بترساند، اما تعدادی چیز های معمولی هم می توانند زبان را به رنگ خردلی تبدیل کنند، از خشکی دهان گرفته تا بهداشت بد دهان. اما در مورد یک پسر 12 ساله در کانادا، زبان زرد نشانه یک اختلال جدی و نادر بود.

پسر 12 ساله ای که زبانش زرد شده بود

بر اساس گزارشی که در 24 ژوئیه در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، این پسر 12 ساله پس از چند روز گلودرد، دچار ادرار تیره، درد شکم و رنگ پریدگی پوست شد و به بیمارستان برده شد.

او همچنین زبان زرد روشنی داشت. پزشکان تشخیص دادند که این پسر به زردییا یرقان مبتلا شده است، وضعیتی که معمولاً باعث زردی پوست و سفیدی چشم ها و همچنین تیره شدن ادرار می شود و در موارد نادر می تواند باعث زردی زبان هم شود.

زردی زمانی اتفاق می افتد که یک ماده شیمیایی زرد رنگ به نام بیلی روبین در بدن تجمع می یابد. بیلی روبین در طی تجزیه طبیعی گلبول های قرمز تشکیل می شود. اما چه چیزی باعث زردی پسر شده بود؟

پس از انجام تعدادی آزمایش، پزشکان متوجه شدند که این پسر به بیماری آگلوتینین سرد مبتلا شده بود گه یک اختلال خودایمنی نادر است که در آن سیستم ایمنی فرد به گلبول های قرمز خون خود حمله کرده و آن ها را از بین می برد. این حمله خودایمنی با قرار گرفتن در معرض دمای سرد ایجاد می شود و بنابراین علائم در ماه های زمستان بدتر می شوند. این بیماری منجر به کم خونی می شود و همچنین ممکن است باعث زردی شود زیرا تجزیه سریع گلبول های قرمز خون منجر به تجمع بیلی روبین می شود.

در برخی موارد، بیماری آگلوتینین سرد ممکن است ناشی از برخی عفونت ها، از جمله عفونت با ویروس اپشتین بار باشد. مشخص شد که پسر مبتلا به ویروس اپشتین بار است و پزشکان او مشکوک شدند که این عفونت باعث بیماری آگلوتینین سرماخوردگی پسر شده است.

این پسر به تزریق خون نیاز پیدا کرد و تحت درمان با استروئید های خوراکی برای کاهش فعالیت سیستم ایمنی قرار گرفت. به گفته نویسندگان، پس از درمان، او بهبود پیدا کرد و رنگ زبانش به تدریج به حالت عادی بازگشت، زیرا سطح بیلی روبین در بدن او کاهش یافت.

برای مطالعه بیشتر

منبع: یک پزشک
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 13294

به "پسر 12 ساله ای که زبانش زرد شده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسر 12 ساله ای که زبانش زرد شده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید