پیچیدگی ارتباطات محبت آمیز در محل کار

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، مقوله ای فراموش شده به نام ارتباطات صمیمانه در محیط کار

نتایج برخی نظرسنجی درخصوص روابط و تعامل در کسب و کار نشان از آن دارد که یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب یک شغل، امکان برقراری روابط محبت آمیز در محیط کار بوده است.در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

پیچیدگی ارتباطات محبت آمیز در محل کار

گرچه بسیاری ترجیحشان براین است که کسب وکار خود را با دوستان نزدیک خود راه اندازی کنند، اما این روزها کمتر کسی در محل کار دوستان نو می یابد. یک نظرسنجی دیگر نیز در آمریکا نشان می دهد که مردم این سرزمین نسبت به مردم سایر کشورها در محیط کار تنهاترند. تنها 32 درصد آمریکایی ها همکاران صمیمی خود را به خانه دعوت می کنند. این در حالی است که این رقم در لهستان 66 درصد و در هندوستان 71 درصد است. این البته به این معنا نیست که آمریکایی ها برای رابطه اهمیت قائل نیستند. آنها خارج از محیط کار، کاملا اجتماعی هستند؛ اما روابط آنها در محل کار رسمی و غیرمحبت آمیز است. برخی متصورند که جلسات کاری جای بذله گویی نیست.

اما چرا کارمندان برخی از کشورها در محیط کار این قدر خشک و جدی هستند؟

یکی از علت ها، شرایط اقتصادی است. امروز در برخی کشورها چیزی به نام استخدام بلندمدت نیست. کارمندان می دانند که قرار نیست مدت زمان زیادی در یک شرکت کار کنند؛ بنابراین زمان خود را صرف ایجاد ارتباطات نو یا ساختن روابط محبت آمیز نمی کنند. از نگاه یک کارمند آمریکایی، ارتباط با همکاران، زودگذر و مقطعی به شمار میرود، درست مثل مسافری که در هواپیما کنار شما می نشیند، با او صحبت می کنید و درست پس از خروج از هواپیما ارتباط شما تمام می شود. برخی تقصیر را به گردن کارهای مجازی و ساعات کاری متغیر می اندازند. به اعتقاد آنها وقتی کسی از راه دور برای شرکتی کار انجام می دهد و اصلا همکاران خود را نمی بیند یا به ندرت می بیند، چگونه می تواند با آنها ارتباط محبت آمیز برقرار کند؟ از مهم ترین عوامل برقراری ارتباط محبت آمیز، ارتباط رودررو است. اما مطالعات اخیر نشان از آن دارد که برای ایجاد یک رابطه باکیفیت، تنها کافی است دو روز در هفته در محل کار حضور پیدا کنیم.

اما در این میان نقش تکنولوژی چیست؟ وقتی به راحتی می توانیم در هر ساعتی از روز از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان خود ارتباط داشته یا آنها را از نزدیک ببینیم، چرا به خودمان زحمت بدهیم و در پی دوست های نو باشیم؟ وقتی که در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته، صبح و شب با دیگران در ارتباطیم و موجی از پیام ها به ما هجوم می آورند، انگار با قحطی زمان روبرو شده و ترجیح می دهیم در فرصت به جای مانده، کارهای ناتمام خود را به اتمام برسانیم. در این صورت دیگر وقتی برای ارتباطات نمی گذاریم در حالی که به نظر می رسد ارتباطات عاملی قدرتمند و باعث تغییر گرایش های نیروی کار در ایالات متحده شده است، عاملی مثل تفاوت میان نسل ها. هرچند که بر اساس شواهد و تحقیقات، سرگرمی های نسل های مختلف در خارج از محیط کار مشابه بوده؛ اما مطالعات تکمیلی دکتر جین ام. توئنگی نشان می دهد که اهمیت اوقات فراغت و تعطیلات برای نسل های نو به مراتب بیشتر از نسل های قدیمی تر است. در سال 1976 وقتی از دانش آموزان سال آخر دبیرستان سوال شد که تعطیلات دو هفته ای چقدر برایشان اهمیت دارد، حدود 17 درصد آنها جوابگو بودند که خیلی مهم است. در دو نظرسنجی مشابه که به ترتیب در سال های 1991 و 2006 برگزار گشت، این رقم در مورد جوانان نسل X به 25 درصد و در مورد جوانان نسل Y به 31 درصد افزایش پیدا کرد. این یعنی جوان نسل امروز به تعطیلات بیشتر اهمیت می دهد. (نسل ایکس به افرادی اطلاق می شود که حدودا بین سال های 1960 تا 1985 متولد شده باشند. نسل وای یا نسل هزاره کسانی هستند که بین سال های 1985 تا 2000 متولد شده اند). اما آنچه آمریکایی ها از آن غافل هستند، تاثیرات روابط کاری صمیمانه و محیط کاری محبت آمیز بر کارآمدی و اندازه رضایت آنها از زندگی است. بر اساس مطالعات، یک گروه متشکل از دوستان، در عملکرد و تصمیم گیری ها به مراتب پیروز تر از یک گروه متشکل از افرادی است که تنها همدیگر را می شناسند.

زمانی که دو دوست در کنار یکدیگر کار انجام می دهند، بهتر می توانند به یکدیگر اعتماد کنند و یکدیگر را تشویق کنند. دو دوست زمان بیشتری را با یکدیگر گذرانده و اطلاعات بیشتری را با یکدیگر تبادل می کنند. ا انجام فعالیت هایی مثل بازی گروهی یا غذا خوردن به صورت گروهی می توانید ارتباطات خود را گسترده و تقویت کنید. به همین علت، شرکت گوگل و فیس بوک امکاناتی فراهم ساخته تا بتوانید مثلا به صورت گروهی بازی کنید یا دوستان خود را به یک پیک نیک، گردهمایی یا رویداد دعوت کنید. ایجاد روابط محبت آمیز در محیط کار یک مساله کاملا شخصی است. پروفسور جین داتون از دانشگاه میشیگان در این رابطه می گوید: صمیمیت در یک رابطه لزوما به معنای کیفیت بالای آن نیست. گاهی یک ارتباط ساده که بر اساس احترام متقابل، اعتماد و مشارکت دوطرفه شکل گرفته است، از ده ها رابطه صمیمانه و بلندمدت سازنده تر است. کافی است که دو نفر به سه عامل احترام، اعتماد و مشارکت دوطرفه پایبند باشند تا تعامل میان آنها به رابطه تبدیل شود.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 11403

به "پیچیدگی ارتباطات محبت آمیز در محل کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیچیدگی ارتباطات محبت آمیز در محل کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید