خبرنگاران ترانزیت ریلی کالا بین هند و روسیه به وسیله ایران

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، تهران- خبرنگاران- مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اتصال ریلی چابهار به زاهدان گفت: ایران می تواند از این جهت برای انتقال بار کشورهای حوزه سی. آی. اس به دریای عمان و همچنین ترانزیت ریلی هند و روسیه بهره بگیرد.

خبرنگاران ترانزیت ریلی کالا بین هند و روسیه به وسیله ایران

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور ارزان هند ما را تجربه کنید.

روز سه شنبه عملیات ریل گذاری راه آهن زاهدان به چابهار با دستور وزیر راه و شهرسازی شروع شد. این خط ریلی در جهت خود از بندر چابهار، شهر جدید تیس، بخشی از شهرستان کنارک، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور می نماید و پس از آن قرار است یک خط به زابل و میلک در مرز افغانستان و استان های خراسان جنوبی و رضوی متصل گردد.

زیرسازی راه آهن زاهدان - چابهار، در بخش های زیادی از جهت به اتمام رسیده و عملیات ریل گذاری آن روز سه شنبه شروع شد و تا خاتمه سال جاری به ایستگاه خاش به طول 150 کیلومتر می رسد. قرار است روزانه یک کیلومتر از این جهت ریلی ساخته گردد و آنطور که وزیر راه و شهرسازی عنوان می نماید، از سمت چابهار نیز به زودی عملیات ریل گذاری شروع خواهد شد.

دولت در برنامه خود افزایش ظرفیت بندر چابهار را از 2.5 میلیون تن به8.5 میلیون تن را در دستور کار دارد که برای جابجایی بار بندر تکمیل کریدور ریلی شرق کشور به عنوان هدف نهایی دنبال می گردد. این هدف، منهای برنامه اصلی دولت برای اتصال بندر چابهار به آسیانه میانه و بازپس گیری سهم خود از جابجایی بار در منطقه است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران روز آدینه در مورد اهمیت ترانزیتی محور ریلی چابهار- زاهدان به خبرنگار مالی خبرنگاران، گفت: این محور ریلی که با تدبیر دولت دوازدهم عملیات ریل گذاری آن شروع شد، یکی از قطعات مهم شبکه ریلی کشور است که علاوه بر نقش منطقه ای و ملی، به عنوان قطعه ای از کریدور شمال به جنوب منتهی به بندر چابهار اهمیت بسیار بالایی دارد.

به گفته سعید رسولی تا به امروز به دلیل عدم اتصال بندر اقیانوسی چابهار به شبکه ریلی، کمتر توانستیم در حمل بار از این بندر مهم بهره مند باشیم و در واقع ترانزیت بار را در این محور از دست داده بودیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، ضمن اشاره به دستور رهبر انقلاب اسلامی در استفاده 300 میلیون یورویی از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین اعتبار این پروژه، گفت: پیش بینی می کنیم افتتاح و بهره برداری از این جهت با توجه به تامین اعتبار صورت گرفته طبق برنامه اعلامی باشد.

به گفته رسولی این جهت ریلی به طول 628 کیلومتر چابهار را به زاهدان و شبکه ریلی متصل می نماید و راه آهن جمهوری اسلامی ایران می تواند از این جهت برای برخورداری از سهم جابجایی بار ترانزیتی کشورهای حوزه سی. آی. اس (اتحادیه کشورهای مستقل) به دریای عمان استفاده کند.

وی اضافه نمود: همچنین از این جهت می توان برای ترانزیت بارهایی که به دریای عمان می آید از جمله بار هند به روسیه که عدد قابل توجهی است بهره بگیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در بند 25 سیاست های کلی برنامه ششم، شاهد تاکید بر توسعه کریدورهای ترانزیتی هستیم که اقدام چند روز گذشته یکی از مهم ترین کوشش های دولت برای عمل به این توصیه است.

رسولی به برنامه همزمان دولت برای اتصال رشت به آستارا اشاره نمود و گفت: 168 کیلومتر جهت برای اتصال این محور در حال عملیاتی شدن است که در نهایت امیدواریم این محور هم روزی به ریل چابهار متصل گردد و در ادامه با اتصال خواف به هرات که سال جاری به بهره برداری می رسد و مرز سرخس، اینچه برون و اتصال میرجاوه به پاکستان، صادرات و واردات کالا به وسیله شبکه ریلی به اهداف کلان مالی نزدیک گردد.

مدیرعامل شرکت راه آهن در مورد اینکه تکمیل شبکه ریلی در محور شرق کشور تا چند درصد منجر به افزایش ترانزیت از جهت ایران می گردد، گفت: واقعیت این است که ترانزیت تنها به تکمیل زیرساخت مربوط نمی گردد و به تقاضای حمل بار و عناصر دیگر نیز مربوط است.

وی ادامه داد: حجم باری که اکنون از چابهار با کامیون جابجا می گردد عدد قابل توجهی است که به دلیل پهلوگیری کشتی های عظیم در این بندر اقیانوسی و جذب سرمایه گذار در این بندر تحقق یافته است.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه شبکه ریلی در سراسر دنیا بر پایه حمل بار توجیه می گردد، گفت: کوشش دولت در این سال ها این بوده است که چشمه های بار را به ریل متصل نموده و با انتقال بار از جاده به ریل، بهره وری شبکه ریلی کشور را ارتقا دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 3958

به "خبرنگاران ترانزیت ریلی کالا بین هند و روسیه به وسیله ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ترانزیت ریلی کالا بین هند و روسیه به وسیله ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید