آشنایی با آرتریت پسوریاتیک

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، آرتریت پسوریاتیک بیماری است که به درد مفاصل منجر می گردد دلیل این بیماری ناشناخته است ولی اگر در اسرع وقت شناسایی گردد می توان با استفاده از روش های مختلف راه درمان مفیدی برای آن به دست اورد. پزشک در صورتی که مقدار آرتریت پسوریاتیک حاد نیاشد تجویز بعضی از داروها را در اولویت خود قرار می دهد.

آشنایی با آرتریت پسوریاتیک
آرتریت پسوریاتیک به التهاب مفاصل کنار ضایعات پوستی و البته ناخنی اطلاق می گردد . این بیماری به مرور زمان سبب ایجاد دردهای مزمن و تورم می گردد مفاصل انگشتان و مهره های کمری و گردن از جمله بارزترین نواحی در این بیماری است البته هر یک از مفاصل بدن نیز می تواند به این بیماری مبتلا بود. در این بخش از مقاله با ارائه نکاتی در خصوص دلایل آرتریت پسوریاتیک و البته علائم این بیماری سعی داریم به معرفی بعضی از مهمترین راه های درمان آن هم به روش طب نوین و هم طب سنتی بپردازیم .

اگر از این بیماری رنج می برید بهتر است در اولین اقدام راه حلهای لازم را برای درمان آن انجام دهید در غیر اینصورت ممکن است به عوارض های بدتری نیز منجر شوید. اگر راه های درمان را در اسرع وقت در پیش بگیرید می توانید در درمان این بیماری گامی موثر بردارید.

افرادی که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند به راحتی می توانند کاندیدای جدیدی برای آرتریت پسوریاتیک در نظر گرفته شوند. در واقع افرادی که در پوست بدنشان لکه های ضخیمی سفید و نقره ای و البته قرمز رنگ دارند می توانند به وجود این بیماری مشکوک شوند البته راه های تشخیص مختلفی برای این بیماری موجود است که در ادامه به طور کلی آن ها را مورد آنالیز قرار خواهیم داد. دلیل اینکه فرد به التهاب پوستی گرفتار می گردد می تواند وجود بعضی از مسائل در سیستم ایمنی او مربوط گردد و در این صورت مفاصل نیز می تواند در خطر تورم و البته سفتی قرار گیرند. سیستم ایمنی ضعیف می تواند به زیان های بسیار زیادی از جمله آرتریت پسوریاتیک با گذر زمان تبدیل گردد اگر این بیماری در زمان تعیین تشخیص گردد می توان به درمان ان امیدوار بود در غیر اینصورت می تواند حادتر گردد و غیر قابل جبران باشد.

علل آرتریت پسوریاتیک

علل آرتریت پسوریاتیک چیست؟ تا به امروز ارزیابی های بسیاری اجرا شده است که بتواند دلیل این بیماری را تشخیص دهد. گفتنی است بیشتر افرادی که از بیماری های پوستی و البته پسوریازیس رنج می برند می توانند گرفتار این بیماری نیز شوند به همین خاطر به طور جدی تاکید می گردد اگر به بیماری پسوریازیس مبتلا شده اید سعی کنید در اسرع وقت به پزشک خود در خصوص امکان ابتلا به آرتریت پسوریاتیک در ارتباط باشید. معمولا افزایش درد در نواحی مفاصل می تواند نشانه خوبی برای برو این بیماری در نظر گرفته گردد.

ورم مفاصل با گذر زمان اگر درمان نگردد تشدید می یابد در سال های آینده ممکن است دیگر به طور کامل قابل درمان نباشد. علل اصلی این بیماری به طور کامل شناخته نشده است ولی بیشتر محققان بر این باور هستند که این بیماری در یک خانواده قابل انتقال است به گونه ای که تعداد بسیار زیادی از افراد که از آن رنج می برند به احتمال زیاد دارای یک بستگان نزدیک هستند که قبلا به این بیماری مبتلا شده است. وجود بعضی از عفونت ها نیز می تواند سبب به وجود آمدن آرتریت پسوریاتیک باشد. به همین خاطر افزایش قوای سیستم ایمنی و رعایت اصول های بهداشتی می تواند گام موثری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در نظر گرفته گردد.

علائم آرتریت پسوریاتیکآرتریت پسوریاتیک علائم مختلفی دارد که از فردی به فرد دیگر متغیر است از جمله مهمترین علائم این بیماری می توانیم به موارد زیر اشاره نمود:

لکه های پوستی قرمز و خشک با پوسته های نقره ای -سفید

فرورفتگی های کوچک در ناخن ها

ناخن هایی که از پوست جدا شده اند

خستگی

قرمزی و درد چشم

درد پاشنه و کمر

علائم یاد شده قرا نیست در یک فرد به طور کامل موجود باشد حتی اگر وجود بعضی از آنها را نیز احساس می نماید بلافاصله با پزشک خود در ارتباط باشید . در بعضی از مواقع حتی ممکن است وجود یکی از علائم یاد شده نیز به وجود این بیماری در فرد مربوط باشد. پزشک مربوط به آسانی می تواند به وجود این بیماری پی برد در ادامه به طور کلی به راه های تشخیص آن اشاره نموده ایم.

تشخیص آرتریت پسوریاتیک

روماتولوژیست که متخصص ورم مفاصل است به آسانی می تواند به وجود این بیماری در فرد پی ببرد. برای تشخیص آرتریت پسوریاتیک پزشک مربوط می تواند از اشعه ایکس یا سی تی اسکن و یا البته سونوگرافی بهره مند گردد گفتنی است دریافت نمونه های خونی نیز در بعضی از مواقع می تواند برای تشخیص این بیماری در نظر گرفته گردد. وجود هرگونه تورم و الته درد در نواحی مختلف مفاصل می تواند علائمی برای حضور این بیماری در بدن باشد ولی باید راه های تشخیص جدی تری در نظر گرفت با استفاده از موارد یاد شده بعلاوه پزشک می توان اندازه بیماری را نیز شناسایی کند در این حالت می تواند برترین راه حل را در نظر بگیرد.

درمان آرتریت پسوریاتیک

برای درمان آرتریت پسوریاتیک راه کار های مختلفی موجود است که با در نظر گرفتن شدت این بیماری می تواند در اولویت قرار گیرد در صورتی که این بیماری خفیف باشد حتی استفاده از ایبوپروفن نیز می تواند گزینه مناسبی در نظر گرفت گردد

از دیگر را ههای درمان می توان به :

داروهای بیولوژیک

ورزش

خستگی

خوب زندگی کردن

اشاره نمود. گفتنی است دراوهای یاد شده که برای درمان این بیماری تجویز می گردد با گذر زمان می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند در این راستا درد موجود در مواصل کاهش می یابد در این موزد داروهای مختلفی موجود است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. از جمله :

ایکسیکیزوماب سکوکینوماب اوسته کینوماب

اتانرسپت آدالیمومب سرتولیزوماب گولیموماب اینفیلیکسیماب

آزاتیوپرین سیکلوسپورین

هر کدام از داروهای یاد شده با در نظر گرفتن شدت بیماری می تواند تجویز گردد به همین خاطر استفاده خودسرانه از آنها تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست. اگر احساس می کنید به این بیماری گرفتار شده اید بلافاصله اقدامات لازم برای درمان ان را در پیش بگیرید.

درمان های خانگی آرتریت پسوریاتیک

علاوه بر همه درمان های یاد شده برای آرتریت پسوریاتیک راه های ویژه دیگری نیز موجود است که در منزل می توان از آنها استفاده کرد. توجه کنید رو های درمانی برای این بیماری در حالت حاد پاسخگو نخواهد بود به همین خاطر ضروری است در اولین فرصت با پزشک خود در این زمینه در ارتباط باشید. بعضی از مواد غذایی و البته مواد طبیعی توانایی آن را دارند که درد مفاصل را به طور جدی از بن ببرند از جمله مهمترین آنها نمیتوان به زردچوبه اشاره نمود. روغن ماهی نیز برای این منظور گزینه خوبی است ولی باید در استفاده از آنها اعتدال رعایت گردد. این نوع از مواد غذایی فقط می توانند درد را کاهش دهند و برای درمان شاید گزینه خوبی نخواهد باشد به همین خاطر بهره مندی از طب نوین برای درمان آرتریت پسوریاتیک جزو اصلی ترین نکات می باشد.

مکمل های مفیدی دیگر که می تواند برای درمان این بیماری گزینه خوبی در نظر گرفته گردد شامل:

روغن دانه

مویز سیاه

بوسولیا دویلس کلاو

پنجه شیطان یوکا

عصاره خیار

دریا پری

بیوتیک

پروبیوتیک

می باشد. در سال های اخیر طب سوزنی و البته رایجه درمانی نیز نتایج خوبی برای درمان و یا حداقل کاهش درد آرتریت پسوریاتیک گزینه های خوبی بوده است.

منبع: www.mayoclinic

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 10042

به "آشنایی با آرتریت پسوریاتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آرتریت پسوریاتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید