کنفرانس حمایت از بازسازی سوریه و ناکامی سزار آمریکایی

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، خبرنگاران، سرویس بین الملل: پس از شکست تشکیلات تروریستی داعش در سوریه، بحث بازسازی زیرساختهای این کشور که در جریان جنگ چند ساله علیه گروه های تروریستی ویران شده است، به میان آمد.

کنفرانس حمایت از بازسازی سوریه و ناکامی سزار آمریکایی

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

با توجه به مهیا بودن زمینه سرمایه گذاری و مشارکت بسیاری از شرکت های بین المللی در فرایند بازسازی سوریه، این شرکت ها و به صورت کلی کشورهای مختلف تمایل خود را برای حضور در این عرصه نشان داده اند. اما مسأله ای که در این میان مطرح می گردد، دسیسه چینی طرف آمریکایی برای سنگ اندازی در جهت بازسازی سوریه و بهبود توان مالی این کشور است.

در این میان، تحریم های اخیر آمریکا نه تنها سوریه بلکه تمام کشورهایی را هدف قرار می دهد که با دمشق در تمام حوزه ها، چه سیاسی و چه مالی همکاری می نمایند. در واقع، واشنگتن با تصویب تحریم های ظالمانه علیه سوریه تحت عنوان قانون سزار کوشش می نماید هرگونه ارتباط و همکاری میان دمشق با سایر کشورهای منطقه و دنیا را قطع کند.

در این میان کشورهایی نظیر ایران، روسیه، چین و… فارغ از توجه به بحث تحریم های آمریکا علیه سوریه، آمادگی و تمایل خود را برای مشارکت در فرایند بازسازی این کشور اعلام نموده اند. برگزاری کنفرانس مربوط به حمایت از سوریه و بازسازی این کشور با مشارکت کشورهای مختلف آن هم در سایه تهدید و ارعاب آمریکا می تواند به منزله یک دستاورد و موفقیت دیپلماتیک برای دمشق و کشورهای شرکت نماینده، تلقی گردد.

مسأله دیگری که در مورد تحولات سوریه باید به آن اشاره نمود، اختلافات میان ترکیه و روسیه است که باعث طولانی شدن فرایند حل سیاسی بحران سوریه شده است.

ترکیه و روسیه در چند پفراینده منطقه ای با یکدیگر اختلاف نظر دارند و همین اختلافات بر بحران سوریه سایه افکنده است. از جمله این اختلافات می توان به بحث درگیری ها در منطقه قره باغ، مسأله شرق دریای مدیترانه و صف بندی یونان و مصر در برابر ترکیه، بحران لیبی و اختلاف نظر آنکارا و مسکو بر سر آن اشاره نمود.

پیش از این ترکیه و روسیه کوشش داشتند که بحران سوریه را به وسیله توافقات فی مابین و بدون نظارت طرف سوری حل و فصل نمایند که به دلیل آنچه گفته شد، این مهم تا به امروز محقق نشده و با آنالیز تحولات منطقه نیز به نظر می رسد که محقق نخواهد شد.

مسعود اسداللهی کارشناس سیاسی مسائل منطقه در مصاحبه با خبرنگاران در مورد کنفرانس پشتیبانی از سوریه که در دمشق برگزار گردید گفت: بعد از آزاد سازی بوکمال دیگر به طور قطعی ثابت شد که تمام معارضان سوری به صورت نهایی شکست خورده اند. آزادی بوکمال فقط سرنگونی داعش نبود بلکه تکلیف باقی گروه های تروریستی را نیز تعیین کرد. عملاً از همان زمان صحبت از بازسازی سوریه به تدریج مطرح شد اما بحث های نظامی در حد محدودی که لازم بود ادامه پیدا کرد و غوطه شرقی آزاد شد. جنوب سوریه نیز با نظارت روسیه و تحت عنوان یک توافق آزاد شد. مشکل ادلب همچنان به علت بحث های پیچیده بین ترکیه و روسیه باقی ماند. البته در چند مرحله پیشروی های خوبی انجام شد اما متأسفانه به دلیل سازش های دو جانبه میان ترکیه و روسیه هنوز آزاد سازی کامل در ادلب صورت نگرفته است. البته همین پیشروی ها، مسأله بازسازی را تقویت کرد.

وی درباره اختلافات میان ترکیه و روسیه گفت: روس ها قصد داشتند سریعاً به یک راهکار نظامی- سیاسی با ترکیه دست یابند که بر اساس آن، عملیات نظامی به طور کامل متوقف می شد و بعد از آن به سمت راهکار سیاسی به وسیله کنفرانس آستانه و کمیسیون تدوین قانون اساسی حرکت می کردند، اما این اقدامات نیز به دلیل پیچیدگی های موجود در مسأله سوریه به نتیجه نرسید. در این میان آمریکایی ها، آغاز به زمینه سازی برای ممانعت از بازسازی سوریه کردند. آنها صراحتاً اعلام کردند تا زمانی که بشار اسد بر مسند قدرت است، در بازسازی سوریه شرکت نمی نمایند و قصد و نیتشان این بود که دولت های دیگر را نیز تحت فشار قرار دهند.

این کارشناس مسائل منطقه اعلام کرد: روس ها خیلی کوشش کردند به هر طریقی، راهکار سیاسی را پیش ببرند و تا حد زیادی نیز ساده انگارانه با مسأله برخورد کردند و همین مسأله باعث طولانی تر شدن این فرایند شد. در این میان، بحران های دیگری نیز به وجود آمد. در بحران لیبی، ترکیه و روسیه مجدداً در برابر هم قرار دریافتد. سپس در بحث شرق دریای مدیترانه و اکتشاف میادین نفت و گاز و اختلافی که میان مصر و یونان از یک طرف و ترکیه از طرف دیگر رخ داد، یک نوع تقابل نیمه پنهان میان روس ها و ترک ها به وجود آمد. روس ها در پشت پرده مایل نیستند که ترکیه تبدیل به یک کشور فراوری نماینده و صادر نماینده گاز به اروپا باشد.

وی ادامه داد: تقابلی که اخیراً میان دو طرف بوجود آمد، در جمهوری آذربایجان و در منطقه قره باغ حاصل شد و سبب شد تا روسیه احساس کند این ماجرا امنیت ملی این کشور را هدف قرار داده و تنها بحث آزاد سازی قره باغ مطرح نیست. آمریکایی ها از این طریق در حال ایجاد یک کمربند امنیتی در اطراف روسیه هستند و قصد محاصره آن را دارند. اختلافات میان ترکیه و روسیه بر سر این مسأله نیز بالا گرفت. مجموعه این اختلافات میان دو کشور در نهایت به این نقطه انجامید که مسکو احساس کرد نمی تواند اختلافات خود را با آنکارا حل و فصل کند.

اسداللهی همچنین گفت: تحت چنین شرایطی یک کنفرانس، نه به عنوان بازسازی بلکه با عنوان پشتیبانی از سوریه در دمشق برگزار می گردد. هدف از آن اتخاذ یک گام سیاسی- نظامی قدرتمند در حمایت از نظام سوریه و ایجاد زمینه ای برای مطرح کردن بحث های بازسازی این کشور بود. در ماه های اخیر نیز آمریکایی ها با قانون سزار قصد داشتند راه را بر مشارکت تمام کشورها در بازسازی سوریه ببندند. از این منظر نیز برگزاری این کنفرانس با حضور روسیه، چین، ایران و… یک موفقیت به شمار می رود. هرچند این کنفرانس قطعاً نمی تواند جایگزین یک همایش گسترده باشد.

وی اعلام کرد: امیدواریم روسیه متوجه شده باشد که به وسیله توافق های دوجانبه با ترکیه آن هم خارج از چارچوب آستانه که انتقادهای طرف سوری را بر می انگیزد، راه به جایی نخواهد برد. شاید اختلافات مطرح شده میان ترکیه و روسیه باعث آگاهی بیشتر مقامات مسکو گردد. مسأله بازسازی سوریه برای کشورهای غربی یک پروژه جذاب است و این کشور در بخش های مختلف اقتصاد به یاری احتیاج دارد؛ اما این شرکت ها به دلیل سیاست های آمریکا علیه دمشق قادر به مشارکت در این فرایند نیستند و باید راهکار های خنثی سازی این تحریم های آمریکا در قبال سوریه را پیدا نمایند.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: در سایه عدم توانایی شرکت های غربی برای ورود به بحث بازسازی سوریه، این فرصت برای ایران وجود دارد که در زمینه بازسازی خطوط انتقال برق، پالایشگاه ها، راه ها و جاده ها… در سوریه مشارکت نموده و قراردادهایی را در این خصوص با طرف سوری امضا کند. بنابراین ایران می تواند تهدید تحریم های آمریکا علیه سوریه را به یک فرصت تبدیل کند.

نتیجه گیری

کشورهای حامی سوریه با برگزاری کنفرانس های مختلف در مورد راههای بازسازی این کشور می توانند ضربه محکمی بر کوشش های آمریکا در جهت مانع تراشی در جهت بازسازی سوریه وارد آورند؛ چرا که واشنگتن به وسیله اعمال تحریم های گسترده علیه دولت و ملت سوریه به زعم خود جهت شکوفایی و بهبود اقتصاد این کشور را بسته است؛ این در حالی است که دمشق از حمایت کشورهای دوست و هم پیمان خود برخوردار است.

برگزاری کنفرانس حمایت از سوریه در سایه مخالفت های آمریکا برای بازسازی این کشور، نه تنها یک دستاورد دیپلماتیک به شمار می رود بلکه می تواند فرصت مالی خوبی برای کشورهایی نظیر ایران در سایه مشارکت در فرایند بازسازی بخش های آسیب دیده اقتصاد سوریه از جمله پالایشگاه ها و خطوط انتقال انرژی تلقی گردد.

اختلافات میان ترکیه و روسیه بر سر پفراینده های منطقه ای، سبب شده که این دو کشور هنوز نتوانند بر سر سوریه به یک توافق دست پیدا نمایند. البته کوشش های آنکارا و مسکو برای حل بحران سوریه به وسیله توافقات فی مابین و به دور از نظارت طرف سوری، نقدها دمشق را نیز به دنبال داشته است.

به نظر می رسد که شدت دریافت این اختلافات بر سر موضوعاتی نظیر درگیری ها در قره باغ، بحران لیبی و… باعث شده تا هر دو کشور به چارچوب کنفرانس آستانه و حل بحران سوریه با مشارکت دمشق بازگردند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 5704

به "کنفرانس حمایت از بازسازی سوریه و ناکامی سزار آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنفرانس حمایت از بازسازی سوریه و ناکامی سزار آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید