بعد از کانادا..آیا سکوت غرب در قبال ریاض انتها می یابد؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، بحران دیپلماتیک اخیر بین عربستان و کانادا به خاطر مسائل حقوق بشری و سیاسی، روابط بی ثبات بین عربستان و کشورهای غربی همپیمان را در کانون توجه قرار داده است.

بعد از کانادا..آیا سکوت غرب در قبال ریاض انتها می یابد؟

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، درپی درخواست کانادا از عربستان برای آزاد کردن دو فعال مدنی بازداشت شده، ریاض سفیر خود از این کشور را فراخواند و سفیر کانادا در عربستان را نیز عنصر نامطلوب توصیف کرد.

عربستان همچنین همه معاملات تجاری و سرمایه گذاری جدید خود با کانادا را به حالت تعلیق درآورد.

سفارت کانادا در ریاض در توئیتری نگرانی زیاد کشورش را درقبال بازداشت های بیشتر فعالان جامعه مدنی و فعالان حقوق بشری در عربستان از جمله سمر بدوی ابراز داشته بود و دولت سعودی را ترغیب نموده بود که همه فعالان صلح جو در زمینه حقوق بشر را فوری آزاد کند.

دولت کانادا در واکنش به اقدام مسئولان سعودی تاکید نمود که همیشه مدافع حفاظت از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و آزادی بیان باقی خواهد ماند و برای شرح خواستن از عربستان درباره تعلیق همکاری های تجاری جدید با اتاوا کوشش خواهد نمود.

ماری پیر باریل سخنگوی دولت کانادا امروز دوشنبه در بیانیه ای گفت که کانادا از اقدامات عربستان به شدت نگران است.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه خود آنچه را که دخالت آشکار در امور داخلی خود و مغایر با قوانین و موازین بین المللی خواند، محکوم کرد و اضافه کرد که این امر تعرض بزرگی به نهادهای کشور عربستان و قوه قضائیه آن و اخلال در اصل حاکمیت کشورها و حمله ای به شمار می رود که اتخاذ موضعی قاطع را ایجاب می نماید تا هر کسی را که در کوشش برای خدشه وارد کردن به حاکمیت عربستان است، از این کار باز دارد.

ناظران معتقدند که اقدام عربستان به قطع روابط دیپلماتیک با کانادا و تعلیق همه معاملات تجاری با این کشور مبالغه آمیز بوده و نشان می دهد که پرونده حقوق بشری در سطح داخلی یا خارجی منبع دردسر و ناراحتی زیادی برای ریاض در محافل بین المللی و چالشی برای روابط دیپلماتیک عربستان به شمار می رود؛ روابط دیپلماتیکی که در معرض فرسایش قرار گرفته است.

با انتقادهای حقوق بشری - به ویژه انتقاد دولت ها - با حساسیت شدیدی برخورد می نماید اما این انتقادها اخیرا زیاد شده است. آخرین مورد آن، انتقاد راوینا شمداسانی سخنگوی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل بود که تعجب خود را از تناقض آشکار بین مظاهر سیاست درهای باز جدید عربستان و سرکوب مدافعان همین سیاست درهای باز و مدافعان حقوق بشر در این کشور ابراز داشت.

با توجه به اینکه جنبه هاری تجاری و مالی اولویتی در روابط با عربستان به شمار می رود؛ دولت های غربی به مطرح نکردن مسائل حقوق بشری یا انتقاد از پرونده عربستان و رفتارهایش در این زمینه عادت نموده اند اما متغیرهای اخیر سبب شده است که چندین دولت از عربستان انتقاد نمایند؛ به ویژه بعد از نبردهای سیاسی و نظامی پی درپی سعودی ها در داخل و محیط پیرامونی خود و تبعات انسانی و حقوق بشری ناشی از آن.

حکومت سعودی در حال حاضر صدها فعال حقوق بشری، عالم دینی، اندیشمند، اقتصاددان، بازرگان و فعالان حقوق زنان از جمله سمر بدوی و هتون الفاسی را بازداشت نموده است. هتون الفاسی در ژوئن گذشته بازداشت شد.

عربستان در قطع کردن روابط با دولت های منتقد خود سابقه دار است. در ماه مارس سال 2015 میلادی، سوئد به خاطر پرونده رائف بدوی وبلاگ نویس عربستانی، از بی احترامی ریاض به حقوق بشر انتقاد کرد و همکاری نظامی خود با این کشور را متوقف کرد و عربستان نیز در واکنش سفیر خود را از استکهلم فراخواند که این امر باعث بروز دوره ای از بحران بین دو کشور شد.

روابط آلمان و عربستان نیز در اواخر سال 2017 میلادی به خاطر موضعگیری برلین در قبال بازداشت سعد حریری نخست وزیر لبنان در ریاض و محاصره قطر به تنش گرایید و عربستان سفیر خود از آلمان را برای مشورت فراخواند و دولت آلمان نیز فروش سلاح به ریاض را به حالت تعلیق درآورد.

با وجود جنبه های ظاهری روابط خوب بین لندن و ریاض، صداهای زیادی در درون مجلس عوام و وزارت خارجه انگلیس بلند شده است که از پرونده حقوق بشری عربستان انتقاد می نماید. اینها دولت انگلیس را به مساهمه با عربستان به ویژه در زمینه حقوق بشر و نیز جنگ یمن متهم می نمایند که درد و رنج انسانی هولناکی را به همراه داشته است.

در دسامبر سال 2016 میلادی، مجلس اروپا در قطعنامه ای موارد نقض حقوق بشر توسط ائتلاف تحت فرماندهی عربستان در یمن را محکوم کرد و خواهان تحقیق در این باره و نقض قوانین بین المللی و بازخواست عاملان آن و نیز توقف حمایت از ائتلاف شد. این موضعگیری از نهادهای اروپایی بی سابقه بود.

با وجود سلطه مالی عربستان بر بسیاری از شرکت ها و دیپلماسی چک کشیدن سعودی ها، اما انتقاد پی درپی بسیاری از دولت ها و کشورها از سیاست های سعودی ها در جریان است. این انتقادها در پرتو موج بازداشت های پیاپی در داخل عربستان که اکثر اقشار از شاهزادگان گرفته تا زنان را شامل شده است و نیز بحران ناشی از جنگ علیه یمن و محاصره قطر مطرح می گردد.

این پرونده ها از جمله محاصره قطر و تبعات ناشی از آن جبهه ای گسترده از انتقادها علیه عربستان را گگردده است. این پرونده ها راه خود را به بسیاری از گزارش های رسانه ای و حقوقی باز نموده است که موارد نقض حقوق بشر، مسائل داخلی مزمن حقوق بشری و سیاسی را رصد نموده اند. اینها نقل مجلس محافل بین المللی و رسانه های گروهی شده است.

گرفتار شدن عربستان در این بحران ها سبب تضعیف وجهه عربستان در سطح دیپلماتیک و تضعیف چهره دیپلماتیک آن در محافل بین المللی و تزلزل چهره این کشور در دنیا عرب و در سطح منطقه ای و بین المللی و حتی در نزد کشورها و دولت های هم پیمان با ریاض شده است.

سایت اینترست آمریکا در مقاله ای درباره دیپلماسی عربستان تاکید نمود: بحران های عربستان به طرز فاجعه باری به خاطر سیاست های جسورانه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی درحال افزایش است که این سیاست ها اساسا بر حمایت دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا راسخ است و به پول برای دلجویی از هم پیمانان و بایکوت بسیاری از پرونده ها تکیه نموده است.

ناظران معتقدند که برخورد دیپلماتیک کنونی عربستان با مسئله انتقادهای حقوق بشری یا پاسخ به مخالفان می تواند عربستان را - همزمان با افزایش دغدغه ها و میزان انتقادها- منزوی کند.

منبع: تسنیم
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 777

به "بعد از کانادا..آیا سکوت غرب در قبال ریاض انتها می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از کانادا..آیا سکوت غرب در قبال ریاض انتها می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید