با فیبر نوری، اینترنت نامحدود واقعی به خانواده ها می دهیم؛ مدل مصرف منصفانه اینترنت از بین می رود

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، در آینده ای نزدیک مدل مصرف منصفانه اینترنت از بین می رود و مردم اینترنت نامحدود واقعی را با فیبر نوری لمس می نمایند.

با فیبر نوری، اینترنت نامحدود واقعی به خانواده ها می دهیم؛ مدل مصرف منصفانه اینترنت از بین می رود

این خبر را صادق عباسی شاهکوه، رئیس رگولاتوری ایران و معاون وزیر ارتباطات رسانه ای نموده است. وزارت ارتباطات در همان ماه های نخست بحث بازنگری در تمامی سیاست ها و قوانین اینترنت ایران را در دستور کار قرار داده است؛ از جمله تغییر و اصلاع تعرفه ها، حذف اینترنت نیم بها و اکنون خبر از حذف مدل مصرف منصفانه اینترنت می دهد.

رئیس رگولاتوری در این رابطه می گوید: بحث مصرف منصفانه در اینترنت یک الگوی جهانی است. به این معنی که در مواقعی که سرویس اپراتور به صورت حجم نامحدود عرضه می گردد سقفی به عنوان مصرف منصفانه در نظر گرفته می گردد که حد مصرف نگه داشته گردد و شبکه با مصرف بی رویه کاربر، دچار مشکل نگردد.

صادق عباسی شاهکوه می گوید این مدل در همه کشورها رایج است و یاری می نماید شبکه ها در جریان مصرف همزمان کاربران، دچار مشکل نشوند. همه اپراتورها، یک حدی را به عنوان آستانه مصرف در نظر می گیرند تا کاربر به صورت دائمی در حال دانلود نباشد و باعث افت سرعت شبکه نگردد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به پروژه فیبر نوری منازل و نقاط در دولت سیزدهم، اشاره می نماید کاربران اینترنت نامحدود واقعی تجربه می نمایند و مدل اینترنت مصرف منصفانه حذف می گردد: ما کم کم در حال حرکت به سمت شبکه دسترسی فیبرنوری هستیم و در برنامه داریم که تا سال 1404 این شبکه را برای سرویس دهی به 80 درصد خانوار ایرانی مهیا کنیم. به این ترتیب در آینده اینترنت نامحدود واقعی را روی شبکه فیبرنوری تجربه خواهیم کرد.

او می گوید اینترنت نامحدود در فیبر نوری شدنی است: تکنولوژی فیبرنوری ظرفیتی ارائه می دهد که شبکه اپراتورها، مصرف اینترنت نامحدود واقعی را جواب خواهد داد و کل شبکه انتقال و سطوح بالای آن آمادگی مصرف نامحدود را خواهند داشت. با توسعه بیشتر شبکه ها، حد مصرف منصفانه نیز بالاتر خواهد رفت و ما امیدواریم که در آینده کل شبکه دسترسی کشور مبتنی بر فیبرنوری گردد. در این صورت ظرفیت شبکه انتقال افزایش پیدا می نماید و حد مصرف منصفانه برداشته شده و در این صورت کاربر، اینترنت نامحدود واقعی را خواهد دید.

صادق عباسی شاهکوه می گوید فعلا مدل مصرف منصفانه اینترنت برقرار است و اگر کاربری حجم مصرفی خود را تمام کند؛ سرعتش کم می گردد اما اگر شبکه فیبر نوری توسعه پیدا کند؛ دیگر این سقف مصرف برداشته می گردد.

معاون وزیر درباره جزئیات پروژه اینترنت فیبر نوری و اینکه آیا همه کاربران به فیبر دسترسی پیدا می نمایند یا سرویس های اینترنت ADSL و VDSL نیز ارائه می گردد؛ نیز شرح دادند: دسترسی مبتنی بر فیبر یعنی فیبرکشی تا یک فاصله ای نزدیک منازل؛ از آنجا به بعد هم این سرویس می تواند به وسیله فیبر تا داخل منازل برود و یا اینکه می توان به وسیله شبکه سیم مسی VDSL و یا ADSL این خدمات را به کاربر ارائه کرد. اینها بستگی به موقعیت کاربر دارد. در جاهایی است که ممکن باشد تا نقطه نهایی، عمده ارتباط به وسیله فیبرنوری خواهد بود.

درباره سرعت اینترنت فیبرنوری نیز معاون وزیر ارتباطات می گوید: جایی که فیبر تا خاتمه جهت و در داخل منزل افراد برود، دیگر محدودیت سرعتی هم در کار نیست. همه اینها بستگی به تأمین شبکه انتقال دارد که اگر تأمین گردد، سرعت های گیگابیت بر ثانیه را متصور خواهیم بود. اما در جاهایی که در انتهای جهت از سیم مسی استفاده گردد ممکن است سرعت 50 تا 100 مگابیت بر ثانیه باشد. همه اینها مبتنی بر احتیاج کاربران تنظیم می گردد و البته بستگی به قیمت هم دارد.

قرار است در دهه فجر پروژه فیبر نوری منازل کلید بخورد و دولت طی 4 سال به بیش از 20 میلیون خانوار اینترنت فیبر نوری برساند. رئیس رگولاتوری درباره شرایط این پروژه می گوید: مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به زودی نهایی و ابلاغ می گردد و کلیات این پروژه، تعریف تعیینی از آن و نحوه انجام کار تعیین خواهد شد. در این مصوبه تعیین خواهد شد که چه امتیازها و حمایت هایی را در اختیار اپراتورهای اجرا نماینده این پروژه باید بگذاریم؛ هدفگذاری در هر استان چگونه باشد و چقدر پوشش ایجاد گردد. مطابق این مدل، کشور را تقسیم بندی نموده و اپراتورها در اجرای پروژه، در استان ها گروه بندی می شوند تا به صورت موازی بتوانیم تا سال 1404 به این هدف بزرگ برسیم.

منبع: شبکه چی
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 12176

به "با فیبر نوری، اینترنت نامحدود واقعی به خانواده ها می دهیم؛ مدل مصرف منصفانه اینترنت از بین می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با فیبر نوری، اینترنت نامحدود واقعی به خانواده ها می دهیم؛ مدل مصرف منصفانه اینترنت از بین می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید