دستورالعمل ساماندهی بازار خودرو تدوین شد ، از خرید خودرو با قیمت های غیرواقعی خودداری کنید
به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از مردم خواست تا بازگشت قیمت ها به روال منطقی، از خرید و فروش خودرو با قیمت های غیر متعارف پرهیز کنند و تن به قیمت های حباب دار بازار خودرو ندهند.
تکالیف جدید سازمان حمایت برای خودروسازان
وی اضافه کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رصد بازار خودرو، امروز جلسه ای در سازمان حمایت برگزار شد که امیدواریم مصوبات این جلسه بلافاصله بعد از تصویب در ستاد تنظیم بازار، به اجرا گذاشته شود.
معاون وزیر صمت اضافه کرد: بر اساس مصوبات جلسه امروز، همه خودروسازان مکلفند برنامه ماهانه تولید خود را به سازمان حمایت اعلام کنند و این تولید به دقت در بازه های سه ماهه مورد رصد قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: با هدف جلوگیری از حضور سوداگران و دلالان در بازار خرید و فروش خودرو، خودرو سازان مکلف شدند برنامه فروش خود را به نحوی ارائه کنند که ضمن به صفر رسیدن حضور دلالان، دسترسی به سایت های فروش سهل الوصول باشد و امکان هک کردن این سایت ها و ثبت نام از روش های نامتعارف، وجود نداشته باشد.
رصد آگهی های خودرو در شبکه های مجازی
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اضافه کرد: همچنین در مکاتبه با دادستان کل کشور و شورای عالی فضای مجازی مقرر شد همه شبکه های مجازی و رسانه های دیداری و شنیداری که در عرصه آگهی خودرو فعال هستند باید اولا از وجود خودرو برای فروش هنگام درج آگهی مطمئن باشند و قیمت این آگهی نیز باید متعارف باشد که عبارت است از قیمت مصوب درب کارخانه به علاوه درصدی بابت سود فروش.
وی اضافه کرد: همچنین درج آگهی معاوضه و تعویض خودرو در سایت ها و شبکه های مجازی ممنوع خواهد بود.
به گفته تابش، همه خرید و فروش ها باید در مراجع رسمی اتفاق بیافتد و هرگونه خرید و فروش توافقی قابل رسیدگی در سازمان حمایت نخواهد بود و مبایعه نامه رسمی در حکم فاکتور خرید و فروش و مبنای مبارزه با گران فروشی سازمان حمایت خواهد بود.
تا زمانی که شورای رقابت قیمت جدید ندهد، نرخ های فعلی ملاک عمل است
رئیس سازمان حمایت مصرف نندگان و تولیدکنندگان اضافه کرد: تا زمانی که شورای رقابت قیمت های جدید را ابلاغ نکند، قیمت های مصوب فعلی همچنان ملاک عمل خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه نباید خودرو که کالایی مصرفی است به کالایی سرمایه ای بدل شود اضافه کرد: هنگام ثبت نام، خودروسازان مکلف هستند محدودیت هایی برای ثبت نام کنندگان ایجاد کنند تا مصرف کنندگان واقعی ثبت نام کنند.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اضافه کرد: ثبت نام کنندگان باید حتما بالای 18 سال سن داشته و دارای گواهینامه رانندگی باشند و در گذشته نیز از خودروی ثبت نامی استفاده نکرده باشند.
وی اضافه کرد: همچنین کسانی که دارای پلاک جاری هستند نمی توانند خودرو ثبت نام کنند و اگر خودرویی از زمان تحویل تا سه ماه به گارانتی اولیه نرود گارانتی آن باطل خواهد شد و سند خودروهای ثبت نامی تا یک سال در رهن قرار می گیرد.
40 درصد خودروهای تولیدی باید پیش فروش شوند
به گفته تابش همچنین خودروسازان مکلف هستند 60 درصد تولیدات خود را به تعهدات قبلی و 40 درصد را به ثبت نام های فروش فوق العاده تخصیص دهند.
وی اضافه کرد: از وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز خواسته شده از صاحبان درآمدهای بالا و اتفاقی اقتصادیات اخذ شود و اگر حتی یک خودرو توسط بازرسان سازمان حمایت در پارکینگ های عمومی و شرکت های خرید و فروش خودرو پیدا شود که بیش از سه ماه بلااستفاده بوده در حکم اختفا و احتکار خواهد بود.
وی همچنین شرح داد: پیشنهاد داده ایم که در فروش فوق العاده، سایت خودروسازان تا مدتی باز باشد و بعد به روش قرعه کشی، خودرو تحویل مشتریان برنده شود و ودیعه بقیه خودروسازان عودت داده شود.
به گفته رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مقرر شده تولید دو خودروساز عمده کشور که پیشتر 900 هزار دستگاه برای سال جاری بود به یک میلیون و دویست هزار دستگاه افزایش یابد تا کمبود خودرو نیز وجود نداشته باشد.
مردم تن به قیمت های واقعی خودرو ندهند
وی از مردم خواست در مواجهه با قیمت های حباب دار و غیر واقعی، از خرید خودداری کنند و تخلفات گران فروشی را از طریق سامانه 124 و سازمان های صنعت استان ها اعلام کنند.
تابش همچنین در خصوص کاهش قیمت نهایی محصولاتی که مواد اولیه آن ها با کاهش قیمت روبرو بوده نیز اضافه کرد: سازمان حمایت این کالاها را رصد کرده و تولیدکنندگان نیز مکلف هستند قیمت نهایی محصول خود را کاهش دهند.
منبع: مهر
منبع: تجارت نیوز