طرز تهیه آش شلغم خوشمزه و آسان برای سرماخوردگی

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، فصل پاییز و زمستان که فرا می رسد در سفره ایرانی آش و سوپ جای خود را باز می نمایند. با وجود سرماخوردگی های این دو فصل، آش و سوپ معجزه ای برای پیشگیری و البته بهبود سرماخوردگی به شمار می رود. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه انواع آش از طرز تهیه آش کلم قمری گرفته تا طرز تهیه آش شله قلمکار را آنالیز نموده بودیم. اما اینجا می خواهیم طرز تهیه آش شلغم ساده ای را به شما آموزش دهیم که به خاطر خواص شلغم بتواند دارویی جادویی برای سرماخوردگی های شما و خانواده تان باشد.

طرز تهیه آش شلغم خوشمزه و آسان برای سرماخوردگی

مواد لازم برای تهیه آش شلغم

  • عدس یا ماش نصف پیمانه
  • شلغم 4-5 عدد
  • لپه نصف پیمانه
  • سبزی آش نصف پیمانه
  • برنج نیم دانه یک پیمانه
  • پیاز 2 عدد
  • نمک و فلفل به اندازه لازم

طرز تهیه آش شلغم

1. پختن حبوبات آش

اولین مرحله از طرز تهیه آش شلغم این است که پیاز رنده شده را در تابه مناسبی با کمی روغن تفت دهید تا طلایی گردد. سپس کمی زردچوبه را اضافه کنید. بعد عدس یا ماش را در قابلمه با آب روی حرارت زیاد بگذارید تا آب به جوش آید و بعد شعله گاز را ملایم کنید تا رفته رفته عدس یا ماش بپزد. وقتی به آخرین مرحله پخت عدس نزدیک شدید، برنج را اضافه کنید و کمی هم بزنید و بعد اجازه دهید برنج با عدس بپزد.

2. اضافه کردن سبزی و پخت آش

در نهایت سبزیجات خرد شده را با شلغم که نگینی خرد نموده اید به همراه کمی نمک و فلفل به مخلوط در حال پخت اضافه کنید. بعد از اضافه کردن همه مواد، باز هم اجازه دهید مواد حدود 8-10 دقیقه دیگر بپزد. در نهایت هم گاز را خاموش کنید و آش شلغم را در ظرفی مناسب بریزید و تزیین کنید. برای تزیین این آش می توانید درست مثل طرز تهیه آش رشته از کشک، نعنا داغ و پیاز داغ و البته سیر داغ بهره ببرید.

نکات تکمیلی برای تهیه آش شلغم

تهیه آش معمولا کار سختی به نظر می آید چون اکثرا نام آش که می آید یاد تهیه آش رشته می افتند که جزییات زیادی دارد اما واقعیت این است که باقی آش ها معمولا سخت و پیچیده نیستند، درست مثل طرز تهیه آش شلغم که اینجا مرور کردیم و فقط کافی است جزییات آن را آنالیز کنیم.

انواع روش های پخت آش شلغم

آش شلغم عمدتا در سه استان یزد، خراسان جنوبی و فارس طبخ می گردد و جالب است که در هر یک از این منطقه ها از مواد مختلفی برای تهیه آن استفاده می نمایند و در نتیجه طعم نهایی این آش در این سه شهر فرق دارد. به عنوان مثال در بعضی منطقه ها مثل یزد گوشت یا کوفته را به این آش اضافه می نمایند. اما در جای اصلی که این غذا از آن جا آمده است یعنی خراسان، آن را بدون گوشت درست می نمایند. هر چند در بعضی موارد افراد آش شلغم را با بلغور گندم یا ماش هم می پزند.

سبزیجات اصلی آش شلغم

همه انواع آش شلغم دارای پیاز و بعضی از سبزیجات مانند گشنیز، اسفناج و شلغم هستند. اما اگر سبزیجات لازم را ندارید می توانید فقط از اسفناج بهره ببرید.

استفاده از گوشت در آش شلغم

معمولا آش سنتی شلغم را با گوشت تهیه می نمایند و بیشتر مواقع گوشت قلقلی در این غذا ریخته می گردد اما می توانید با حذف گوشت این غذا را کاملا مناسب گیاهخوارن و همه کنید یا این که اگر این آش را برای سرماخوردگی خود و عزیزان تان تهیه کردید گوشت چرخ نموده را فقط بعد از تفت کمی داخل این آش بریزید و اجازه دهید بپزد.

شلغم و خاصیت آن برای سرماخوردگی

معمولا از شلغم به عنوان یک آنتی بیوتیک نام برده می گردد و به همین علت استفاده از آن برای تهیه سوپ و آش رایج است. شلغم یک التیام بخش خوب برای علائم سرماخوردگی بخصوص التهاب گلو، تنگی نفس و سرفه های خشک است. بنابراین علاوه بر آش می توانید با آن را به شکل خوراک شلغم و تخم مرغ فوری و آسان هم بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 6 آبان 1402 بروزرسانی: 6 آبان 1402 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 16911

به "طرز تهیه آش شلغم خوشمزه و آسان برای سرماخوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش شلغم خوشمزه و آسان برای سرماخوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید