روش های درمان سرماخوردگی (درمان خانگی)

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، درمان سرماخوردگی بچه ها و بزرگسالان در خانه را می توان با استفاده از روش هایی مانند استراحت، مصرف غذاهای گرم و مفید، دمنوش ها و... کاهش داد.

روش های درمان سرماخوردگی (درمان خانگی)

با شروع فصل سرما و سرد شدن تدریجی هوا، سرماخوردگی مهمان ناخوانده خانه های بیشتر مردم می شود. این سرماخوردگی ها می توانند کوتاه و کم اثر و گاه طولانی مدت، همراه با علائمی مثل سرفه، عطسه های پشت سرهم، آبریزش بینی و … باشند. بیشتر مردم برای این نوع سرماخوردگی ها نیازی به مراجعه به پزشک نمی دانند و درمان سرماخوردگی خود و خانواده شان را شروع می نمایند. درمان خودسرانه پدیده قابل قبولی در بین جوامع پزشکی نیست ولی درمان با استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی در همه جای جهان مرسوم و پذیرفته شده است.

روش درمان سرماخوردگی به صورت خانگی

با رعایت نکات و مصرف مواد غذایی مفید می توان به سرعت سرماخوردگی و عوارض ناشی از آن مانند سرفه، تب، گلو درد و… را کاهش داد.

  • استراحت کافی

در ساعات اولیه سرماخوردگی استراحت به مقدار کافی کنید. استراحت کردن باعث افزایش ایمنی بدن می شود البته استراحت نه به معنای اینکه کاملا بخوابید چراکه خواب بیش از حد با افزایش میزان سرد و تر شدن بدن می تواند اثرات معکوسی داشته باشد.

  • مصرف مایعات

مصرف مایعات را در هنگام سرماخوردگی افزایش دهید باز هم تاکید می شود در حد معقول و منطقی آب و مایعات دیگر را مصرف کنید.

  • استفاده از حوله داغ

اگر شما بتوانید از انتقال ترشحات بینی به داخل گلو و سینه در همان ابتدای سرماخوردگی جلوگیری کنید به سرعت می توانید حال خود را مساعد کنید. سریعا از پارچه یا حوله داغی روی سر بهره ببرید. اگر کمپرس نمک دم دست دارید از آن هم می توان استفاده کرد به دلیل اینکه نمک جذب نماینده گرماست.

  • مصرف آب خیار

اگر سرماخوردگی شما همراه با تب شدید باشد آب خیار بخورید. نصف استکان آب خیار را هر یک ساعت یکبار مصرف نموده تا تب قطع شود.

توجه کنید پوشاندن بیش از حد نوزادان می تواند منجر به افزایش مصنوعی دمای بدن او و اشتباه در تشخیص تب شود. لذا یکی از اقدامات ضروری در هنگام تبدار بودن بچه ها کوچکتر، کم کردن لباس آنهاست؛ خیلی از اوقات، همین اقدام ساده باعث کاهش تب کودک می شود.

  • مصرف غذا و دمنوش های گرم

یک غذای داغ و یا یک نوشیدنی گرم مصرف کنید. دمنوش های گیاهی و طبیعی در درمان سرماخوردگی معجزه می نمایند. تهیه این دمنوش ها به این صورت است که آب در حال جوش را بر روی گیاه دارویی مورد نظرتان ریخته و حداقل 20 دقیقه بگذارید تا دم بکشد و سپس از صافی بگذرانید.

دمنوش زنجبیل

2 یا 3 برش نازک زنجبیل تازه به ازای هر فنجان آب و یک قاشق غذاخوری عسل برای تهیه دمنوش زنجبیل کافی است. آب جوش را روی برش های زنجبیل ریخته و بگذارید با دمای ملایم به مدت حداقل 20 دقیقه دم بکشد. سپس به آن عسل اضافه کنید. توجه داشته باشید که طعم این دمنوش ممکن است برایتان قوی و تند باشد.

دمنوش مریم گلی

برگ خشک یا تازه مریم گلی را داخل قوری ریخته و آب جوش را روی آن بریزید و بگذارید تا حداقل به مدت 20 دقیقه دم بکشد. سپس عسل را به آن اضافه نموده و روزانه چند بار از این دمنوش بنوشید. اگر باردارهستید از دمنوش مریم گلی استفاده نکنید.

دمنوش آویشن

یک و نیم قاشق چایخوری پودر آویشن یا 3 قاشق چایخوری آویشن تازه به ازای هر لیوان آب به همراه یک قاشق چایخوری عسل را مانند دمنوش زنجبیل دم نموده و مصرف کنید.

  • عرق کردن

علاوه بر استفاده از غذاهای گرم و دمنوش ها از یک پتوی گرم استفاده نموده تا تعرق بدنتان افزایش یابد. عرق کردن یاری فراوانی به درمان سرماخوردگی شما می نماید. در هنگام تعرق از رفت و آمد در مکان های سرد خودداری کنید.

  • شلغم

پختن شلغم از قدیم دارویی برای درمان سرماخوردگی بوده است ولی علاوه بر پخت شلغم می توان از شیره عسلی شلغم هم استفاده کرد. طرز تهیه شیره عسلی شلغم به این صورت است که:

  1. یک مخروط از قسمت پهن یک شلغم عظیم جدا کنید و از قسمت وسط این مخروط با میله بافتنی یا وسیله ای مشابه، دو یا سه سوراخ تا پایین شلغم ایجاد کنید. شلغم را روی یک لیوان قرار دهید و مخروط روی شلغم را از عسل پر کنید. عسل به تدریج از سوراخ های ایجاد شده به درون لیوان می چکد و در راه، مواد موثره شلغم را در خود حل می نماید. مایع غلیظ حاصله یک داروی عالی برای درمان سرماخوردگی و یک شربت سینه گیاهی طبیعی و موثر است.
  2. همچنین می توانید شلغم را خرد کنید و با کمی آب و عسل بپزید و مصرف کنید تا اثر عالی آن را در درمان سرماخوردگی ببینید.
  • پرهیز از مصرف غذاهای مضر

از خوردن غذاهای سرخ شده، شور، چرب و شیرین خودداری کنید. به طور کلی از غذاهایی که طبیعت بلغم یا سرد و تر دارند استفاده نکنید.

  • مصرف میوه و غلات مفید

از غذاهایی بهره ببرید که سبک و مغذی باشند و هضم آن ها برای بدن آسانتر باشد. برای مثال میوه ها و غلات مانند هویج، تره، روغن بادام و آرد جو یا آرد برنج بسیار مفیدند.

  • پیاز

شربت پیاز بخورید. 100 گرم پیاز را خرد کنید و در 20 سی سی لیتر آب و به مدت 20 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف نموده و 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. دوباره محلول را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید مثل شربت غلیظ شود. روزانه 2 تا 6 قاشق چای خوری از این شربت میل کنید. استفاده از پیاز به بهبود درمان سرماخوردگی یاری فراوانی می نماید.

  • بخور دادن به همراه اسانس های طبیعی

بخور دادن را نباید فراموش کنید. می توانید 2 تا 3 قاشق غذاخوری سرکه خانگی را به تمام محلول های بخور اضافه کنید. سرکه با بوی تند خود مجاری سینوس ها را باز می نماید و زمینه را برای نفوذ بهتر سایر داروها فراهم می نماید.البته در هنگام بخور نیز می توان از عصاره نعناع استفاده نموده تا تنفس راحت تر انجام شود.

  • مصرف مواد مفید برای کاهش گلودرد

از حریره مغز بادام شیرین با آرد برنج، و غرغره کردن آب نمک بهره ببرید. این کار باعث کاهش بار میکروبی گلو می شود و به درمان سرماخوردگی یاری می نماید.

  • سیر

خوردن سیر را نباید فراموش کنید. برای بهره مندی از خواص سیر توصیه می شود دو حبه سیر را له کنید و سپس آن را با شیر یا آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ میل کنید.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 8542

به "روش های درمان سرماخوردگی (درمان خانگی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های درمان سرماخوردگی (درمان خانگی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید