عدم حضور لاوروف تردیدها نسبت به مذاکرات هسته ای ایران را بیشتر کرد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، خبرنگاران: تصمیم وزرای خارجه روسیه و چین برای عدم شرکت در مذاکرات هسته ای هفته جاری در وین امیدواری ها در مورد دستیابی به توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران تا 20 جولای را کم رنگتر نموده است.

عدم حضور لاوروف تردیدها نسبت به مذاکرات هسته ای ایران را بیشتر کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که جان کری وزیر خارجه آمریکا به همراه 3 وزیر خارجه دیگر کشورهای گروه 1+5 قصد دارند در مذاکرات هسته ای وین شرکت نمایند ولی وزرای خارجه روسیه و چین تمایلی برای شرکت در این مذاکرات نداشته اند و این مساله انتظارات نسبت به دستیابی به توافق نهایی هسته ای تا 20 جولای را کاهش داده است.

بر اساس این گزارش ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید نمود: شش قدرت جهانی در مذاکره با ایران در اتاق جلسه و مذاکره کاملا متحد هستند همان طور که همواره بوده اند.

ولی عدم حضور سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این دور از مذاکرات نشان می دهد که دستیابی به توافق نهایی هسته ای با ایران دور از انتظار خواهد بود. این مساله همچنین نشانگر اختلاف نظر دو طرف بوده و احتمال تمدید مذاکرات را تقویت نموده است.

مهمترین تنش و اختلاف بین تهران و واشنگتن این است که ایران چگونه برنامه هسته ای خود را در ازای لغو تحریم های مالی و تجاری محدود کند. جان کری قرار است با حضور در شهر وین به صورت مستقیم با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیدار و مصاحبه کند.

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز در این مذاکرات حضور خواهند یافت. عدم حضور وزرای خارجه چین و روسیه می تواند مشخص نماینده باشد. لاوروف در سفر به کشورهای آمریکای لاتین به سر می برد و 3 روز دیگر قرار است در نشست اقتصادهای بزرگ نوظهور در برزیل شرکت کند. فابیوس وزیر خارجه فرانسه چند روز پیش از رویکرد متفاوت روسیه در مذاکرات هسته ای با ایران انتقاد نموده بود.

ولادیمیر اوسیف تحلیلگر روسی ارشد مسائل سیاسی در این باره تاکید نمود: پافشاری واشنگتن بر این مساله که ایران باید تاسیسات غنی سازی اورانیوم را تعطیل نموده و مذاکره در مورد برنامه موشکی ایران نیز باید شروع گردد نقض آشکار چارچوب مشخص شده برای مذاکرات با ایران بوده است. آمریکا میخواهد مذاکرات طولانی و دردناک باشد تا تحریم ها همچنان به قوت خود باقی بماند و اهداف سیاسی آمریکا تامین گردد.

دیپلماتهای مطلع بر این باورند که مسکو نیز تمایل زیادی دارد تا با ایران به توافق نهایی برسد ولی درخواست های روسیه به مراتب کمتر از آمریکا است. مارک فیتزپاتریک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید نمود: عدم حضور وزیر خارجه روسیه به سادگی نشان می دهد که مسکو به این نتیجه رسیده است که تا 20 جولای امکان دستیابی به توافق نهایی هسته ای وجود ندارد. ولی اگر توافق حاصل گردد من تعجب نخواهم کرد اگر لاوروف با هواپیمای بعدی وارد وین گردد.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1395

به "عدم حضور لاوروف تردیدها نسبت به مذاکرات هسته ای ایران را بیشتر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم حضور لاوروف تردیدها نسبت به مذاکرات هسته ای ایران را بیشتر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید